در صورت لغو برجام چه کسانی بیشتر متضرر می شوند؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۳۹
    کد خبر :271263

سی ان ان در گزارشی پنج گروه را بازنده اصلی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای معرفی کرده و نوشت: گروه اول راننده تاکسی‌ها هستند!
رییس جمهور فرانسه در جریان دیدار با ترامپ برای حفظ توافق هسته‌ای توسط آمریکا مذاکره کرد. مرکل نیز روز جمعه دیداری با ترامپ در همین زمینه داشته باشد. هدف این‌ها حفظ توافق هسته‌ای است.

به گزارش ایلنا نویسنده این گزارش با طرح این سوال که چه کسی در صورت تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای بیشتر ضرر خواهد کرد ۵ گروه را که بیشترین ضرر را از این تصمیم می‌کنند، معرفی کرد.

اولین گروه از نظر نویسنده این گزارش رانندگان تاکسی هستند.

در توضیح گفته شده ایران چهارمین کشور دارای ذخایر نفتی در جهان است که تقریبا یک پنجم گاز طبیعی در زمین را به خود اختصاص داده است. ایران به واسطه برجام تولید نفت خود را تا ۳. ۸ میلیون بشکه در روز بالا برده است. تحریم‌های جدید بر صادرات نفت ایران تاثیر خواهد گذاشت و قیمت‌ها را بالا خواهد برد. تا کنون نیز ۱۴ درصد به قیمت‌های نفت اضافه شده و قیمت گاز در آمریکا به ۲. ۷۵ دلار در هر گالون رسیده است.

به گفته «جو مک مونیل» تحلیل گر ارشد انرژی «دلایل زیادی برای بالا رفتن قیمت‌ها به واسطه سیاست‌های رییس جمهور در قبال ایران وجود دارد. شما درباره حجم زیادی از نفت که در خطر است حرف می‌زنید. قرار است با جهش قیمت‌ها روبه رو شویم.»

دومین گروه به استناد این گزارش بویینگ و ایرباس هستند که از بازگشت تحریم‌های ایران متضرر خواهند شد. بزرگ‌ترین توافق‌هایی که در پی برجام بسته شده به توافق با هواپیمایی‌های ایرباس و بویینگ تعلق دارد.

بر اساس این گزارش بویینگ گفته هواپیمایی که به ایران فروخته شده ده‌ها هزار شغل به طور مستقیم در آمریکا ایجاد کرده است. این کمپانی صد هزار کارمند دارد که از این توافق سود برده‌اند.

شریک اروپایی بویینگ یعنی ایرباس نیز از این اقدام متاثر خواهد شد. توافق خرید ۱۰۰ هواپیما از ایرباس به ارزش ۱۰ میلیارد دلار است. این معامله در صورت بازگشت تحریم‌های ایران به این دلیل که قطعات ایرباس آمریکایی است، متاثر خواهد شد.

سومین گروهی که از بازگشت تحریم‌های ایران ضرر خواهد کرد شرکت‌های توتال، فولکس واگن و جنرال الکتریک است.

بر اساس این گزارش در حالی که بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلیل ترس از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران هنوز در کناری ایستاده و تماشا می‌کنند تعداد انگشت شماری وارد بازار ایران شده‌اند. توتال قرارداد ۲ میلیارد دلاری امضا کرده و بر اساس این توافق توسعه میادین گازی پارس جنوبی را برعهده گرفته است.

به گفته «پاتریک پویانه» مدیر عامل توتال آن‌ها تنها در صورتی می‌توانند این توافق را به طور قانونی اجرا کنند که چارچوب قانونی وجود داشته باشد و معتقد است « اگر ما به دلایل قانونی نتوانیم باید در آن بازبینی صورت بگیرد.»

براساس گزارش کمپانی، جنرال الکتریک نیز میلیون‌ها دلار از بازار ایران در سال ۲۰۱۷ کسب کرده است.

شرکت آلمانی فولکس واگن هم اعلام کرده که قرار است برای اولین بار در ۱۷ سال گذشته تعداد زیادی ماشین در ایران به فروش برسد.

سومین گروه ایرلاین‌ها و هتل‌ها هستند. مجریان سفر از توسعه گردشگری ایران از زمان لغو تحریم‌ها سود زیادی برده‌اند. ایرلاین‌هایی نظیر بریتیش ایرلاین و لوفتانزا پرواز مستقیم خود را به این کشور از سر گرفته و مقامات ایرانی در مورد تقاضای ویزا ساده‌گیر‌تر شده‌اند.

گروه هتل‌های فرانسوی آکور نیز در سال ۲۰۱۵ یکی از شعب خود را در ایران بازگشایی کرده و گروه هتل‌های ملیای اسپانیا و روتانای امارات نیز برنامه خود را برای بازگشایی هتل‌هایشان در ایران اعلام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش آخرین و مهم‌ترین گروهی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای متضرر می‌شود اقتصاد ایران است.

سی ان ان مانی با اشاره به رشد اقتصادی سال گذشته ایران نوشت: «ایران رشد بالایی داشته اما احیای اقتصادی این کشور همچنان شکننده است.»

به گفته سوزان مالونی محقق ارشد موسسه بروکینگز، با بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا یعنی جریمه‌هایی که به واردات نفت از ایران مربوط است، وضعیت اقتصاد ایران بد‌تر خواهد شد.

این رسانه آمریکایی با بیان اینکه هم اکنون هم چشمه‌هایی از بد شدن وضعیت اقتصادی ایران دیده می‌شود نوشت: «ریال ایران ماه گذشته در برابر ارزش دلار به شدت سقوط کرد. این سقوط ارزش ریال واردات را به کاری پرهزینه تبدیل کرده و برخی ایرانی‌ها برای خرید ارز به بانک‌ها هجوم برده‌اند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید