خرید هواپیماهای جدید به فرودگاه های کوچک ایران رونق داد

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۱۸
    کد خبر :273728

آمار نشست و برخاست‌ هواپیماها در فرودگاه‌های کشور در سال 1396 نشان می‌دهد که اضافه شدن هواپیماهای کوچک و منطقه‌ای به ناوگان هواپیمایی ایران که از جمله دستاوردهای برجام به شمار می‌رود، موجب رشد استفاده از فرودگاه‌های کوچک در کشور شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پس از اجرای برجام، در مسیر نوسازی و گسترش ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، خرید 20 فروند هواپیمای منطقه‌ای کوچک با حق گزینش 20 فروند دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت.
هدف از خرید این هواپیماها که از نوع ATR72-600 بودند، گسترش پروازهای منطقه‌ای ایران و راه‌اندازی فرودگاه‌های کوچک کشور بود.
پیش از خرید این هواپیماها، تعداد کمی هواپیمای منطقه‌ای و کوتاه‌برد در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی کشور حضور داشت که هر چند برخی پروازهای محلی را انجام می‌دادند، اما توان تامین تقاضای موجود در بازار پروازهای منطقه‌ای ایران را نداشتند.
اردیبهشت سال گذشته چهار فروند ای.‌تی‌.آر برای نخستین بار به ناوگان ایران ایر پیوستند. بعد از آن و به تدریج چهار فروند دیگر نیز وارد کشور شدند تا این هواپیماها صنعت هوانوردی داخلی ایران را رونق دهند.
ایران‌ایر با استفاده از این هواپیماها توانست مسیرهای جدید پروازی راه‌اندازی کرده، مقاصد جدیدی را به فهرست مقاصد خود اضافه کند. سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارس‌آباد مغان، بندرلنگه، ابوموسی و کلاله از جمله این مقاصد بودند.
همچنین مسیرهای استانی ایران‌ایر نیز با ورود ای.‌تی‌.آرها رونق بیشتری گرفتند. بندرعباس به عنوان قطب جنوب کشور ایران‌ایر انتخاب شد و دو فروند ای.‌تی‌.آر در این فرودگاه مستقر شدند.
پرواز میان شهرهایی چون رشت، تبریز. ارومیه، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان و زاهدان نیز افزایش یافت.

*رشد فرودگاه‌های کوچک
با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیماها در سال 1396 که توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده، می‌توان دریافت که عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهای ایران‌ایر به پارس‌آباد مغان در تاریخ 13 بهمن 24 سورتی پرواز در سال 96 از این فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعالیت فرودگاه پس از 5 سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه از 2 سورتی در سال 95 به 58 سورتی در سال 96 افزایش پیدا کرد.
همچنین نشست و برخاست این هواپیماها در فرودگاه اراک، تعداد نشست و برخاست را از 224 سورتی در سال 95 به 300 سورتی در سال 96 رساند و با رشد 34 درصدی مواجه کرد.
همچنین ایران‌ایر با استفاده از این هواپیماها، پرواز به فرودگاه‌های شمالی کشور را گسترش داد. تعداد پروازهای هفتگی به فرودگاه‌های رشت و گرگان افزایش پیدا کرد و پرواز به فرودگاه‌های رامسر، دشت ناز ساری و نوشهر مجددا از سر گرفته شد.
سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت 18 درصد و در فرودگاه گرگان 48 درصد رشد داشته است. این ارقام برای فرودگاه‌های ساری و نوشهر به ترتیب 9 درصد و 68 درصد بوده‌اند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نیز 92 درصد رشد داشته است.
ورود ای.‌تی‌.آر ها برای مناطق جنوبی کشور نیز خوش یمن بوده است. در سالی که گذشت، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس 14 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است و این رشد را می‌توان ناشی ازز تبدیل شدن این فرودگاه به قطب جنوب کشور دانست.
دو فروند ای.‌تی‌.آر که در این فرودگاه مستقر هستند، پروازهای منظمی را به مقاصدی چون کیش، شیراز، بوشهر، ابوموسی، بندرلنگه، کرمان، چابهار و زاهدان انجام دادند.
در این میان فرودگاه‌های کوچک بیش از سایر فرودگاه‌ها منتفع شدند. به عنوان مثال فرودگاه ابوموسی رشد 92 درصدی و فرودگاه چابهار رشد 10 درصدی را در تعداد نشست و برخاست هواپیماها تجربه کردند.
فرودگاه‌های زاهدان، کرمان و بوشهر نیز به ترتیب به رشد 7، 28 و 28 درصدی در تعداد نشست و برخاست دست یافتند.
هم اکنون 55 فرودگاه عملیاتی در کشور وجود دارد، اما ناوگان هوایی کشور برای خدمت رسانی به همه این فرودگاه‌ها کافی نیست.
ورود هشت فروند ای.‌تی‌.آر تاکنون گام بزرگی برای بهره‌برداری از این فرودگاه‌ها محسوب می‌شود. بی‌شک با ورود باقی هواپیماهای خریداری شده از این نوع، می‌توان به رونق پروازهای محلی و منطقه‌ای امیدوار بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید