مشاور فرهنگی رئیس جمهور در حوزه فرهنگ صرفاً نقش سمبلیک دارد؟!

    کد خبر :274306

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در حالی طی پنج سال اخیر مستمراً به انتشار مطالب کوتاه کنایه آمیز مشغول بوده و بعضی از این مواضعِ عمدتاً دوپهلو در حالی جنجال آفرین شده که غالب این مواضع هیچ ارتباطی با قلمرو تعیین شده برای او نداشته است. این رویکرد آشنا چنین پرسشی را در پی داشته که آیا نقش مشاور فرهنگ رئیس جمهور در حوزه فرهنگ صرفاً یک نقش سمبلیک است و اگر جز این بوده، کدام اتفاق در حوزه فرهنگ ماحصل مشاوره او بوده است؟

به گزارش تابناک؛ حسام‌الدین آشنا حتی در دوره‌ای که مسئولیت‌های امنیتی در اختیار داشته، بر حوزه فرهنگی ناظر بوده و حسن روحانی نیز او را نه در جایگاه مشاور امنیتی، بلکه در موقعیت مشاور فرهنگی منصوب کرد؛ موضعی که آشنا در پنج سال‌ حفظ کرده است. در عین حال، عمده انعکاسِ بیرونیِ فعالیتِ آشنا، مجموعه نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بوده که همواره چندپهلو بوده و شماری از آنها چنان به رمز نوشته شده بوده که به جز مخاطبانش، برای اغلب مردم حاوی مفاهیم شفافی نباشد.

ابزارهای خرد در قبضه استدلال چنین می‌نمایاند که مشاور فرهنگی رئیس جمهور می‌بایست بیش از هر نقطه‌ای در حوزه فرهنگ فعال باشد. بر این مبنا، زمانی که رئیس جمهور در محفل فرهنگی نظیر افتتاحیه نمایشگاه کتاب حضور نمی‌یابد، منطق حکم می‌کند معاول اول رئیس جمهور حضور یابد اما چه رئیس جمهور حضور یابد و چه همچون این دوره در افتتاحیه حاضر نشود، انتظار می‌رود مشاور فرهنگی رئیس جمهور در صحنه حاضر باشد.

این نقشی است که برای مشاور قابل تصور است و تصور می‌شود شخصی که رئیس جمهور در حوزه‌ای به عنوان مشاور انتخاب کرد و جزو قربای رئیس جمهور محسوب می‌شود، در این عرصه دست کم حضور فیزیکی داشته باشد. با این حال چنین اتفاقی در بسیاری از اوقات رخ نمی‌دهد و همین مسئله چنین پرسشی را پیش آورده که آیا اساساً نقش مشاور فرهنگی رئیس جمهور یک نقش سمبلیک است و آشنا تاثیر چشمگیری در رویدادهای فرهنگی و آنچه در حوزه تخصصی‌اش، ندارد؟

این پرسش زمانی پررنگ‌تر می‌شود که مجدداً نیم نگاهی به فعالیت‌های رسانه‌های آشنا در فضای مجازی تمرکز کرد. آیا مشاور فرهنگی رئیس جمهور صرفاً در نقش مشاور رسانه‌ای حضور دارد و نقش فرهنگی یک عنوان کلی برای دیگر فعالیت‌هاست؟ اینها پرسش‌هایی است که با توجه به غیرعلنی بودن سطح حضور آشنا در حوزه فرهنگی قابل طرح است و چنین به نظر می‌آید که نقش حسام الدین آشنا از نقش جواد شمقدری که مشاور هنری رئیس دولت‌ نهم بود، به مراتب کمرنگ‌تر است و شمقدری در پیشبرد رویکردهایش موفق‌تر عمل کرده بود!

البته شاید آشنا در بخش‌هایی از حوزه فرهنگ نیز نقش موثری داشته که از نظرها دور مانده است. در این صورت بهتر است مشاور فرهنگی رئیس جمهور مشخص نماید در این پنج سال برای اهالی فرهنگ چه مشاوره‌های موثری را به رئیس جمهور داده و کدام اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگی، متاثر از مشاوره و تصمیم سازی آشنا بوده است؟ آیا دست کم بخش کوچکی از این نقش آفرینی به نفع فرهنگ برای اقناع اهالی فرهنگ علنی می‌شود، تا جامعه فرهنگی کشور قدردان تلاش‌های مشاور فرهنگی رئیس جمهور باشد؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید