اتهام به وزارت بهداشت/ افزایش عوارض زایمان طبیعی دروغ است

    کد خبر :272816

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی افراد به اشتباه تهمت می زنند که عوارض زایمان طبیعی در کشور افزایش یافته است، گفت: این اظهارات دروغ است.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مامایی، با اشاره به اینکه علاوه بر متخصصان زنان که در شرایط اعمال پیچیده، سزارین و نازایی، نقش آفرین بوده اند، ماماها نیز از دیرباز تاکنون بیشترین نقش را در زایمان ایفا کرده اند، اظهار داشت: دولت مصمم است که در حوزه سلامت، بانوان از احترام بیشتری برخوارد شوند. در این زمینه، یکی از مهمترین بخش ها، ارائه خدمات زایمان است که در آن، ماماها پررنگ ترین نقش را دارند.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم زایمان طبیعی ترویج پیدا کند، باید به ماماها احترام بیشتری بگذاریم و آنها به بالین برگردند، گفت: این فرصت در طرح تحول سلامت، با ایجاد چندین هزار واحد اختصاصی زایمان(LDR) در کشور فراهم شده است. همچنین بیمارستان های دولتی و خصوصی نیز موظف شدند که فضایی را فراهم کنند تا بانوان حق انتخاب داشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که میزان سزارین در آن بالا بوده و هست، بیان داشت: متاسفانه در همه حوزه ها، از غرب، اروپا و آمریکا تبعیت می کنیم، اما در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، چون به نفع ما نیست، رفتارمان بر عکس است.

هاشمی حق انتخاب بانوان برای زایمان را امانتی است دانست که بانوان به متخصصان زنان و ماماها سپرده اند و تصریح کرد: اگر در این زمینه، رفتار ما تغییر کند، یعنی امانتدار خوبی نبوده ایم و باید به مسیر اصلی برگردیم، چراکه منافع و مصلحت مردم را باید تامین کنیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه متخصصان زنان و ماماها در مسیر درستی حرکت می کنند، گفت: اعتبار بخشی بیمارستان ها با در نظر گرفتن شاخص زایمان، کار بسیار نیکویی است. اگرچه ممکن است برخی افراد این اعتباربخشی را قبول نداشته باشند، اما لحاظ کردن کاهش سزارین در اعتبار بخشی بیمارستان ها، به نفع مردم است. همچنین موفقیت ماماها و متخصصان زنان به میزان همکاری بین بخشی و همکاری آنها با وزارت بهداشت وابسته است و اگر بیمه ها و دولت با مامایی همراهی نکنند، امکان ارتقای این رشته فراهم نمی شود.

هاشمی با اشاره به اینکه به جای حاشیه ها باید به متن ماموریت، یعنی سلامت بانوان توجه کنیم، ابراز داشت: از زمانی که پرستاری و مامایی از حوزه بالینی جدا شده و به علوم پایه منتقل شدند، آسیب بیشتری به این رشته ها وارد شد. البته اطمینان دارم که پرستاری و مامایی به تدریج به بالین بازمی گردند.

وزیر بهداشت با تاکید بر پرهیز از رویکردهای جنسیتی در حوزه مامایی، اظهار کرد: در رشته اورولوژی، انتخاب دستیاران بر اساس جنسیت نیست و جنسیتی شدن ورود دستیاران به حوزه تخصص زنان، نه تنها تاکنون کمکی نکرده، بلکه آسیب هایی نیز به همراه داشته است. امیدواریم که با کمک بزرگان و همکاران بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

هاشمی ضمن تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل مهاجرت به سوی توانمندی بیشتر در حوزه مامایی، گفت: چند سال پیش ماماهایی در کشور تربیت می شدند که حتی یک بار زایمان طبیعی را انجام نداده بودند، اما در حال حاضر این فرصت برای دانشجویان فراهم شده است. یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی اطراف تهران می گفت که در کنار ماماها، انترن ها در زایمان کمک می کنند و از هر ۱۰ نفر که زایمان برای آنها انجام شده بود، سوال شد که برای شما تفاوتی دارد که دانشجوی خانم یا آقا زایمان را انجام بدهند که آنها گفته بودند تفاوتی بین خانم یا آقا بودن دانشجویان برای زایمان وجود ندارد و مهم سالم بودن نوزاد است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی افراد در شرایطی که وزارت بهداشت به دنبال ترویج زایمان طبیعی است، به اشتباه تهمت می زنند که عوارض زایمان در کشور افزایش پیدا کرده، این اظهارات را دروغ دانست و افزود: نه تنها عوارض زایمان طبیعی بیشتر نشده، بلکه کاهش نیز پیدا کرده است و قطعا در سزارین، عوارض زایمان، بیشتر است. البته برای ارتقای شاخص هایی مانند مرگ مادران و نوزادان، هنوز با کشورهای پیشرفته، فاصله داریم و بخش عمده این فاصله، مربوط به آموزش است که اگر آموزش، درست بود و تعصب جنسیتی نداشتیم، وضعیت این شاخص ها بهتر بود. باید بدون تعصب و سهم خواهی، تلاش کنیم که کارنامه موفقی را در بهبود شاخص ها و ترویج زایمان طبیعی در منطقه و دنیا داشته باشیم.

به گزارش مهر، هاشمی در پایان این مراسم، خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت کشور بیش از ۳۰ سال بود که فقط در روستاها فعال بودند، اما در حال حاضر شبکه بهداشت در حاشیه و مراکز شهرها در حال گسترش و تقویت است. همچنین در حال حاضر نظام مراقبتی مادر و نوزادان در کشور، وضعیت بسیار خوبی دارد و ماماها در این نظام مراقبتی، نقش آفرین و موثر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید