«ارنست مونیز»: سخنان نتانیاهو چیز جدیدی نداشت

    کد خبر :273288

وزیر انرژی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌اِن‌اِن اعلام کرد: سخنان نتانیاهو چیز جدیدی نداشت و لذا برجام باید حفظ شود.

به گزارش مهر، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی اِن اِن درباره توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» اعلام کرد: خروج واشنگتن از این توافق به انزوای این کشور از متحدین خود منتهی خواهد شد.

وی که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در برجام نیز به شمار می آید در این مصاحبه گفت: برنامه هسته ای ایران هم اکنون تحت نظر قرار دارد و خروج آمریکا از برجام موجب می شود تا تهران از اینگونه نظارت ها خلاصی یابد.

مونیز درباره سیرک نمایشی چند روز گذشته نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: آنچه نتانیاهو اعلام کرد چیز جدیدی را در بر نداشت و بر همین اساس است که باید برجام حفظ شود.

لازم به ذکر است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شب پیش در ادامه اقدامات نمایشی پیشین خود علیه ایران با به تصویر کشیدن برخی عکس ها و آنچه وی از آن ها به عنوان اسناد و مدارک یاد کرد، تلاش کرد به افشای به اصطلاح اطلاعات جدیدی درباره فعالیت های هسته ای مخفی ایران پس از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام بپردازد؛ اقدامی که توسط بسیاری از کشورها و نهادهای مهم جهانی تحت عنوان «اطلاعات قدیمی و نامعتبر» به چالش کشیده شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد از یاوه گوئی های وی یعنی سه‌شنبه هفته جاری با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برخی از فعالیت های مرتبط با چاشنی های انفجاری هسته‌ای پیش از پایان سال ۲۰۰۳ میلادی در ایران انجام شده بود؛ (اما) ایران هیچ فعالیتی مرتبط با ساخت چاشنی های انفجاری هسته‌ای بعد از سال ۲۰۰۹ انجام نداده است.

در ادامه این بیانیه آمده بود: در راستای روش‌های استانداردِ آژانس، این نهاد تمامی اطلاعات مرتبط با پادمان را که در دسترس داشت ارزیابی کرد؛ اما این روش آژانس نیست که مسائل مرتبط با چنین اطلاعاتی را به صورت عمومی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون قریب به ۱۰ بار در گزارش های جداگانه خود پایبندی ایران به توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» را مورد تأئید قرار داده است، ترامپ تهدید کرده است که در صورت عدم بازبینی در این توافق در مهلت مقرر خود یعنی ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت ماه) به صورت یکجانبه از برجام خارج می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید