درهای کره شمالی به روی کشورها باز شد

    کد خبر :272711

سفر وزیر خارجه چین به کره شمالی اقدامی نادر در مناسبات دو کشور در طول یک دهه گذشته محسوب می شود اقدامی که می تواند نشانه قطعی شدن پایان دوران مخاصمه و متارکه جنگ در شبه جزیره کره و ظهور دوره ای نوین با برقراری صلح دایمی در این منطقه باشد.
‘وانگ یی’ در شرایطی امروز و فردا در پیونگ با مقام های این کشور وارد مذاکره می شود که قرار است اجلاس های سه و چهار جانبه در آینده نزدیک با حضور سران دو کره، آمریکا و چین برگزار شود.

به گزاش ایرنا’وانگ یی’ اولین وزیر خارجه چین است که از سال 2007 میلادی به کره شمالی سفر می کند این سفر نشان می دهد چین نمی خواهد در شرایط فعلی در ارتباط با مسایل شبه جزیره کره و بخصوص موضوع برقراری رژیم دایمی صلح و با نظرداشت اجلاس آتی سران آمریکا و کره شمالی، در حاشیه قرار گیرد.

‘یانگ جیه چی’ عضو ارشد شورای دولتی و وزیر خارجه وقت چین، آخرین مقام چینی بود که در سال 2007 میلادی با مقام های کره شمالی وارد گفت و گو شد.

چین بزرگترین و تنها حامی اقتصادی پیونگ یانگ در دوران تحریم بود اما از زمانی که کره شمالی چند آزمایش اتمی در سال گذشته میلادی انجام داد و به دنبال تحریم های شورای امنیت، تبادلات تجاری این کشور و کره شمالی تا 90 درصد کاهش یافت.

موضوع مهم دیگر اینکه این سفر می تواند مقدمه ای برای آماده کردن دیدار ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین از پیونگ یانگ باشد ‘شی’ ماه مارس در پکن میزبان کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بود.

اجلاس سران دو کره نیز جمعه گذشته برگزار شد آنها در این دیدار بر برقراری صلح دایمی، پایان دادن به جنگ و تکمیل فرایند خلع سلاح هسته ای تاکید کردند.

‘جائو تونگ’ از کارشناسان مرکز سیاست جهانی ‘چینگ هوا’ در پکن می گوید که سفر وانگ تاییدی بر این موضوع است که چین می خواهد در مذاکرات و در آینده شبه جزیره کره همچنان یک بازیگر موثر باشد.

وی اظهار کرد ‘سونگ تایو’ رییس اداره بین الملل حزب حاکم بر چین اوایل ماه گذشته میلادی به کره شمالی سفر کرد و دیدار وانگ در این مقطع نشان می دهد چین به دنبال تقویت روابط است و برای دوران صلح و از سرگیری ارتباطات اقتصادی گسترده با کره شمالی آماده است.
کارشناس چینی می گوید که سطح دیدار وانگ بالاتر است و اهمیت بیشتری دارد و این سفر نشان می دهد چین می خواهد اجلاس چهارجانبه چین، دو کره و آمریکا برگزار شود و پکن نیز دست بالایی در آن گفت و گوها داشته باشد.

‘پایک هاک سونگ’ رییس موسسه مطالعات بین المللی مرکز ‘سی جونگ’ کره جنوبی هم با اشاره به اهمیت سفر وانگ به کره شمالی می گوید پکن می خواهد در مذاکرات آینده نقش مهمی را عهده دار باشد.

وی می افزاید چین نمی خواهد از مذاکرات صلح با توجه به موقعیت مهم جغرافیایی که در منطقه دارد خارج بماند و از این منظر، طبیعی است که وانگ به کره شمالی سفر کند.

به هر صورت چین با اعزام دیپلمات ارشد خود به کره شمالی برنامه های درازمدتی را دنبال می کند که اطلاع از برنامه کیم برای دیدار با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، برنامه ریزی برای سفر شی به پیونگ یانگ و کسب جزییات در مورد اجلاس سران دو کره از جمله آنها است.

چین نیز مانند کره شمالی امیدوار است مذاکرات صلح به این مهم ختم شود که نیروهای نظامی آمریکایی نهایتا از منطقه شبه جزیره کره خارج شوند موضوعی که همواره در متن گفت و گوهای پکن و پیونگ یانگ قرار داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید