ترامپ در حال رد شدن از برجام است؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۶
    کد خبر :271661

نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی امریکاو کارشناس مسائل بین المللی به بررسی رفتار امریکا در مورد برجام پرداخته است.
به گزارش نامه نیوز: منازعه برجامی ایران و آمریکا روزهای پیچیده ای را طی می کند. رفتار و مواضع ترامپ در یک سال گذشته باعث شده است پیش بینی این فرایند هر چه بیشتر سخت تر شود. او تلاش می کند این ابهام را تا روز سررسید سخنرانی و اعلام نظر در مورد برجام حفظ کند و همگان را منتظر این روند نگه دارد. او این موضوع را با هدف دائمی ماندن تهدید روی ایران و افزایش فشار انجام می دهد. سخنان و رفتار افراد نزدیک به او چه پیامدی دارد؟ آیا او با تیم جدید آماده گذشتن از برجام است؟
در این باره با نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی امریکاو کارشناس مسائل بین المللی گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.

جلسه بررسی صلاحیت پمپئو در سنا را در مورد ایران چطور ارزیابی میکنید؟ به نظرتان او در لباس یک دیپلمات نسبت به ایران محافظه کارتر عمل خواهد کرد؟ او سعی کرد از تکرار اینکه به ایران باید حمله شود بپرهیزد. این نشانه این است که برنامه خروج از برجام در دستور کار نیست؟

هدف اصلی پمپئو در جلسه بررسی صلاحیت خود در سنا این بود که یک وجهه دیپلمات از خود نشان دهد و نگرانی های آن تعداد از سناتورهایی که از افراط گری او در سیاست خارجی ناراضی بودند را کاهش دهد. برای این بود که پمپئو در مورد ایران و آینده برجام محتاط تر از همیشه حرف زد. ولی به نظر من نباید به صحبتهای نسبتا دیپلماتیک پمپئو اعتماد کرد. او در اولین مسافرت رسمی خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا که به عربستان انجام داده بود حملات شدیدی به ایران کرد و چهره اصلی خود را به عنوان شخصی جنگ طلب و ایران ستیز افراطی دوباره نشان داد. ایران نباید خطرات حاصل از وجود تیم پمپئو -بولتون را دست کم بگیرد و به دادن شعارهای همیشگی بسنده کند.

به نظرتان سفر مکرون و مرکل به امریکا و صحبت در مورد برجام این را نشان داد که اروپا و امریکا همچنان در مورد برجام اختلافات خود را دارا هستند و سخن از توافق جامع موضوعی برای راضی کردن برجام برای ماندن در برجام است؟

در مورد سفر مکرون و مرکل به آمریکا باید بگویم که گرچه این سفر نشان داد که هنوز اختلافات بین آمریکا و اروپا در مورد برجام وجود دارند ولی اروپا در موقعیتی نیست که بتواند و یا بخواهد روابط خود با آمریکا را برای برجام به خطر بیاندازد. داشتن روابط حسنه با آمریکا برای اروپا خیلی مهمتر از درگیری با دولت ترامپ برای موضوعی مانند برجام است و در صورت لزوم اروپا به راحتی برجام را قربانی ادامه رابطه اش با آمریکا خواهد کرد. اختلافات تاکتیکی بین واشنگتن, پاریس, لندن و برلین وجود داشته و خواهند داشت ولی اروپا و آمریکا در مقابل ایران در یک جبهه هستند.

تهدیدهای ایران برای خروج از ان پی تی یا دیگر مسائل کارگشا خواهد بود؟ ایران استراتژی دیگری باید داشته باشد؟

تهدیدها در مسائل بین المللی زمانی کارگشا هستند که با عمل همراه باشند.تا کنون نه آمریکا و نه اروپا تهدیدهای ایران برای خروج از ان پی تی را جدی نگرفته اند چون به این نتیجه رسیده اند که ایران در موقعیتی نیست که بخواهد یا بتواند از ان پی تی بیرون بیاید بدون اینکه هزینه سنگینی بپردازد. برگشتن به سیاست هسته ای قبل از برجام عملی ترین استراتژی ایران در این مورد خواهد بود. البته پیاده کردن این استراتژی هم زمان میخ واهد و هم هزینه های سیاسی خواهد داشت ولی به عنوان یک تهدید از استراتژی های دیگر کاربرد بیشتری خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید