رئیس جمهوری فیلیپین خواستار دیدار با رهبر کره شمالی شد

    کد خبر :271287

واکنش های منطقه ای به مذاکرات تاریخی رهبران دو کره در جنوب شرق آسیا همچنان ادامه دارد و رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین که پیشتر رهبر کره شمالی را احمق خوانده بود، اکنون با تغییر موضع آشکار ،وی را ‘ قهرمان همه افراد’ معرفی کرده و خواستار دیدار با ‘کیم جونگ اون’ شده است. رئیس جمهوری فیلیپین خواستار دیدار با رهبر کره شمالی شد
روردیگو دوترته نتیجه دیدار تاریخی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی را مثبت برشمرد.
به گزارش ایرنا سران دو کره در دیدار تاریخی روز جمعه خود در سئول توافق کردند یک سایت مخصوص آزمایش های اتمی در کره شمالی در ماه آینده تعطیل شود و از کارشناسان تسلیحاتی آمریکا برای سفر به پیونگ یانگ دعوت به عمل آید.
دوترته در جمع خبرنگاران فیلیپینی در مانیل پس از بازگشت از سی و دومین اجلاس سران آسه آن در سنگاپور گفت: به ‘کیم’ تبریک می گویم و او قهرمان من شده است و اگر این شانس را پیدا کنم با وی دیدار خواهم کرد.
وی افزود: رهبر کره شمالی را ستایش می کنم، چرا که می داند چگونه در زمان حرکت کند.
دوترته در اظهاراتی عجیب گفت : برای مدت ها از رهبر کره شمالی تصویر بدی ارائه می شد، اما اکنون او قهرمان همگان است.
اظهارات جدید رئیس جمهوری فیلیپین در حالی مطرح می شود که وی پیش از این چندین بار سیاست ها و رفتارهای رهبر کره شمالی را مورد انتقاد قرار داده بود.
دوترته در آوریل 2017 رهبر کره شمالی را مورد انتقاد شدید قرار داد و از سازمان ملل خواست ‘تا با اقدامات خود مانع از این شود که رهبر کره شمالی با برنامه جاه طلبی هسته ای و بی عقلی اش به دنیا پایان دهد’.
چند ماه بعد دوترته رسما ‘اون’ را ‘ احمق’ خواند و گفت :’کیم، پسربدی است که با اسباب بازی های خطرناک بازی می کند.’
رهبران دو کره پس از چند دهه خصومت ورزی میان دو کشور، جمعه گذشته با هم دیدار داشتند و توافق کردند که روند عاری سازی کره شمالی از سلاح هسته ای، کامل شود.
کیم جونگ اون ،اولین رهبر کره شمالی است که پس از 65 سال وارد خاک کره جنوبی شد و سئول نیز در جریان این دیدار به جلوگیری از وقوع جنگ دیگری میان دو کره، وعده داد.
این دشمنان قدیمی ، برخلاف گذشته دیدارهای گرمی با هم داشتند و ملاقات بین آن دو، زمینه ساز مذاکرات برنامه ریزی شده بین رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا تلقی شده است.
قرار است دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هفته های آینده با هم ملاقات می کنند.
دوترته همچنین در کنفرانس خبری اش در اظهاراتی عجیب و برخلاف مواضع گذشته اش گفت: ‘کیم ‘می تواند مرا دوست خود بداند و اکنون نگرانی و استرس در شبه جزیره کره کم شده و احتمال دارد که ما بتوانیم از جنگی که هیچکس درآن پیروز نیست ، جلوگیری کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید