فروش ۱۰ میلیارد دلار سیگار الکترونیک در ۲۰۱۷

    کد خبر :27518

روز جهانی مبارزه با دخانیات بهانه‌یی است برای نگاه به وضعیت کشورها در استفاده از انواع مصداق‌های دخانیات. شاید بیراه نباشد که بگوییم، با فراگیر شدن فناوری‌های نوین، میزان دسترسی‌های جدید به این مخدرها و دخانیات هم بیشتر شده است.

 آن‌طور که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد، کل فروش سیگارهای الکترونیک در جهان از سال 2008 تا 2017 رشد چشمگیری داشته است. این رقم اگر روی نمودار بررسی شود، به وضوح این افزایش مشاهده می‌شود. به‌طوری که میزان فروش این نوع سیگارها در سال 2008 رقمی در حدود 20میلیون دلار بوده که در سال 2017 به 10میلیارد دلار رسیده است. هرچند که این نوع سیگار تنها بخشی از آن چیزی است که تحت عنوان دخانیات مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نباید فراموش کرد که افزایش تجارت این نوع سیگار نشان از فراگیرتر شدن استفاده از انواع تازه مواد مخدر است.

به گزارش بازتاب به نقل از تعادل ، میزان فروش سیگارهای الکترونیک در سال‌های 2008 تا 2011 چندان چشم‌گیر نبوده و در حدود 20 تا 195میلیون دلار برآورد شده است اما به یک‌باره این میزان فروش از سال 2012 تا 2014 شتاب گرفت به‌طوری که در سال 2014 به رقم 2.7 میلیارد دلار رسید. این رقم در بی‌سابقه‌ترین افزایش خود به 10میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است. افزایش این حجم فروش از سیگارهای الکترونیک خود حاکی از آن است که میزان مصرف مخدرهای جدید و انواع تازه‌یی از دخانیات به‌شدت رشد یافته است. این حجم فروش سیگارهای الکترونیک مربوط به کل کشورها و در بازه زمانی 2008 تا 2017 است.

این گزارش در حالی است که سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرده است که بر کنترل مصرف دخانیات در تمام کشورها نظارت دارد و به‌شدت با مصرف سیگار الکترونیک و انواع مدرن سیگار مخالف است. این سازمان در سال‌های قبل نیز به صورت جدی به مصرف سیگارهای الکترونیک هشدار داده و کشورها را از آن منع کرده بود.

با این حال، طبق تازه‌ترین پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت (WHO) اقدام برای متوقف کردن مصرف تنباکو و محصولات دخانی، از بیماری و مرگ‌ومیر میلیون‌ها انسان جلوگیری می‌کند. در بررسی جدید سازمان جهانی بهداشت تاکید شده که کنترل و متوقف کردن مصرف دخانیات می‌تواند به کشورها کمک کند تا از بیماری میلیون‌ها انسان و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها که مرتبط با مصرف محصولات دخانی هستند جلوگیری کرده، مانع از نابودی گسترده محیط زیست شده و با فقر مقابله کند.

همزمان با روز جهانی بدون دخانیات، سازمان جهانی بهداشت بر این مساله تاکید کرده که چگونه محصولات دخانی، روند توسعه کشورها در سراسر جهان را تهدید می‌کند و از دولت‌ها خواسته تا اقدامات کنترل مصرف تنباکو اعمال شود. این اقدامات شامل منع تجارت و تبلیغ تنباکو، افزایش اعمال مالیات و ممنوعیت مصرف مواد دخانی در مکان‌های عمومی سرپوشیده است. آن‌طور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، رقمی که سازمان جهانی بهداشت از آن به عنوان آمار فوتی‌های مصرف سیگار یاد کرده به 7میلیون نفر در جهان می‌رسد. این میزان بیش از یک تریلیون دلار برای خانواده‌ها و دولت‌ها هزینه دارد. تمام کشورها نسبت به اجرا شدن برنامه توسعه پایدار ۲۰۳۰ متعهد شده‌اند که هدف آن صلح جهانی و ریشه کن کردن فقر است. فاکتورهای کلیدی این برنامه شامل اعمال کنوانسیون سازمان جهانی بهداشت برای کنترل دخانیات و کاهش یک‌سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیر قابل واگیر است که مصرف تنباکو یکی از فاکتورهای کلیدی خطرزاست. مصرف تنباکو و دود ناشی از آن موجب انتشار هزاران تن مواد سرطانی، سمی و گازهای گلخانه‌یی در محیط زیست می‌شود. همچنین بیش از ۱۰میلیارد از ۱۵میلیارد نخ سیگار فروخته شده در روز در محیط زیست رها می‌شوند. جدای از این آمار، سلامت انسان‌ها و هزینه‌هایی که به دلیل مصرف سیگار به نظام سلامت تحمیل می‌شود، ‌همواره دغدغه اصلی کشورها برای مبارزه با دخانیات بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید