دولت و ضرورت پاسداری از حق هسته ای ملت ایران

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۰۹
    کد خبر :273758

با توجه به روند رو به پایان سوخت های فسیلی، رشد بیماری های سخت درمان و نیازهای روزافزون حوزه پزشکی، کشاورزی و دیگر بخش ها دانش و فناوری هسته ای در دنیای امروز برای همه کشورها به ضرورت تبدیل شده است.

انرژی هسته‌ای در حقیقت کلید تعیین استقلال و عدم استقلال کشور‌ها در دنیای آینده به شمار می رود تا در شرایطی که محدودیت سوخت های فسیلی، ضرورت برخورداری از سوخت پاک و نیازهای روزافزون بخش پزشکی و درمانی روز به روز رشد می کند، کشورها بتوانند شاخص اقتدار و استقلال خود را از دیگر کشورها و قدرت های دنیا تعریف کنند.
دستیابی به چرخه دانش هسته ای بر اقتدار سیاسی افزوده و قدرت ملی را در چانه زنی‌ها و کشمکش‌های دیپلماتیک، قرارداد‌ها و عهدنامه‌ها می افزاید و همین رمز قدرت نهفته در برخورداری از این دانش است که عامل اصلی مخالفت کشورهای قدرتمند دنیا برای بهره مندی از این دانش توسط کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران است.
اگرچه پس از افزون بر یک دهه مذاکرات ایران با گروه کشورهای 1+5 بر سر میز مذاکره، اما و اگرهای فراوان و فراز و نشیب های این مذاکرات با وجود روشن بودن خواسته، حقوق و شرایط ایران در این عرصه، شاهد امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان توافقی بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در تاریخ 14 ژوئیه 2015 در وین بودیم اما گویا هنوز هم بی ثباتی در طرف های مذاکره، پس از امضای برجام رخ نمایی می کند.
گفتار و بیانات خارج از منطق و به دور از اصول و قواعد امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای بین المللی از سوی دونالد ترامپ و دولت آمریکا و البته برخی هم پیمانان این کشور در خصوص برجام و نقض یکجانبه آن، فضای بین المللی و نیز ضمانت اجرای تعهدنامه ها و قراردادهای بین المللی را زیر سئوال برده است.
در این زمینه برخی چهره های مطرح ورزشی، شخصیت ها و فعالان زیست محیطی در خراسان رضوی با اظهار نظر در خصوص وضعیت موجود در گفت و گو با ایرنا، به اتفاق بر ضرورت حق ملت ایران در برخورداری از دانش هسته ای تاکید کرده و برجام را توافقی جهانی برای احقاق حقوق هسته ای ایران و دولت را به عنوان نماینده ملت ایران مسئول پیگیری این حق انکارناپذیر می دانند.

** قلدرمآبی آمریکا باید تمام شود
خداداد عزیزی، بازیکن سرشناس و مطرح فوتبال ایران در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بهره مندی از انرژی هسته ای حق طبیعی همه ملت های دنیاست.
وی تاکید کرد: نمی توان در برخورداری از این حق استثنایی قایل بود و گفت که تنها چند کشور قدرتمند جهان نشسته و تعیین تکلیف کنند که کدام ملت از این حق بهره مند و کدام ملت منع شود.
وی با بیان اینکه چه ضریب اطمینانی وجود دارد که کشورهای قدرتمند جهان از انرژی هسته ای به عنوان سلاح هسته ای استفاده نکنند و دیگران را متهم به آن بکنند؟، افزود: چرا باید قدرت هایی مانند آمریکا فکر کنند که آنها از توان هسته ای علیه دیگر ملت ها استفاده نخواهند کرد اما دیگران خواهند کرد؟ و حال آنکه آنها خود در این زمینه سابقه بدی دارند.
عزیزی گفت: اگر سازمان ملل فعالیت عدالت آمیزی دارد باید همه کشورهایی که دانش لازم در این عرصه را دارند بتوانند از این حق انکارناپذیر و مسلم خود برخوردار باشند.
وی تصریح کرد: متاسفانه دنیای امروز، دنیای زور و بی عدالتی است که در یک طرف آن آقای گردن کلفتی وجود دارد که برای سایر کشورها تعیین تکلیف می کند.
حماسه ساز ملبورن ادامه داد: امضای برجام نیز با توجه به اینکه رئیس جمهور پیشین آمریکا اقدام به امضای آن نموده است و در عرصه بین المللی این اتفاق رخ داده است، برای رئیس جمهوری کنونی آنها نیز لازم الاجراست اما قلدرمآبی ترامپ در این مورد از حد گذشته است.
این فوتبالیست مشهور ایرانی گفت: در حقیقت توافقنامه برجام با احقاق حقوق هسته ای ملت ایران گره خورده است و دولت نیز باید پیگیر حقوق مردم در این زمینه باشد و اقدامات لازم را برای حمایت از حقوق ملت ایران انجام دهد.
عزیزی بیان کرد: من و همه مردم ایران بر این اعتقادیم که برجام حق قطعی و حتمی ماست و هر حقی که در عرصه برخورداری از این دانش برای کشورهای اروپایی و آمریکا وجود دارد، باید برای ملت ایران نیز وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: چه کسی تعیین می کند کشورهای قدرتمند دنیا صلح جو هستند و دانش و فناوری هسته ای برای آنها باید همیشگی و دائمی باشد اما برای دیگران محدود و تحت شرایط خاص باید باشد؟
وی تاکید کرد: توجه و پیگیری حقوق هسته ای ملت ایران تا کنون به خوبی انجام شده و انتظار می رود در وضعیت کنونی نیز با توجه به اینکه احقاق حقوق مردم اولویت دارد، همچنان شاهد پیگیری موثر و مفید در این عرصه باشیم.

** دولت نماینده ملت برای احقاق حق
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جهانی زندگی می کنیم که امپریالیسم و صهیونیسم روز به روز بر سیطره خود افزوده و دنیا را از عقلانیت و عدالت دور می کنند.
محمد قانعی بیان کرد: این وضعیت انسان های اندیشمند، فرهیخته و ملت های دارای پیشینه تاریخی و هویتی را نیز تحت تاثیر و فشار قرار می دهد و به مرور جهان به سمتی هدایت می شود که آمریکا با قلدری و خودخواهی همه را تهدید به نابودی می کند تا خود قدرت برتر شود.
وی با بیان اینکه ایران جزو تمدن های باسابقه و شناخته شده است، افزود: در حالی برخی کشورها ایران را متهم به مسایلی از جمله نقض حقوق بشر می کنند که در سه هزار سال پیش کشور ما لوح حقوق بشر را سرلوحه فعالیت خود قرار داده بود و رعایت حق انسان ها و رعایت حقوق گروه های مختلف مردم مورد تاکید بود.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی و با توجه به رشد علم و دانش در ایران، نادیده انگاشتن حقوق هسته ای ملت ایران بسیار تمسخرآمیز است زیرا حق بهره مندی از دانش هسته ای حقی قطعی و حتمی برای همه ملت های جهان است.
قانعی با تاکید بر اینکه گذشتن از این حق یه یقین و به حتم ما را نزد نسل آینده سرافکنده خواهد کرد، افزود: باید همچون گذشته جدی به دنبال استیفای حقوق هسته ای خود باشیم و این خواست ملت ایران است که از این حق همچون دیگر کشورهای دنیا بهره مند شوند.
وی گفت: ملت ها در این زمینه نمی توانند اقدام مستقلی انجام دهند و این دولت ها هستند که باید به عنوان نمایندگان مردم و وظایف شان در پیگیری منافع ملی نسبت به احقاق حقوق ملت خود اقدام کنند.
رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی بیان کرد: انتظار می رود دولت ایران نیز با حرکت در قالب دیپلماسی و هر گونه اقدامی که به اقتضای شرایط لازم است، به دنبال احقاق حق هسته ای ملت ایران باشد.
قانعی با اشاره به اینکه برجام یک اجماع بین المللی و حاصل سال ها مذاکره میان ایران و 6 قدرت جهان بود، ادامه داد: امضای این توافق نامه در حقیقت به رسمیت شناختن حق ملت ایران در بهره مندی از دانش هسته ای است.
وی گفت: تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران و فشارهای فراوان به واسطه پیگیری حقوق هسته ای مسایلی بود که باید با امضای برجام پایان می یافت اما متاسفانه زورگویی غرب را پایانی نیست.
وی ادامه داد: کشور ایران با شجاعت و دلیری اثبات کرد که پای امضای توافقنامه هسته ای خود هست اما غرب با موضع گیری های رئیس جمهوری جدید آمریکا از این امتحان سربلند بیرون نیامد.
قانعی گفت: اگر قرار باشد که یک نظام و دولت قلدر و بی منطق حق ملت ایران را پایمال کند دیگر در عرصه بین المللی هیچ سنگی روی سنگ بند نخواهد شد و زیاده خواهی آمریکا و هم پیمانانش ادامه خواهد یافت.

** نارضایی در مردم، هدف دشمن
نایب رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: زمانی که برنامه ریزی برای دستیابی به هدفی صورت می گیرد و به جامعه هم اعلام می شود، هرگونه تحریم و فشار بیرونی برای محقق نشدن این برنامه ها موجب نارضایی مردم می شود و دشمن نیز با فشار بر ایران خواهان همین رخداد است.
سعید شاهپری بیان کرد: دانش و فناوری هسته ای در عرصه های فراوانی از جمله علمی، حوزه های سلامت و پزشکی، انرژِی و غیره کاربرد دارد که می توان گفت همه ابعاد زندگی انسان را شامل می شود و محرومیت از این دانش در حقیقت استثمار به معنای واقعی است.
وی تاکید کرد: بخشی از تحقیقات هسته ای و کاربرد دانش هسته ای به حوزه پزشکی و سلامت مربوط است که درمان بسیاری از بیماران سخت درمان را شامل می شود اما تحریم ها و محروم کردن ایران از این حق مسلم موجب آسیب به سلامت بیمارانی است که از هیچ چیز خبردار نیستند و تنها می خواهند زندگی خود را داشته باشند.
شاهپری تصریح کرد: در چنین وضعیتی جان افرادی به خطر می افتد که جزو مردم بی گناه هستند.
وی با اشاره به ضرورت ادامه تلاش ها و برنامه های دولت در حمایت و دفاع از برجام بیان کرد: دولت باید بر اساس منافع ملی و حقوق حقه ملت ایران، سیاست ها و برنامه های دیپلماسی خود را پیش ببرد.

** برجام، قانون بین المللی استوار
رئیس شبکه سمن های محیط زیست خراسان رضوی نیز معتقد است که سیاست دولت ایران در قبال مساله برجام و ضرورت احقاق حقوق هسته ای، نگاه و خواست مردم ایران است که تا کنون به خوبی در این زمینه عمل شده است.
دکتر حمید طراوتی تاکید کرد: انرژی هسته ای حق همه ملت ها و کشورهاست و دولت باید از این حق مردم ایران تحت هر شرایطی دفاع کند.
وی با بیان اینکه حفظ و پابرجایی برجام حق قانونی ماست، افزود: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در حوزه صنعت، پزشکی، تولید انرژی و غیره ضرورتی است که بارها و بارها رفتار مفید و مثبت ایران بر آن صحه گذاشته است.
وی گفت: هر کشوری در حد حداقلی نیاز دارد تا از انرژی هسته ای برخوردار باشد و مردم نیز باید در این زمینه دولت را حمایت کنند تا کشور بتواند در حوزه تحقیقات پزشکی و صنعت از این دانش استفاده کند.
وی تاکید کرد: برجام توافق و قانون بین المللی استواری است که همه کشورهای مذاکره کننده آن را امضا کرده اند و پا برجایی و وفاداری به آن به نفع همه کشورهای امضا کننده است.
وی ادامه داد: این وفاداری کشورها به برجام موجب ثبات وضعیت می شود ضمن اینکه ایران بارها و بارها حسن نیت خود را در این زمینه نشان داده است و در انجام هیچ یک از اصول مورد تاکید کوتاهی و تخطی از قوانین نداشته است.
طراوتی تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل ناجوانمردانه مانع اجرای برجام شده اند که باید شفاف سازی در این زمینه در عرصه بین المللی صورت گیرد.

** رفتاری شایسته برای حفظ حقوق هسته ای ملت
دبیرکل کانون عالی انجمن ‌های صنفی کارگران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حرکت بشریت رو به رشد، تعالی، ترقی و کسب دانش روز است، افزود: ملت ایران نیز با هزاران سال پیشینه برجسته تاریخی، فرهنگی و علمی از این قاعده جدا نیست.
هادی ابوی بیان کرد: محدود کردن ایران و فعالیت قانونی و صلح آمیز دانشمندان هسته ای ایران که در همین مسیر فعالیت دارند، اقدامی زورمدارانه و قلدرمآبانه است.
وی تاکید کرد: حق مردم هر کشوری توسعه و پیشرفت است که پیشرفت در دانش هسته ای از آن جمله است و هیچ کشور و حکومتی نمی تواند در این زمینه محدودیت یا مانعی ایجاد کند.
وی با بیان اینکه سرشت فرهنگی، تاریخی و دیدگاه های دینی در ایران بر صلح و آرامش و نوع دوستی استوار است، افزود: بهانه گیری های دولت ترامپ و تهدیدهای مربوط به برجام صرفا موجب تخریب چهره وی و دولتش در عرصه جهانی می شود.
ابوی گفت: وفاداری و ماندن ایران در پای تعهد برجام نشان از صداقت و راست کرداری ما دارد که در کارنامه ایران این رفتار بی سابقه نیست اما همیشه این طرف های مقابل ما بوده اند که بدعهدی کرده و از ماندن بر سر عهد و امضای خود طفره رفته اند که اقدامات و بیانات اخیر دونالد ترامپ گویای این حقیقت است.
وی با بیان اینکه شعار قدیمی ‘انرژی هسته ای، حق مسلم ماست’، امروز نیز همچنان زنده و پایدار است، گفت: دشمنان ایران همیشه خواهان وابستگی ملت ایران هستند و به همین دلیل است که خواهان ضعیف کردن ملت ایران هستند.
ابوی بیان کرد: رفتار دولت در زمینه بدقولی آمریکا در خصوص برجام باید در آغاز توام با احترام متقابل و بر مبنای رسوم بین المللی باشد و در مرحله بعد تا جایی که ممکن است صبوری و مدارا شود و در نهایت باید برای احقاق حق ملت هر سیاستی که لازم است را اعمال نماید.
دبیرکل کانون عالی انجمن ‌های صنفی کارگران تاکید کرد: مردم نیز باید به دولت اعتماد کامل داشته باشند و پیگیری امور را به دولت واگذارده و مطمئن باشند دولت و نظام از حقوق حقه و قانونی مردم کوتاه نخواهند آمد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید