نوبخت: افرادی در هیات دولت می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند؛ ولی ۶ ماه بعد دیدیم که اتفاقی نیفتاده

    کد خبر :271789

سخنگوی دولت تاکید کرد: باتوجه به شوکی که به بازار ارز وارد شد ما قول دادیم که مهار شرایط را انجام دهیم و قصدمان محدود کردن مردم نیست، بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است

محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به مصوبه هیات وزیران در خصوص پیشنهاد ملی آب گفت: کارگروه ملی آب که ریاست آن بر عهده وزیر نیرو است باتوجه به تنش آبی در کشور این پیشنهاد را داد، هیات وزیران برای این کار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تصویب کردند که سازمان برنامه و بودجه ۹۰۰ میلیارد تومان آن را می‌دهد و ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی این بودجه تامین می‌شود.

به نوشته ایلنا، وی خاطرنشان کرد: حال که با کاهش نزولات آسمانی رو به رو هستیم همراهی و همدلی هم‌وطنان عزیز می‌طلبد. خدا را شکر در چند روز گذشته نزولات آسمانی بر سر ما فرود آمد اما باید کاهش مصرف را رعایت کنیم.

نوبخت در خصوص تراز بازرگانی در سال گفت: واردات ما دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار بود و صادرات ما ۳ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بود که صادرات ۷\۷ درصد است و تراز صادرات ما مثبت بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نوسانات ارز گفت: از ۸ اردیبهشت برای ۱۵ هزار و ۴۰۳ قلم کالا ۳ میلیارد و ۴۳۳ هزار میلیون یورو با نرخ ۴ هزار ۲۰۰ تخصیص داده شده است.

قصدمان محدود کردن مردم نیست

وی ادامه داد: ما انتظار داریم سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات نظارت داشته باشند و هیچ توجیهی پذیرفته نیست. حال که دولت برای کالاهای اساسی و دارو که با ارز ۳ هزار و ۸۰۰ وارد می‌شود، این شرایط را در نظر گرفته نباید این اقلام قیمت بالاتر عرضه شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به شوکی که به بازار ارز وارد شد ما قول دادیم که مهار شرایط را انجام دهیم و قصدمان محدود کردن مردم نیست، بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است.

سخنگوی دولت خاطر‌نشان کرد: اگر معامله‌ای در بازار انجام شود با نرخ‌هایی غیر از نرخ‌های اعلام شده، نباید به کل اقتصاد تعمیم داده شود و از نظر ما خارج از این چارچوب غیرقانونی است.

نوبخت با بیان این که وظیفه ماست که مردم را در سختی قرار ندهیم، گفت: ما برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم می‌گیریم .

ارائه تنخواه به وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته معلم

وی در ادامه با اشاره به هفته معلم اظهار داشت: هر سال هفته معلم بنا بر ضرورت پرداخت‌هایی داریم ، روز گذشته هم با وزیر محترم آموزش و پروش صحبت کردیم و مقرر شد با تنخواهی که به آموزش و پرورش داده می‌شود، حق الزحمه امتحانات و خرید خدمت پرداخت شود.

نوبخت یاد آور شد: سال گذشته بعداز پرداخت‌ها به آموزش و پرورش به من اطلاع دادند که ۹۸ میلیارد تومان از حق الزحمه معلمان پرداخت نشده سریع به سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت دادم و مسئولان امر هم توبیخ شدند که چرا باوجود پرداخت دولت این مبلغ پرداخت نشده است؟

سیستمی را طراحی کردیم که فرار مالیاتی نداشته باشیم

وی درباره سیاست‌های مالیاتی داریم گفت: ما باید افرادی که از درآمد بیشتری دارند اخذ مالیات بیشتری داشته باشیم و اشخاصی که کمتر درآمد دارند کمتر دریافتی داشته باشیم.

نوبخت تصریح کرد: کسانی هستند که از چتر مالیاتی فرار می کنند ، اما ما سیستمی را طراحی کردیم که افراد دیگر نتوانند این کار را انجام دهند.

وی در خصوص سرنوشت قرارداد بوئینگ و خرید هواپیما اظهار داشت: تا جایی که می دانم برای واردات هواپیما که به روش اجاره به شرط تملیک بود، تعدادی هواپیما وارد شد . تا این زمان وزارت راه چیزی را منعکس نکردند، پیگیری می‌کنم که مشکلی وجود دارد یا خیر.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اسرائیل بامداد امروز به حلب و حماه حمله کرده و شنیده شده 18 ایرانی هم در این حمله شهید شدند این تعداد را تایید می‌کنید و اینکه آیا ایران واکنشی نسبت به این حمله خواهد داشت، گفت: از جزئیات نکته‌ای که گفتید بی‌خبرم، قطعا وزارت خارجه موضع کشورمان را اعلام می‌کند.

ماجرای انتقادهای اخیر روحانی از برخی مدیران دولت

نوبخت درباره انتقاد رئیس‌جمهور به برخی از مدیران و آیا این نقدها زمزمه تغییر برخی از مدیران است، عنوان کرد: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود، برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند بگویند نگران نباشیم ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: در هیات دولت داشتیم افرادی را که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای رئیس‌جمهور بسیار آدم زیرکی هستند از مدیران خود شناخت دارد و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی انجام می‌دهد، این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و باتوجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند.

نوبخت ادامه داد: مشکلات زیاد است و باید برطرف شود، در حال حاضر هم اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه در حال رخ دادن است.

درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم

سخنگوی دولت درباره صحبت رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور فرانسه و این که گفت‌وگو بین دو رئیس‌جمهور در خصوص برجام بوده است، گفت: رئیس‌جمهور فرانسه بسیار فعال است، قصد این تماس این بوده است که می‌خواستند گزارش دیدار را با ترامپ بدهند و قصدشان بیان نوع نگاه‌ها و متغییرها بود، چیز متفاوتی از گذشته نبود پاسخ ایران مشخص است.

وی تاکید کرد: موضع ما در برجام مشخص است ، برجام یک سند است و هیچ سند دیگری نیست. مسائل موشکی جزء مواضع نظامی ماست. ما با کشورهای منطقه بر سر تروریسم بحث می‌کنیم. ما درباره مباحث دفاعی با کسی مذاکره نمی‌کنیم. ما یک کشور مستقل هستیم و یک آزمون ۴۰ ساله را پشت سر گذاشتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص عوارض خروج از کشور گفت: اصلاحاتی در این امور انجام شده است، قصد دولت از مباحث عوارض شامل دانشجویان نمی‌شود که دچار مشکل شوند. کارگروهی وجود دارد که اوضاع را رصد می‌کند و بانک مرکزی برای پرداخت‌ها برنامه مشخص دارد.

برای جدا نشدن حجتی از دولت مقاومت می‌کنیم

نوبخت در واکنش به گزینه شهرداری از میان دولتی‌ها اظهار داشت: ما به شورای شهر اعتماد داریم و اگر بخواهند گزینه‌ای از دولت داشته باشند قطعا با آن‌ها همکاری خواهد شد و حضور شهردار در جلسات دولت نشان می‌دهد که با آن‌ها همکاری داریم و مهندس حجتی یکی از گزینه‌های مطرح است که از جنس کشاورزان و بسیار مثبت است که از دست دادن او در کابینه دولت درست نیست و برای آن مقاومت می‌کنیم و انسان‌های شریف دیگری در لیست نامزدهاست که ان‌شاالله از آن ها استفاده شود تا تقویت شهرداری تهران آسیبی به بخش دیگری نزند.

شرایط سخت شده است

وی درباره گلایه برخی از مسافران درباره عدم پرداخت نکردن ازر چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی بانک‌‌‌ها عنوان کرد: حتما باید بانک این ارز را پرداخت کند و اگر غیر از این باشد، ما برخورد می‌‌‌کنیم. به هر حال ما در شرایط سختی قرار داریم و باید به صورت شفاف با مردم حرف بزنیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما در هواپیمای نشسته‌ایم که وارد ابر می‌‌شود و می‌‌گویند باید کمربندها را محکم ببندیم، شرایط سخت شده است.

واکنش نسبت به کمک‌ها به کارگران زمستان یورت

نوبخت درباره بازداشت مدیرمسئول روزنامه شرق نیز گفت: ما حمایت از شفافیت و مسئولیت رسانه‌ای را از منظر حقوق شهروندی می‌دانیم، مطمئن باشید دولت از منظر حقوق شهروندی موظف به حمایت از رسانه‌ها است.

وی درخصوص مطالبات معدن زمستان یورت اظهار داشت: همان زمان برای کمک به حادثه‌‌ای که اتفاق افتاد، سازمان برنامه و بودجه پرداخت‌های انجام شد، وزیر کار هم پیگیر ماجرا بود و اعلام می‌کنم اگر چیزی مانده اعلام کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پیگیری دولت درخصوص وضعیت کارگران تصریح کرد: دولت به این قشری که مولد اقتصاد ما هستند، نگاه ویژه‌‌‌ای دارد.

دولت همچنان به مساجد کمک می‌‌‌کند

نوبخت درباره آمار دقیق زندانیان ایرانی خارج از کشور بیان کرد: وزرات امور خارجه دقیقا می‌‌‌‌داند در هر کشوری چند ایرانی زندانی هستند و به چه جرمی دستگیر شده‌‌اند. هفته‌های گذشته هم آقای رئیس‌‌جمهور به ترکمنستان سفری داشتند که طی آن، آزادی تعدادی از شهروندان ایرانی صورت گرفت.

وی درباره آمدن نخبگان ایرانی به کشور و مشکلاتی که برایشان پیش می‌آید، یادآور شد: یکی موارد همکاری قوا همین است چون وقتی دو مورد اتفاقی رخ دهد، دیگر کسی رغبت نمی‌‌‌‌کند. به کشور خودش کمک کند اما اخباری که دکتر ستاری دادند نشان می‌‌‌دهد تعدادی از این افراد به داخل آمده‌‌‌اند و کار می‌‌‌‌کنند.

سخنگوی دولت درخصوص کمک دولت به مساجد عنوان کرد: در جمهوری اسلامی، دولت کمک به مسجد را کمک به خدمتگزاران خود می‌‌‌‌دانند، انتظار این کمک وجود دارد. ما تاکید داریم که توسط مردم انجام شود ولی دولت همچنان کمک می‌‌‌کند.

سیاستی جز حراج سکه نیست

نوبخت درخصوص رشد اقتصادی و بالا رفتن آمار اشتغال گفت: آمار صندوق بین‌‌المللى پول، نرخ بیکارى تقلیل یافته و رشد اقتصادى افزایش داشته است. بخشى از طرح‌هاى اشتغالزایى و تولید افرین ما از اعتبارات دولتى تامین می‌شود. ١٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان به ١٦ هزار بنگاه داده شده است و ٤٢ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان هم به طرح‌‌هاى عمرانى تخصیص دادیم.

وی درباره فروش سکه اظهار داشت:در حال حاضر سیاستی جز حراج سکه نیست و در حال همین روش وجود دارد.

همه مسئولان در تلاشند تا مشکلات این مردم حل شود

معاون رئیس‌جمهور در ارائه گزارشى از وضعیت زلزله کرمانشاه گفت: بهترین اقدام این است که تعدادى از اصحاب رسانه به این استان سفر کنند و از خدماتى که دولت براى جبران خسارت و نوسازى انجام داده، مطلع شوند. با این سفر مشخص می‌شود مردم در چه وضعیتى هستند. البته قطعا آنها مشکلاتى دارند و در رفاه نیستند لذا باید تلاش کنیم بازسازى‌‌‌ها به صورت کامل انجام شود. پایان کار زمانى است که بازسازى‌‌ها کامل شود و امیدواریم این کار به زودی صورت بگیرد.

نوبخت با بیان اینکه همه مسئولان در تلاشند تا مشکلات این مردم حل شود، اظهار داشت: همه توان اجرایی و مهندسی کشور را به این منظور به کار می‌گیریم. البته سازمان برنامه و بودجه تاکنون اعتبارات قابل توجهى تخصیص داده است.

وی تاکید کرد: دولت آنچه در توان دارد انجام می‌دهد و مضایقه نمی‌کند، با این وجود اگر حتى یک نفر پیدا شود و اعلام نارضایتى کند، دشمنان انقلاب سراغ او می‌روند تا آن را به تمامى نظام تسرى دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید