معاون بهزیستی عنوان کرد

تنها نیمی از بودجه «بیمه اعتیاد» صرف درمان معتادان شد/پیشنهادی برای هزینه‌کرد بودجه

    کد خبر :271289

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با انتقاد از تخصیص ناکامل بودجه بیمه اعتیاد در سال گذشته پیشنهاد اختصاص ۵٠ درصد از این بودجه، به سازمان بهزیستی را مطرح کرد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بودجه ٧٨ میلیاردی بیمه اعتیاد در سال گذشته افرود: سال گذشته با وجود تلاش بسیار زیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبیرخانه این ستاد و دستگاه‌های مختلف، بخش زیادی از بودجه بیمه اعتیاد هزینه نشد.

وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش‌ها تنها بین ٣٠ تا ٣۵ میلیارد تومان از رقم ٧٨ میلیاردی بیمه اعتیاد، صرف درمان معتادان شده است، اظهار کرد: اغلب معتادان برخوردار شده از پوشش بیمه اعتیاد، مراجعه کنندگان به مراکز درمانی سرپایی و به ویژه بخش دولتی بوده‌اند و این درحالیست که مراجعه کنندگان به مراکز بهبودی اقامتی، مراکز TC و حتی مراکز ماده ۱۶ تحت پوشش سازمان بهزیستی، که جزو اقشار کم برخوردار هستند و اسحقاق بیشتری برای دریافت این پوشش بیمه‌ای دارند، از آن برخوردار نیستند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: این درحالیست که به نظر می‌رسد مراجعه کنندگان به کمپ‌ها، مراکز بهبودی اقامتی و TCها بیش از سایر گروه‌ها به خدمات پوشش بیمه اعتیاد نیاز دارند؛ چرا که بیشتر این افراد معتادان متجاهر فاقد شناسنامه و مشخصات هویتی هستند.

براتی سده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بودجه ۷۸ میلیاردی بیمه اعتیاد برای سال جاری نیز تخصیص داده شود، تصریح کرد: به دلیل موانع پیش روی پرداخت کامل این بودجه به معتادان و به ویژه معتادان متجاهر فاقد اوراق شناسایی، بخشی از این بودجه از دست می‌رود، این درحالیست که معتادان نیازمند بسیاری در انتظار دریافت این کمک ها و خدمات هستند.

به گفته وی، سازمان بهزیستی هرساله از محل «یارانه درمان معتادان»، مبالغی را از بودجه‌های خود در اختیار معتادان نیازمند قرار می‌دهد، اما بودجه سازمان بهزیستی در این زمینه محدود و نزدیک به ۲ تا ۳ میلیارد تومان است که کفاف همه معتادان نیازمند به خدمات درمان را نمی‌دهد.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی ضمن تاکید بر این اینکه با توجه به مددکاری منسجمی که از سوی سازمان بهزیستی ارائه می‌شود، به دبیرخانه ستاد پیشنهاد دادیم که نیمی از بودجه بیمه اعتیاد را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد، ادامه داد: امیدواریم تا سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مبارزه با مواد مخدر به توافق برسند و این پیشنهاد عملیاتی شود و بخشی از این بودجه را در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهند تا خدمات خود را از محل این بودجه به معتادان نیازمند ارائه دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید