تاثیر استفاده والدین از فناوری بر رفتار فرزندان

    کد خبر :27184

با تشدید وابستگی افراد به تلفن‌های هوشمند کارشناسان به بررسی تاثیر این تکنولوژی و سایر فناورهای دیجیتال بر تربیت و رفتار کودکان پرداخته‌اند.

طبق مطالعه انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی تقریبا نیمی از مردم این کشور نمی‌توانند زندگی بدون گوشی‌های هوشمند را متصور شوند.

طبق بررسی انجام گرفته در آمریکا تقریبا هر فرد بزرگسال در این کشور مالک یک یا چند وسیله الکترونیکی همچون لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و تلویزیون است. علاوه بر این، تعداد افرادی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند از ۷ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

این انجمن به مطالعات متعددی اشاره کرده که نشان می‌دهند چگونه استفاده از این تکنولوژی‌ها تاثیر منفی بر سلامت روان و جسم افراد بزرگسال می‌گذارد. اما تاثیر این تکنولوژی‌ها بر کودکان چگونه است؟ متخصصان آمریکایی در این مطالعه به بررسی دقیق‌تر این اثرگذاری پرداخته‌اند.

مطالعات پیشین حاکی از وجود ارتباط بین تعامل ضعیف والدین – فرزند و استفاده روزافزون والدین از تکنولوژی‌های دیجیتال بوده است. اما به نظر می‌رسد که تاکنون در هیچ مطالعه‌ای تاثیر استفاده والدین از این تکنولوژی‌ها بر رفتار کودکان مورد بررسی قرار نگرفته است.

در این مطالعه نیز این پرسش مطرح شده که آیا استفاده زیاد والدین از فناوری دیجیتال با اختلال‌های مرتبط با تکنولوژی در تعامل بین والدین و کودک ارتباط دارد.

در این بررسی تعدادی خانواده آمریکایی که صاحب فرزندان بالای سه سال بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. متخصصان از پدران و مادران این کودکان در مورد میزان استفاده‌شان از تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، تبلت و دیگر وسایل تکنولوژیکی پرسش‌هایی مطرح کردند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این متخصصان اظهار داشتند: در مجموع بیشتر والدین پذیرفته‌اند که استفاده از این تکنولوژی‌ها تعامل آنان با کودکشان را دچار وقفه و اختلال می‌کند.

این مطالعه آشکار ساخت که حتی سطح پایین یا نرمالی از این وقفه‌های مرتبط با استفاده از تکنولوژی بین کودک و والدین می‌تواند بروز سطح بالایی از مسائل و مشکلات رفتاری در کودک شامل حساسیت بالا، تحریک پذیری، بیش فعالی و گله و شکایت را به همراه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید