دولت برنامه‌ای برای اشتغال فراگیر در بخش کشاورزی ندارد!

    کد خبر :273606

هرچند در روزهای گذشته خبرهای زیادی از بارش های گسترده در کشور به گوش می رسد، به نظر می رسد، بارش ها جوابگوی آب مورد نیاز زمین های کشاورزی نیست و حتی تعدادی از استان های بخش های جنوبی کشور دچار تنش شدید آبی و خشک سالی شده اند.

به گزارش تابناک، در روزهای گذشته، خبری مبنی بر تنش شدید آبی استان های جنوبی کشور به گوش رسید که به نظر می رسد، در لابلای خبرهای مختلف اقصی نقاط کشور پنهان مانده تا مهم ترین نیاز کنونی بخش کشاورزی باز هم به فراموشی سپرده شود.

هرچند درگیر شدن بخش های عمده ای از شهرهای کشور با چالش کم آبی موضوع جدیدی نیست و سال هاست مسئولان ندای روبه رو شدن با چالش های بزرگی در این خصوص را می دهند، اما به نظر می رسد امسال خشکسالی ها با وسعت بیشتری در حال پیش روی است.

چند روز پیش بود که معاون نظارت بر بهره‌ برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با اعلام اینکه استان‌ های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی بسیار شدید هستند، گفت: وزارت نیرو فعلا برنامه ‌ای برای جیره‌ بندی آب برای شهرهایی که دارای تنش آبی هستند ندارد. آن طور که شاهین پاکرو اعلام می کرد، شرایط خوبی به لحاظ بارش‌ها در کشور نداریم و حتی بارش‌های اخیر نیز نمی‌تواند تأثیر چندانی در بهبود شرایط و خروج از خشکسالی و کم‌ آبی داشته باشد.

به نظر می رسد، بخش کشاورزی کشور همچنان حوزه ای است که مظلوم واقع می شود و برنامه درخوری برای رویارویی این بخش با چالش های عمده ای که هر بار گریبانش را می گیرد اندیشیده نمی شود. این در حالی است که گستردگی فعالیت کشاورزان و تمهیدات دولت برای کمک به این بخش می تواند سهم کشاورزی کشور در رشد تولید ناخالص داخلی را به میزان زیادی بالا ببرد.

دولت دوازدهم برنامه دخل و خرج یک ساله سال 97 را بر اشتغال فراگیر در کشور برنامه ریزی کرده است و آنطور که نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرده به دنبال ایجاد یک میلیون شغل در سال 97 است که عمده این اشتغالزایی از طریق نوسازی بافت فرسوده، نوسازی حمل و نقل درون شهری و برون شهری و کشاورزی و صنعت دنبال می شود، اما به نظر می رسد بخش کشاورزی سهم زیادی در برنامه اشتغال دولت ندارد، چه آنکه خشکسالی هایی که هر بار دامن گوشه ای از کشور را می گیرد، در حال فراگیر شدن است و برای مواجه شدن با این حجم از خشکسالی ها تدبیری اندیشیده نمی شود. حتی در بودجه سال 97 هم سهم بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش ها ناچیز است و بودجه بخش های مختلف کشاورزی نسبت به سال ۹۶ بین ۱۳ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار بررسی، بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 50.4 درصد بیشترین سهم اشتغال در سال 96 را به خود اختصاص داد؛ در مراتب بعدی نیز بخش های صنعت با 0/32 درصد و بخش کشاورزی با 17.6 درصد قرار دارند. همین آمارها نشان می دهد که بخش کشاورزی هنوز هم اولویت مهم دولت برای توسعه نیست و تنها بخش ناچیزی از درآمدهای بودجه عمومی به آن تعلق می گیرد.

درگیری بخش های مختلف کشور با کمبود آب و خشکسالی نیز مزید بر علت شده و به نظر می رسد باید منتظر روزهای نه چندان خوبی در حوزه اشتغال کشاورزان روستایی باشیم.

بنابراین باید گفت، اگر دولت برنامه ای برای مواجه شدن با تنش های شدید آبی در کشور نداشته باشد، باید به کلی اهدافش برای توسعه بخش کشاورزی را نادیده بگیرد و معلوم نیست برای کشاورزانی که سهم عمده ای در چرخه اقتصادی کشور دارند و می توانند تولید ناخالص داخلی را با گسترش این حوزه تا میزان زیادی بالا ببرند، چه تمهیداتی اندیشیده شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید