روزنامه کیهان و روزنامه صداوسیما، مخالف مبارزه با پولشویی

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۰۳
    کد خبر :275201

روزنامه جام جم متعلق به صداوسیما نوشت:بررسی سه لایحه الحاق کشورمان به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پول‌شویی در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد.
تصویب این سه لایحه، جزو درخواست‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران بوده است و دولت ماه‌هاست تلاش می‌کند رضایت مجلس در این زمینه را جلب کند. در همین راستا، اوایل بهمن‌ماه پارسال هم دیگر درخواست FATF از ایران در حوزه قانون‌گذاری یعنی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. به صورت خلاصه، ماجرا از این قرار است که مقامات ارشد دولتی اعتقاد دارند موانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران در صورت تحقق مطالبات FATF برطرف خواهد شد و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مراکز پژوهشی، این تحلیل را غیرواقعی می‌دانند و اعتقاد دارند تحقق مطالبات FATF، تبعات خطرناکی مانند تشدید خودتحریمی را به دنبال دارد. با توجه به اختلاف‌نظر شدیدی که درباره این لوایح وجود دارد، نمایندگان مجلس دهم آزمون سختی در این زمینه در پیش خواهند داشت و درنتیجه، ضرورت دارد با چشم باز و بدون عجله درباره این لوایح تصمیم‌گیری نمایند.

کیهان هم نوشت:این هفته، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین هفته‌های مجلس دهم خواهد بود زیرا بررسی سه لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»و «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» یعنی همان لوایح سه‌گانه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران، در دستور کار مجلس قرار دارد. بررسی این لوایح با اصرار دولت و با قید اولویت، در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است زیرا مدت کوتاهی تا زمان برگزاری نشست ماه ژوئن (تیرماه 97) FATF که پایان مهلت ایران برای انجام اقدامات باقی مانده در «برنامه اقدام» محسوب می‌شود، باقی مانده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید