تعجب حسین مرعشی از انتقادات و گلایه های روحانی از وزرایش

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۱۸
    کد خبر :271243

حسن روحاني اين روز‌ها به منتقد شماره يك كابينه و مديران خود تبديل شده و از هرفرصتي كه در اختيار دارد براي انتقاد به وزرا و وكلايش استفاده مي‌كند.
به گزارش اعتماد حسين مرعشي، رييس شوراي مركزي حزب كارگزاران در واكنش به اظهارات اخير رييس‌جمهور به «اعتماد» مي‌گويد: «اين‌گونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمي‌توانم درباره آن اظهارنظر كنم. وزراي دولت دوازدهم توسط شخص رييس‌جمهور انتخاب شدند و كسي اين افراد را به آقاي روحاني تحميل نكرده است، اگر فردي نااميد يا ناتوان است رييس‌جمهور بايد او را بركنار كند.»

مشروح این گفتگو را بخوانید؛

براي دومين بار در يك ماه اخير وزرا و مديران دولتي مورد عتاب رييس‌جمهور قرار مي‌گيرند. تحليل شما از نطق‌هاي اخير حسن روحاني چيست؟ آيا تغييرات در راه است؟

در ٥ سال گذشته آقاي روحاني ما و هوادارانش را به سخنراني‌هاي خوب خود عادت داده است. زماني مواضع انتقادي ايشان متوجه نهاد‌هاي خارج از دولت بود. آن سخنراني‌ها نشان مي‌داد رييس‌جمهور از طرف افرادي خارج از دولت تحت فشار قرار دارند. اما وقتي رييس دولت درباره وزرايي كه خود انتخاب كرده منتقد است كمي تعجب برانگيز است زيرا رييس‌جمهور در عزل و نصب وزرا بنابر قانون اختيار تام دارد .

به نظر شما مخاطب سخنان روز گذشته رييس‌جمهور چه كساني هستند؟

با توجه به شناخت و اطلاعاتي كه من در اختيار دارم، بخش عمده گلايه‌مندي بيشتر وزرا مربوط به سازمان برنامه و بودجه است زيرا معتقدند اين سازمان از وزارتخانه‌هاي متبوع هر وزير پشتيباني لازم را انجام نمي‌دهد. به ترتيب اولويت پس از سازمان برنامه و بودجه، بيشتر انتقاد‌ها و گلايه‌ها متوجه بانك مركزي است. مردم از هر تغييري كه توسط رييثس جمهور انجام شود استقبال مي‌كنند.

دست رييس‌جمهور براي تغيير كابينه باز است و اين مهم موضوع پيچيده‌اي نيست. اجازه دهيد خاطره‌اي جالب در اين باره تعريف كنم. زماني كه من در كرمان استاندار بودم، يكي از وزرا به اين استان آمد. در جلسه پيرامون مسائل مختلف صحبت شد و در انتها وزير گفتند كه من اين موضوعات را منعكس مي‌كنم. در همان لحظه معاون من به شوخي به ايشان گفت شما خودتان وزير هستيد؛ به چه كسي مي‌خواهيد اين موضوعات را منعكس كنيد؟ حكايت اين روز‌هاي رييس‌جمهور حكايت همين خاطره‌اي است كه براي‌تان تعريف كردم. رييس‌جمهور طبق قانون اساسي هر اختياري را دارا نباشد، اختيار تغيير وزرا را دارد.

درصورت احتمال تغييرات به نظر شما تغييرات در كدام وزارتخانه‌ها انجام مي‌شود؟

من فكر نمي‌كنم تغييراتي در راه باشد زيرا اگر نياز به تغييرات باشد رييس‌جمهور با استفاده از اختيارات قانوني خود اين كار را انجام مي‌دهد و ديگر نيازي به سخنراني‌هايي از اين دست نيست. در صورت بروز تغييرات، رييس‌جمهور بايد علت تغيير را به مردم گزارش دهد. من خيلي دلم مي‌خواهد آقاي روحاني همين جديتي كه در بيان مطالب دارند را در عمل هم داشته باشند و از اين مهم استقبال مي‌كنم.

به نظر شما صحبت‌هاي اخير رييس‌جمهور چه پيام سياسي دارد؟

اينگونه صحبت‌ها از حد فهم من بالاتر بوده و نمي‌توانم درباره آن اظهارنظر كنم. من نمي‌توانم درك كنم كه فردي از خود انتقاد داشته باشد. وزراي دولت دوازدهم توسط شخص رييس‌جمهور انتخاب شدند و كسي اين افراد را به آقاي روحاني تحميل نكرده است. اگر فردي نااميد يا ناتوان است، رييس‌جمهور بايد او را بركنار كند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید