السیسی دست به دامان رژیم صهیونیستی شد

    کد خبر :272505

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی بامداد چهارشنبه به نقل ازیک رسانه صهیونیستی نوشت: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دست به دامان اسرائیل شده است تا رژیم صهیونیستی هم پیمان خود در اتیوپی را متقاعد کند که مذاکرات جدیدی در موضوع سد النهضه با قاهره انجام دهد.
القدس العربی به نقل از روزنامه «مکور ریشون» چاپ سرزمین های اشغالی نوشت: این اقدام السیسی برای آن صورت می گیرد که احتمال می رود با بهره برداری از سد النهضه، بخش عظیمی ازجریان آب رودخانه نیل قطع شود.
به گزارش ایرنا در همین حال، «ابی احمد علی» نخست وزیر اتیوپی روز چهارشنبه به خارطوم پایتخت سودان می رود، سفری که دو روز به طول خواهد انجامید و وی با «عمر البشیر» و دیگر مسئولان بلندپایه سودانی دیدار خواهد کرد.
تحلیلگران بر این باورند که یکی از موضوعات اصلی که میان مقام های اتیوپی و سودان در مورد ان مذاکره خواهد شد، مساله سد النهضه خواهد بود.
مذاکرات سودان، اتیوپی و مصر در مورد سد النهضه در ماه نوامبر 2017 بدون رسیدن به توافقی در مورد جزئیات فنی این سد که اتیوپی در حال ساختن آن بر سرچشمه رود نیل است، به پایان رسید.
مصر اواخر دسامبر 2017 به اتیوپی پیشنهاد داد بانک جهانی به عنوان یک موسسه بی طرف در فعالیت های کمیته فنی سه جانبه در مورد سد النهضه حضور و مشارکت داشته باشد اما آدیس آبابا این پیشنهاد مصر را رد کرد.
مصر بیم آن دارد ساخت این سد بر سهمیه آبی آن از رود نیل که بیش از 55.5 میلیارد متر مکعب است، تاثیر منفی بگذارد اما اتیوپی می گوید ساخت این سد برای تولید انرژی سودمند است و زیانی به مصر و سودان وارد نمی کند.
سد النهضه در منطقه «بنی شانغولو» واقع در نزدیکی مرزهای سودان ساخته می شود و در 900 کیلومتری شمال غربی پایتخت اتیوپی قرار دارد.
ساخت سد النهضه هزینه ای بالغ بر 4.7 میلیارد دلار دارد که بیشتر آن را دولت اتیوپی تقبل کرده است .قرار است ارتفاع این سد 170 متر باشد که بدین ترتیب بزرگترین سد برقی- آبی در قاره آفریقا خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید