چرا شفافیت در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنرهای معاصر رخ نمی‌دهد؟

    کد خبر :275090

با وجود وعده‌های مسئولان هنرهای تجسمی، هنوز لیست دقیق اموال موجود در موزه‌های هنر معاصر مبتنی به صورت آنلاین در اختیار افکارعمومی قرار نگرفته و مردم نمی‌دانند باید مراقب چه لیستی از آثار در این مجموعه چند میلیارد دلاری باشند و با توجه به تعطیلی موزه هنرهای معاصر تا آبان ماه تحت عنوان بازسازی اساسی، بر سطح این نگرانی‌ها افزوده شده است.

به گزارش تابناک؛ با گذشت زمان قابل توجهی، هنوز می‌توان به خطر آورد که چندین سال پیش اعلام شد، بیست و هفت اثر قیمتی متعلق به هنرمندان معاصر از انبار دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در سال 1394 سرقت شد. بنا بر اعلام مسئولان وزارت ارشاد، این آثار توسط امین اموال معاونت هنری، از مجموعه خارج شده بود، ولی تاکنون تکلیف این پرونده مشخص نشده و معلوم نیست، آیا واقعا امین اموال مسئول این سرقت بوده و اگر جرم این فرد محرز شده، ‌چه مجازاتی برای او در نظر گرفته شده است!

همچنین پس از حرف و حدیث‌های فراوانی در تابستان 1397 رسماً تایید شد که مجسمه برنزی بهداد لاهوتی که حدود ۳۵۰ کیلوگرم وزن داشت، به تازگی از محوطه ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقع در خیابان شهریار به سرقت رفته است؛ سرقتی که مسئولان معاونت هنری آن را رسانه‌ای نکردند و در ‌‌نهایت توس رسانه‌ها از وقوع این اتفاق پرده برداشت تا مشخص شود، حتی ساختمان مرکزی معاونت هنری نیز امنیت کافی را ندارد.

بهداد لاهوتی، سازنده این مجسمه ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این اتفاق گفته است: «این اثر در اکسپوی سال ۹۰ که در گالری شیرین برگزار شده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد. فلز به کار رفته مجسمه، برنز است و وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم دارد»؛ مجسمه‌ای که در نهایت سرنوشتش همچون آن 27 اثر مورد اشاره چه بوده و حتی مشخصات و تصویر این آثار نیز در فضای عمومی منتشر نشد، تا امکان فروش آنها دشوار شود!

بارها درباره شمار آثار موجود در موزه هنرهای معاصر سخن به میان آمده و هر بار رقم متفاوتی بیان شده است. تازه ترین آمار توسط علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در ششم آبان 1396 مطرح شد و در این زمینه ادعا شد: «تعداد ثبت اولیه آثار گنجینه ٣٧٧٢ اثر بوده است که از این تعداد ٥١٢ اثر در سال ١٣٨٢ به دفتر هنرهای تجسمی منتقل و یک اثر نیز با شاهنامه شاه طهماسبی مبادله شد بدین ترتیب تعداد اثار ثبتی ٣٢٥٩ اثر است. تعداد٢١٩ اثر نیز از طرف هنرمندان به موزه اهداء شده است. بدین ترتیب جمع آثار موزه به لحاظ ثبت اموال ٣٤٧٨ اثر می‌شود.»

زارع آمارهای ضدونقیض را نیز این گونه توجیه کرده بود: «اگر روسای قبل، این عدد را تقریبی اعلام می کردند بدین جهت بوده است که برخی از آثار که ده‌لت (ده تکه) دارند متاسفانه در ابتدا در دفتر اموال ده اثر جداگانه ثبت شده اند در حالی که در واقع باید یک اثر ثبت می‌شدند به مانند اثر دونالد جاد. در حال حاضر فارغ از ارزش اثر، تک تک آثار در حال شناسنامه دار شدن هستند، حتی آثار چاپی‌ای که شاید ۱۰۰ دلار بیشتر قیمت ندارند. تا به امروز تعداد ۹۰۰ اثر صاحب شناسنامه کارشناسی شده‌اند که این شناسنامه فراتر از نام هنرمند و نام اثر و تاریخ خلق اثر، حائز اطلاعات افزون تری ست. این مجموعه از هم اکنون به تدریج در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و این روند در حال ادامه و تکامل است.»

مسئولان موزه هنرهای معاصر تهران وعده داده بودند از شناسنامه این آثار رونمایی می‌شود اما حتی این وعده در حد رونمایی از عناوین کلی و تصویر 3478 اثر موجود در موزه در وب سایت مهم‌ترین موزه هنری کشور نیز به ثمر ننشسته و همچنان درباره گنجینه این موزه حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد. در این میان انتظار می‌رفت پیش از آنکه به یک باره موزه به شکل غریبی تحت عنوان بازسازی تا آبان ماه تعطیل شود، این اطلاعات عرضه شود. آیا عرضه این اطلاعات در این دولت رخ می‌دهد یا شمار این آثارِ اعلامی، بار دیگر بالا و پایین می‌شود؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید