باسوادی ۶۰ درصد اتباع افغانستانی طی ۳۴ سال اخیر

    کد خبر :273974

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه درصد باسوادی در افغانستان ۵۰ درصد است، اظهار کرد: نرخ باسوادی اتباع افغانستانی در زمان ورود به ایران حدود شش درصد بود که طبق آخرین آمار و اطلاعات حاصله از سرشماری سال ۹۵، این رقم به ۶۰ درصد رسیده است.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درصد باسوادی در افغانستان ۵۰ درصد است، اظهار کرد: نرخ باسوادی اتباع افغانستانی در زمان ورود به ایران حدود شش درصد بود که طبق آخرین آمار و اطلاعات حاصله از سرشماری سال ۹۵، به ۶۰ درصد رسیده است.

وی افزود: به عبارتی در یک بازه زمانی ۲۶ ساله از سال ۶۳ تا ۸۹ موفق شدیم ۶۸۰ هزار اتباع خارجی را باسواد کنیم. در سال گذشته بیش از ۲۷ هزار اتباع خارجی که عمدتا افغان هستند، تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفتند و در مجموع می‌توان گفت شمار اتباع باسواد شده در ایران از مرز ۷۶۰ هزار نفر گذشته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۴ هزار نفر از اتباع از محل اعتبارات دولتی تحت آموزش قرار گرفتند، گفت: نهضت سوادآموزی آماده همکاری با نهادهای بین‌المللی در زمینه اجرای برنامه‌های آموزشی برای اتباع و پناهنگان خارجی است.

به گفته باقرزاده، طبق نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال، دو میلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد در کشور داریم که حدود ۴۰۰ هزار نفر آنها اتباع خارجی هستند.

وی در بخش دوم سخنانش با اشاره به ضرورت توجه به محتوای آموزشی در نهضت سوادآموزی گفت: در نهضت تقویت و تعمیق مهارت‌های پایه سواد خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم مورد توجه و در اولویت است. در کنار محتوای اصلی، برنامه‌های آموزشی برای تعمیق یادگیری و مهارت‌های زندگی طراحی شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در همین راستا ۳۹ عنوان راهنمای آموزش مهارت‌های زندگی و حقوق شهروندی برای آموزش دهندگان تولید شده است و تلاش می‌کنیم تا با تدریس این مفاهیم سطح مهارتی سوادآموزان را برای مواجهه با چالش‌های روزمره افزایش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید