لزوم اصلاح ساختار حکمرانی شهری با تمرکز بر شفافیت

یک کاندیدای شهرداری تهران: مشکلات شهر با خرد جمعی حل شدنی است نه سوپرمن‌های مدیریتی

  • اجتماعی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۰۰
    کد خبر :271306

حجت الله میرزایی یکی از هفت کاندیدای منختب شورای شهر تهران برای پست شهرداری، حل مشکلات شهر را در گروی حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی پایتخت با تاکید بر خرد جمعی دانست و گفت: بار شهرداری باید بر دوش تیم مدیریت شهری تقسیم شود.

حجت الله میرزایی در گفت و گو با ایسنا در تشریح مهم ترین مسائلی که امروز شهر تهران با آن مواجه است،رگفت: نظام اجتماعی و نظام مالیه شهر دو مساله اصلی است که امروز تهران با آن مواجه است که هر دوی آنها با ناپایداری بزرگی همراه هستند و عملا حل همه مسائل دیگر شهر پیرامون حل این دو مساله اصلی قرار گرفته است.

وی افزود: بی تردید شهر تهران نیازمند یک تحول بنیادین در اقتصاد است ، نوع مواجهه شهرداری با شهر و همچنین نظام مالیه و نظام اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا این دو مساله باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد ، قطعا تا این دو حل نشود هیچ مساله دیگری در شهر حل نخواهد شد.

به اعتقاد میرزایی، حل مسائلی همچون آلودگی های زیست محیطی، مدیریت پسماند، ترافیک و حمل و نقل ناکارآمد همگی در گروی حل دو مساله اصلی نظام مالیه و نظام اجتماعی قرار گرفته است ضمن آنکه شفافیت نیز بخش مهمی از موضوع اقتصاد شهری است که باید به طور جد مورد توجه بگیرد.

وی تاکید کرد: دو حوزه اجتماعی و اقتصادی در شهر تمرکز ما خواهد بود اما راهبرد ما متمرکز بر یک حکمرانی هوشمند است، در حقیقت اصلاح ساختار حکمرانی مسیر ما برای اصلاح نظام اقتصادی و اجتماعی را باز می‌کند، لذا قطعا باید به سمت حکمرانی مبتنی بر شفافیت حداکثری، مشارکت حداکثری، نظارت پذیری حداکثری و پاسخگویی حداکثری شهرداری تهران حرکت کنیم.

این کاندیدای تصدی سمت شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر مسیر حکمرانی مبتنی بر شفافیت مشارکت و نظارت پذیری باز نشود، امکان حل مسائل دو حوزه نظام اقتصادی و اجتماعی مقدور نخواهد بود، افزود: برای اصلاح نظام اجتماعی حتما باید تدبیری اتخاذ کنیم که مردم به مجموعه شهرداری تهران هم اعتماد کنند و هم در پروسه حل مسائل به طور جدی با مجموعه شهرداری وارد مشارکت شوند، قطعا شهرداری باید نشان دهد یک سازمان قابل اعتماد است و در هزیننه های شهری منافع را به سمت مردم هدایت می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته ممکن بود منافع در شهر به سمت مدیران شهری یا مجموعه شهرداری و یا شرکای اصلی شهرداری هدایت می شده در حالی که با اصلاح این روند، این منافع در قالب سلامت اجتماعی بیشتر بین شهروندان توزیع خواهد شد. لذا مسیر اصلی حرکت ما در این راستا خواهد بود.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار مالیه و نظام اجتماعی به عنوان دو حوزه اصلی که تمرکز روی آن ها قرار خواهد داشت، گفت: راهبرد بلند مدت ما اصلاح ساختار حکمرانی شهری است که تمرکز اصلی آن شفافیت حداکثری خواهد بود.

وی تاکید کرد: حل مسائل امروز شهر تهران موضوعی سهل و ممتنع است در حقیقت ممتنع است به شرطی که بخواهیم با بروکراسی رسمی و با کارتابل و برنامه این مسائل را حل کنیم و سهل خواهد بود به شرط اینکه این مسائل از طریق حکمرانی متفاوت و با مشارکت گذاشتن مساله و راه حل با مردم پیش برده شود. قطعا سه سال برای شهردار آینده تهران زمان زیادی نیست که بتواند مسائل مختلف را حل کند اما بی تردید زمان کمی هم نیست.

وی ادامه داد: سه سال زمان زیادی نیست اگر بخواهیم برای حل مسائل از یک بروکراسی ناکارآمد که به طور انفرادی و با توانایی های محدود فردی بهره بگیریم در چنین شرایطی سه سال زمان اندکی است و به هیچ وجه نمی توان نه در سه سال بلکه در 30 سال بر مشکلات فائق آمد. اما برای یک راهبرد مبتنی بر مشارکت فراگیر به ویژه مشارکتی مبتنی بر نبوغ، خلاقیت و انگیزه جوانان و صاحبان دانش و همه کسانی که نسبت به شهر تهران احساس تعلق می کنند، قطعا زمان مناسبی خواهد بود تا بتوان مسائل زیرساختی را حل و فصل کرد آنچنان که در دوره هفت ماهه گذشته آقای نجفی بنیادهای خوبی در شهر تهران گذاشتند.

معاون شهردار تهران به بنا گذاشتن بنیاد شفافیت با بهره گیری از ابزار های متعدد در شهرداری تهران ظرف هفت ماه گذشته اشاره کرد و افزود: از روز نخست استقرار مدیریت شهری جدید شفافیت با اجرای اقدامات متعددی در دستور کار قرار گرفت که قطعا تا پایان سال جاری می توان به دستاوردهای بسیار بزرگ در این حوزه رسید ، لذا اگر راهبرد و مسیر استراتژیک ما مبتنی بر حکمرانی هوشمند، شفاف، مشارکت‌جو و نظارت پذیر باشد ظرف سه سال بخش مهمی از مسائل را می توان حل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجهه دانشگاهی که بیشتر با آن شناخته می شود، گفت: علت این نوع از شناخت آن است که به طور دائم در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌ها از هماندیشی موثر با نخبگان شهری و دانشمندان شهری بهره گرفتم و بر این موضوع تاکید داشته و دارم، اما در تمام سال‌هایی که فعالیت دانشگاهی کرده‌ام مسوولیت‌های اجرایی نیز داشته‌ام، به شکلی که دو سال اجرایی‌ترین معاونت دانشگاه را بر عهده داشته، همچنین معاونت استانداری و وزارت را نیز در سوابق خود دارم.

بدین ترتیب تصور می کنم سوابق اجرایی من به گونه ای بوده که می توانم فعالیت های اجرایی زیاد را تجربه کنم، نکته دیگر اینکه شهر تهران امروز بیشتر نیازمند یک سازماندهی مشارکت‌جو و مبتنی بر خرد جمعی است و باید بار شهرداری تهران بر دوش تیم مدیریت شهری تقسیم شود و این یعنی یک نظام مدیریت متفاوت با آنچه که در گذشته در بسیاری از وزارتخانه ها حاکم بوده است، مدیریتی خود محور، تک رو و مشارکت گریز که مبتنی بر تصمبمات فردی عمل می کند و از این طریق چهره هایی با عنوان سوپرمن‌های مدیریتی در سال های گذشته بروز پیدا کرده که به هیچ وجه با چنین رویکردی نمی توان شهر تهران را اداره کرد.

میرزایی در خاتمه بار دیگر تاکید کرد: مطمئن هستم می توانم تیمی تلفیقی از مدیران اجرایی و اندیشمندان تهرانی گرد هم بیاورم و با بهره گیری از نبوغ و خلاقیتی که در داخل و خارج از ایران وجود دارد برای حل مسائل تهران گام های موثری بردارم و با شکل گیری کار جمعی بسیار بزرگ برای حل مسائل تهران مطمئن هستم نتیجه روشنی را رقم خواهیم زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید