افزایش عطر و ماندگاری گل رز با مهندسی ژنتیک

    کد خبر :272051

محققان برای نخستین بار نقشه کاملی از دی ان ای گل رز فراهم کرده اند. آنها تصمیم دارند با کمک آن عطر، رنگ و ماندگاری گل را بیشتر کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از تلگراف، دانشمندان توانسته اند کدهای ژنتیک گل رز را رمزگشایی کنند. آنها برای نخستین بار نقشه کاملی از دی ان ای این گل محبوب فراهم کرده اند. به اعتقاد دانشمندان این نقشه به آنها کمک می کند عطر گل رز را افزایش دهند.

محققان هم اکنون مشغول ساخت نخستین ژنوم با کیفیت گل رز هستند. آنها توانسته اند با مهندسی ژنتیک عطر، رنگ و ماندگاری این گل را بیشتر کنند.

با توجه به روش های متنوع پرورش گل، رزهای نوین توالی دی ان ای پیچیده ای دارند. به همین دلیل تلاش های پیشین برای بازسازی و کنار هم قرار دادن مولکول های دی ان ای رز با مشکلاتی روبرو شد. این امر به چینش های منقطع و پیچیده دی ان ای گل منجر شد.

اما محققان اکنون راهی یافته اند تا ژن رزها را اصلاح کنند. در تحقیق جدید محققان از روش های پیشرفته برای توالی بندی ژنوم گونه Rosa chinensis استفاده کردند. این گیاه عطر دلنشین و خوشه هایی از گل های صورتی رنگ دارد. این نخستین رز متعلق به منطقه شرق آسیا است که در قرن ۱۸ میلادی به اروپا وارد شد.

محققان به رهبری محمد بندحمان از دانشگاه لیون فرانسه ژنوم گیاهان دیگری از جمله توت فرنگی، زردآلو و هلو را مقایسه کردند تا ریشه و شیوه تحول رز را دریابند.

آنها بیش از ۳۶ هزار ژن کدگذاری پروتئین و مسیری بیوشیمیایی کشف کرده اند که عطر و رنگ رز را تنظیم می کند.

تعدادی ژن برای گلدهی شناسایی شد که در آینده می توان از آن برای ارتقای گل رز مهندسی شده استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید