روابط اقتصادی با ایران باید به سطح روابط سیاسی برسد

    کد خبر :274101

‘صفین دیزایی’ سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق گفت: تلاش می کنیم سطح روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران را به سطح روابط سیاسی برسانیم.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، دیزایی روز پنجشنبه در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق افزود: بر این باور هستیم که امکان رساندن روابط اقتصادی به سطح روابط سیاسی در شرایط کنونی وجود دارد.
وی افزود اشتراکات متعدد سیاسی و فرهنگی انگیزه های خوبی برای ما هستند که سطح روابط اقتصادی را به بالاترین سطح برسانیم.
سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در ادامه اظهار داشت: در پی توافقات صورت گرفته بین هیات های ایرانی و اقلیم کردستان عراق، بصورت جدی مطالبات و درخواست ها را پیگیری کرده و امیدواریم نتیجه این نشست ها را در سه ماه آینده مشاهده کنیم.
‘محمود تولایی’ رئیس اتاق بازرگانی کاشان نیز در این نشست گفت: برغم قرابت های گسترده فرهنگی و جغرافیایی هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های اقتصادی موجود بهره بگیریم، از این رو باید توان خود را بکار ببندیم تا با اجرایی کردن تصمیمات اتخاذ شده در این دو روز نشست، وارد مرحله جدیدی از روابط شویم.
وی با اشاره به خواست اکثر فعالان تجاری دو طرف برای سرمایه گذاری در اقلیم و ایران تصریح کرد لازمه سرمایه گذاری مراودات تجاری موفق است و تا زمانی که نتوانیم مبادلات تجاری موفقی داشته باشیم نمی توانیم سرمایه گذاری را ایجاد یا تقویت کنیم.
سهیل آبادی رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان نیز در سخنانی تاکید کرد دستورات لازم به اتاق های بازرگانی برای تسریع در روند تجارت با عراق و اقلیم کردستان عراق صادر شده و استان اصفهان با داشتن توانمندی های صنعتی و گردشگری از حضور و فعالیت تجار عراقی استقبال می کند.
در ادامه این نشست روسای اتاق های بازرگانی استان سلیمانیه و دهوک با اشاره به اینکه بازار عراق فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است خواهان جدیت همه طرف ها برای توسعه روابط بازرگانی فیمابین شدند.
در ادامه این هم اندیشی فعالان تجاری ایرانی و عراقی همچنین در نشستی بطور مستقیم به گفتگو و معرفی توانمندی های اقتصادی خود پرداختند.
همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور مقامات دو کشور از جمله ‘محمد شریعتمداری’ وزیر صنعت، معدن و تجارت و ‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و «حسن دانایی فر» مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق، ‘نیچروان بارزانی’ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، ‘محمد شیاع السودانی’ وزیر صنعت و معدن عراق بمدت دو روز در شهر اربیل عراق برگزار شد.
روز دوم این همایش با هم اندیشی روسای اتاق های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم، نمایندگان ویژه دولت اقلیم و دیدارهای مستقیم تجار ایرانی و عراقی خاتمه یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید