سکته در تجارت با میزبان جام‌جهانی

  • اقتصادی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۲۹
    کد خبر :271834

در حالی که اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه قبلا پیش‌بینی کرده بود که حجم تجارت ایران با روسیه به ۲ میلیارد دلار افزایش یابد، اکنون در سال ۹۶ این میزان به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

کشور روسیه دارای نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات جهانی است و ارتباط سیاسی سازنده‌ای با ایران دارد. این کشور در سال جاری میلادی میزبان رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۸ است.

به گزارش بازتاب، با وجود روابط سیاسی ایران با روسیه، اما آمارها نشان می‌دهد که حجم تجارت با این همسایه شمالی چندان در حد انتظار نیست.

براساس آمار گمرک، ایران در سال ۱۳۹۶ معادل ۵۴۰ هزار تن انواع محصول به کشور روسیه صادر کرده که ارزش دلاری این مقدار کالا به میزان ۲۸۵ میلیون دلار است. آمار واردات نیز حاکی از وارد کردن ۱٫۳ میلیون تن محصولات مختلف از روسیه به ارزش ۷۰۴ میلیون دلار است. محصولات کشاورزی حجم قابل‌توجهی از صادرات ایران به روسیه را به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که اسدالله عسگر اولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه قبلا پیش‌بینی کرده بود که حجم تجارت ایران با روسیه به دو میلیارد دلار افزایش یابد، اکنون در سال ۹۶ این میزان به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی تهران و از اعضا اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با تجارت‌نیوز، در مورد میزان تجارت با روسیه می‌گوید: با توجه به اینکه روسیه همسایه شمالی کشور ما است و در منطقه عقبه ارتباطات اقتصادی قابل‌توجهی با این کشور داشته‌ایم، باید بگوییم که این میزان از تجارت با روسیه بسیار کم و در حد پایین است و نتوانستیم فرصت‌های مناسب خلق کنیم.

وی ادامه می‌دهد: طی یکی دو سال اخیر در دو مرحله ترکیه از بازار اقتصادی روسیه جدا شد و فاصله گرفت، ما باید از این فرصت‌ها برای بهره‌برداری از بازار روسیه استفاده می‌کردیم. اما متاسفانه ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم. به نحوی که می‌بینیم ارتباط این دو کشور دوباره بهبود یافت و ترکیه توانست جایگاه خود را دوباره بهبود ببخشد.

این عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه می‌افزاید: روسیه در فصول متعدد به سرما نزدیک است به همین دلیل، این کشور و سایر کشورهای استقلا‌ل‌یافته از شوروی سابق نمی‌توانند محصولات میوه و تره‌بار خود را به حد کافی تامین کنند. بنابراین ما می‌‌توانیم نیاز آنها را در این زمینه‌ها به خوبی تامین کنیم. به همین دلیل با توجه به پتانسیل خوبی که در زمینه رابطه اقتصادی در این زمینه وجود دارد، می‌توانیم منافع سرمایه‌ای خوبی نیز در کشور ایجاد کنیم.

مقیمی به مشکلات تجارت ایران و روسیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از این مشکلات مربوط به مسائل بانکی در بین دو کشور است که هنوز حل‌و‌فصل نشده است. مشکل دیگر نیز مربوط به ویزاهایی است که باید به رانندگان ناوگان حمل‌و‌نقل به روسیه و تجار ایرانی داده شود. مساله بعدی نیز این است که ما باید ناوگان حمل‌و‌نقل خود را برای تجارت با روسیه ترمیم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید