امید و رونق در کارآفرینی و تولید درون‌زای ملی

بازار بزرگ ایران؛ امید و رونق در کارآفرینی و تولید درون‌زای ملی می‌آفریند

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴
    کد خبر :271845

ایرانیان در تاریخ پرتلاطم این سرزمین دیرینه، هیچ‌گاه حتی در پرآشوب‌ترین برهه‌های زیست تاریخی خویش، سرمایه ««امید» را از دست نداده‌اند. مردمان این سرزمین با وجود سختی‌های بسیار تاریخی که از سر گذرانده‌اند، اما هر بار ققنوس‌وار از میانه آتش و خاکستر سربرآورده، هنگامه‌ای نو در تاریخ این پهنه از جهان برپا داشته‌اند. این دیار بزرگ گویی با کوشایی و امید، به پیوستگی تمدنی خویش ضمانت بخشیده است.
این شهرفرنگ دل‌فریب ایرانی
بازار بزرگ ایران، هستی و حضوری برگرفته از میراثی کهن در دل این شهر بزرگ دارد و جلوه‌گاه ذات هستی‌بخش هنر ایرانی به شمار می‌آید. این بزرگ‌بازار ایرانی برپایه اندیشه امیدبخش ایرانی- اسلامی استوار شده است و بازتاب طبیعت، تاریخ و فرهنگ ایرانی- اسلامی را در معماری آن به روشنی می‌توان به تماشا نشست. اینجا بازتابش نمایش شکوه و باور توانستن در سالی به شمار می‌آید که حمایت از کالای ایرانی را بر تارک درخشان خود دارد. نخستین محصول ایرانی برای هر ایرانی در این سال، شکوهی بی‌مانند در گستره‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و گردشگری عرضه خواهد داشت.
جاذبه‌های اقتصادی بازار بزرگ ایران که در منظومه‌ای چشم‌نواز، بخشی بزرگ از نیازهای روزمره شهروندان را پاسخ می‌گوید، بازگشت امید و رونق به اقتصاد درون‌زا و تولید ملی را در نظر دارد. اقتصاد درون‌زای ملی بیش از هر چیز به «امید» و «کوشایی» و «سرزندگی»، همچنین به گستره‌ای برای خودنمایی این چشم‌اندازها نیازمند است. رونقی که «بازار بزرگ ایران» از جنبه اقتصادی، در کنار همه دیگر ویژگی‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و معماری پدید می‌آورد، این رویکرد میهن‌دوستانه را در خود دارد. پیدایش این دستاوردهای بزرگ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری در گوشه‌ای از این پایتخت بزرگ و در کنار همه این‌ها، فعال‌سازی بخشی از ظرفیت صنعت گردشگری پایتخت که از نگاه‌ها دور مانده است، نه تنها نگاه گردشگران ایرانی را به خود می‌کشاند، که همچون دستاوردی بزرگ، جهانگردان را به تماشای این «شهر فرنگ» زیبای ایرانی برمی‌انگیزد.

رنگ امید بر اقتصاد درون‌زای ملی
ویژگی‌های تجاری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، گردشگری، تاریخی، ورزشی، تفریحی که مجموعه بزرگ‌بازار «ایران‌مال» در یک نوآوری چشم‌نواز با بهره‌گیری از الگوهای زیست روزمره ایرانیان در تاریخ در زمینه‌های گوناگون معماری، هنر، فرهنگ، اجتماع و اقتصاد، هم‌نشین و هم‌ساز کرده است، در کنار همه دستاوردهای غیر اقتصادی، اما باز به سوی رونق اقتصاد و تولید درون‌زای ملی راه می‌برد. بازار بزرگ ایران در جایگاه یک بزرگ‌بازار مدرن ایرانی، همه نیازهای شهروندان را در خود به گونه‌ای تجمیع‌شده گرد هم آورده است تا رنگ امید بر اقتصاد درون‌زای ملی بنشیند و رونق به تولید ملی بازگردد. این کوشش برپایه نگرشی است که در تاریخ ایران پیشینه دارد. سرمایه جامعه ایرانی در گذر روزگار، نه البته تنها نقدینگی و پول، که، بستری بزرگ، آمیخته از آموزه‌های تاریخی، نوآوری‌های برآمده از امید و سرزندگی و سرانجام، کوشش‌هایی به شمار می‌آید که به پیوستگی تمدن ایرانی- اسلامی پویایی و ماندگاری بخشیده است. یاری‌رسانی به رشد و توسعه اقتصادی، کوشش برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و کارآفرینی در گستره‌ای بزرگ و چشم‌گیر، فراهم‌آوری محیطی شاداب، امیدبخش و سالم برای گروه‌های گوناگون هدف در جامعه به ویژه جوانان، نمایش درخشش‌های تاریخی، فرهنگی و معماری تمدن ایرانی- اسلامی و آشنایی‌دادن ایرانیان و جهانیان با دستاوردهای تابناک آن، پدیدارسازی رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و یاری‌رسانی به اقتصاد درون‌زای محلی و ملی با افزایش پیوندهای اقتصادی، صنعتی و بازرگانی، تنها گوشه‌ای از چشم‌اندازهایی به شمار می‌آید که بازار بزرگ ایران از آغاز تاکنون در نظر داشته است.

کارآفرینی؛ وام‌دار اندیشه‌های بزرگ کوشندگانی خلاق
مجموعه شگفت‌انگیز معماری و اقتصادی بازار بزرگ ایران از زمان نخستین پایه‌های طراحی و ساخت تا پنج سال بیش از 20 هزار نفر از ایرانیانِ جویای کار را به گونه‌هایی مستقیم و غیرمستقیم به کارهای فنی، تخصصی و خدماتی گمارده و بستری مناسب برای پیدایش و گسترش اشتغال پایدار فراهم آورده است. فراهم‌آوری زمینه‌های گوناگون شغلی در پیوند با تولید و عرضه کالا همچون فروشندگی، انبارداری و تحصیل‌داری، دستاوردی مهم و جذاب در بازار بزرگ ایران به شمار می‌آید. بزرگ‌بازار مدرن ایرانی پس از گشایش، این توانمندی را به 100 هزار شغل تازه افزایش خواهد داد و تاثیری شگرف بر رشد اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

گویی ولوله‌ای بر تن و جان خسته این شهر شلوغ و پرهیاهو خواهد افتاد؛ پهنه‌ای بزرگ در دامان البرز با پیشینه‌ای دراز، که به تکان و جنبشی برای برخاستن دوباره نیازمند است. تهران امروز، تنها با کوشش‌های بزرگ در زمینه‌های گوناگون، چشم‌اندازی روشن در آینده خواهد داشت. ایران دیرینه نیز همچون پایتخت خویش، آینده‌اش را وام‌دار کوشندگانی خواهد دانست که برتری و توانمندی‌های ایرانیان خلاق و کوشا را باور داشته، گستره‌ای بزرگ برای کامیابی و دست‌یابی به دستاوردهای کوشش‌هایشان فراهم آورده‌اند. امید و خلاقیت، میثاق مشترک آنانی است که در پایه‌گذاری بازار بزرگ ایران به عنوان گستره‌ای برای عرضه توانمندی ایرانی در عرصه‌های جهانی همدلی داشته، سربلندی ایران و ایرانی را می‌جسته و می‌خواسته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید