جدیدترین اخبار
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵ اقتصادی کد خبر :275086

میزان واقعی قاچاق خودرو، بیش از ۳۴۰۰۰ دستگاه است/ پرده برداری از تبانی گسترده از واردات خودرو

داستان به چند هفته پیش برمی‌گردد؛ آنجا که برخی رسانه‌ها، از تخلفی بزرگ در ثبت ‌سفارش خودرو خبر دادند. بنا بر اخبار منتشره، بیش از شش هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی وارداتی، زمانی ثبت‌سفارش شده‌اند که سایت مربوطه بسته بوده و طبعا امکان سفارش‌گذاری وجود نداشته است.

در دوره حدودا شش ماهه‌ای که دولت سایت ثبت‌سفارش را به روی واردکنندگان بسته بود، برخی شرکت‌های وارد‌کننده، موفق به ثبت‌سفارش خودروهای موردنظر خود شده‌اند؛ به این معنا که در بازه زمانی موردنظر، سایت ثبت‌سفارش برای برخی واردکنندگان خاص باز شده و آنها موفق به سفارش‌گذاری شده‌اند.

هرچند انتشار این اخبار، در آغاز واکنش خاصی را از سوی دولت و سازمان توسعه تجارت به دنبال نداشت، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت تأیید کرد، شش هزار و ۴۸۱ دستگاه خودرو خارجی غیر‌قانونی ثبت‌سفارش شده‌اند.

با این حال و پس از انتشار این اخبار، گمرک ایران با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام اینکه «تمام خودروهای وارداتی به کشور طی سال ۹۶، دارای مجوز ثبت‌سفارش معتبر بوده‌اند»، رسما این سازمان را از تخلفات احتمالی رخ داده در ثبت‌سفارش خودروهای موردنظر مبرا دانست.

اما اکنون اخبار دیگری به گوش می رسد که نشان می دهد، ابعاد این تخلف در حد شش هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو نبوده و بسیار گسترده تر از آنی است که در روزهای قبل اعلام شده، به گونه ای که امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گستره آن را تا ۳۴۰۰۰ دستگاه عنوان می دارد.

امیر خجسته در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: زمانی که اینجانب به عنوان رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی، چند ماه قبل از فساد گسترده در گمرکات پرده برداشتم و تأکید کردم که بیش از ۵۳۰۰ دستگاه خودرو با تبانی گسترده تجار و مسئولین گمرکات به طور قاچاق وارد کشور شده است.

این نماینده مجلس گفت: خوشبختانه هفته گذشته، معاون وزیر بازرگانی طی مصاحبه ای با رسانه ها، قاچاق ۶۴۸۱ دستگاه خودرو را تأیید کرد و از دستگاه های نظارتی خواست، به موضوع رسیدگی کنند تا سهم گمرک و وزارت بازرگانی مشخص شود اما مجدد رئیس کل گمرک در مصاحبه تلویزیونی، گمرک و مدیران آن را در این قاچاق بزرگ مبرا دانسته و تمام تغییرات را متوجه ثبت سفارش وزارت بازرگانی دانستند که این ادعا کذب محض بوده و تغییر گمرک و سامانه جامع گمرکی تبلیغاتی گمرک به مراتب بیشتر است.

وی افزود: هنوز عرق ادعای گمرک و بازرگانی خشک نشده که روز گذشته، رئیس اتحادیه واردکنندگان خودرو در رسانه ها اعلام کرد، میزان واقعی قاچاق خودرو بر خلاف ادعای مسئولین دولتی، بیش از ۱۵۰۰۰ دستگاه است و اینکه دستگاه نظارتی کشور مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و حراست های گمرک و بازرگانی در خصوص کشف این فساد چه نقشی دارند، معلوم نیست!

خجسته همچنین یادآور شد: اینجانب با فرض قاطع و بر اساس مستندات موجود اعلام می کنم، میزان واقعی دستگاه های خودرو قاچاق، بیش از ۳۴۰۰۰ دستگاه بوده که وزارت بازرگانی به موجب نامه شماره ۲۶۷۷ مورخ ۹۶/۱۰/۱۸ مراتب را به گمرک ایران اعلام و در نامه فوق تأکید کرده که ۳۴۰۰۰ دستگاه خودروی فوق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی غیر نماینده ثبت سفارش شده که به دلیل مغایرت با مصوبه دولت ۱۳/ ۱۰/ ۹۵ ثبت سفارش های فوق غیر قانونی بوده و در صورت ارائه ثبت سفارش فوق به گمرک، مراتب مورد تأیید وزارت بازرگانی نبوده و ماشین ها قابل ترخیص نیست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته گمرک در خصوص این ۳۴۰۰۰ دستگاه ماشین گمرک از ارائه پاسخ مبنی بر اینکه چه تعداد از این ماشین ها ترخیص شده یا در گمرکات موجود است، سکوت کرده و همواره به این بسنده می کند که ما خودروها را بنا به سفارش های قانونی ترخیص کرده ایم و این رسیدگی بعدی را باید واحدهای نظارتی و قوه قضائیه پیگیر باشند تا سهم گمرک وزارت بازرگانی در این تخلف سازمان یافته به تفکیک مشخص شود.

خجسته در پایان می گوید: به خاطر اینکه برای مسئولین روشن شود، گمرک ده ها و بلکه صدها دستگاه خودرو با ثبت سفارش غیر قانونی ترخیص کرده و اکنون در قبال این گونه خودروها سکوت اختیار کرده، از قوه قضائیه درخواست کردم، به این نامه گمرک، که طی آن سیزده کلاس تویوتا غیر قانونی و با تبانی سازمان یافته از گمرک بوشهر ترخیص شده و سپس از ماه ها به جای قاچاق پرونده به گمرک ادعا و سپس با ثبت سفارش غیر قانونی دیگر توسط یک شخص به نام (ح.ع) از گمرک ترخیص و اکنون گمرک در خصوص این گونه ترخیص ها سکوت کرده، رسیدگی تا حقایق بیشتر برای مردم روشن شود.

Ad

روی خط خبر

  • ترافیک سنگین در محورهای مواصلاتی شمال کشور
  • ساعت کار بانک‌های تهران به روال قبل بازمی‌گردد
  • تخلفات ٣ ساله دولت در اجرای قانون خرید تضمینی
  • جلسه «سوال از رئیس جمهور» نباید ملتهب و تنش آفرین برگزار شود
  • آیین دادرسی ویژه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی تدوین شد
  • گروهی بایدمسئول پیگیری اجرای مصوبات«شورای هماهنگی اقتصادی قوا»شود
  • آمریکا آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد
  • ناتوی عربی؛ دلالتهای امنیتی بر ایران
  • نماز عید سعید قربان در تهران به امامت سید احمد خاتمی اقامه شد
  • لیبرمن خواستار تحویل یکی از شهرهای تحت حاکمیت اسرائیل به «فلسطین» شد
  • روسیه از ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان دعوت کرد
  • ایکائو: برنامه ای برای بازرسی از سایت های کره شمالی نداریم
  • فیس‌بوک و توییتر صدها «حساب مرتبط با ایران و روسیه» را حذف کردند
  • افزایش گشت‌زنی کلانتری‌ها در تعطیلات آخر هفته
  • شب سیاه کاخ سفید؛ وکیل ترامپ اعتراف کرد، رئیس ستادش گناهکار شناخته شد
  • انتقادهای ناتمام به «خنداننده شو» /بی‌حرمتی‌ها به پدرها !
  • به کودکان کار لبخند بزنید
  • هشدار واشنگتن پست به کاخ سفید: ایران شوروی نیست که از ترس فشار اقتصادی غرب سقوط کند
  • موضعگیری عجیب اقلیم کردستان عراق علیه ایران؛ برای تحریم ایران در انتظار بغداد هستیم!
  • طراحی «لباس فرم» مدارس از سال آینده براساس سند تحول بنیادین
  • هاشم‌زاده هریسی: اگر طلبه تظاهرات کند، آن وقت همین بهانه شکل گیری تظاهرات در سراسر کشور می شود
  • پشت پرده ائتلافها در عراق؛ آیا العبادی و صدر متحد می شوند؟
  • خروج انگلیسی‌ها از پروژه خیالی در ایران
  • سیاهه انتشار شهر تهران دارای صحت و دقت لازم نیست
  • بازار خرید و فروش زمین سکه شد
  • افزایش قیمت دی وی دی فیلم سینمایی، پیش به سوی دانلود غیرقانونی!
  • اعلام زمان تحویل اس۴۰۰ به ترکیه از سوی روسیه
  • طرح جذب “سرباز ماهر” در وزارت علوم/ امتیازات ستاد کل نیروهای مسلح برای فارغ‌التحصیلان نخبه
  • معاون روحانی دنبال استیضاح کدام وزیر است
  • صدای چاووشی تا کی شنیده می‌شود؟