اتهام «عباس عدالت» امنیتی است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۵:۵۰
    کد خبر :271050

سخنگوی قوه قضاییه دستگیری عباس عدالت – استاد ریاضیات و علوم کامپیوتر در امپریال کالج لندن – را به اتهام امنیتی تایید کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و ششمین نشست خبری ضمن تبریک فرا رسیدن روز کارگر و روز معلم و میلاد باسعادت حضرت بقیه الله، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبری درباره دستگیری «عباس عدالت» و همدستانش منتشر شده آیا این دستگیری وی ارتباطی به پرونده محیط زیست دارد؟ گفت: اتهام وی امنیتی بوده و اکنون بازداشت است و من دستگیری وی را تایید می‌کنم، ولی از بیان جزییاتش معذورم.

وی درباره اینکه آیا به پرونده محیط زیست ارتباط دارد یا خیر؟ گفت: بگذارید کار پیش برود و بعد آن را بیان می‌کنم.

***(پنجشنبه شب گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که نیروهای امنیتی ایران، شخصی به نام عباس عدالت، را دستگیر کرد در این خبر آمده بود که اخیراً اعضای یک شبکه نفوذی وابسته به انگلیس دستگیرشده‌که گفته می‌شود با برخی از عناصر اصلی جریان فتنه و انحراف در ارتباط بوده‌اند.

عباس عدالت، ایرانی ساکن در انگلستان، استاد ریاضیات و علوم کامپیوتر در امپریال کالج لندن و استاد معین دانشگاه صنعتی شریف بوده و همچنین بنیان‌گذار بنیاد دانش و هنر است.)

واکنش محسنی اژه‌ای نسبت به برخورد مامور گشت ارشاد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضاییه از برخورد نیروی انتظامی مانند برخورد گشت ارشاد خرسند است؟ گفت: خیر.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستگاه قضایی برای حمایت از کالای ایرانی چه اقدامی انجام داده است؟ گفت: دستورالعملی در نیمه دوم سال 96 از طرف ریاست قوه قضاییه در خصوص اقتصاد مقاومتی صادر و ابلاغ شد که بخشی از مسایل به طور کلی از جمله چگونگی برخورد با قاچاق و حمایت از فعالان اقتصادی و تولید داخلی در آن مورد اشاره قرار گرفته است. این بخشنامه با شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است، تکمیل می شود و برخورد با قاچاق و مفاسد گمرکی و حمایت از کالای ایرانی در دستور کار سال 97 قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده تعاونی مسکن شرکت مخابرات که گفته می‌شود بیش از 7 هزار عضو دارد و بیش از 11 سال است که بلاتکلیف است، گفت: مکررا در مورد افرادی که گاهی وقت ها کلاه سرشان می رود، کلاهبردار دستگیر می شود، اما وجهی شناسایی نمی شود و بنابراین نمی توان گفت پرونده بلاتکلیف مانده است. متاسفانه از این دست پرونده ها کم نداریم. افرادی هستند که پولی از مردم می گیرند تا سود بدهند اما نمی توانند به وعده خود عمل کنند و دستگیر و بازداشت می شوند، اما مالی شناسایی نمی شود.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: در این تعاونی نیز به میزان ادعایی که اعضا دارند، اموال شناسایی نشده است و این پرونده هم بلاتکلیف نیست، اما آیا طلبکاران به طلبشان رسیده اند که باید بگویم بله.

وی در پاسخ به سئوالی درباره انتشار تصاویر و فیلم هایی مانند برخورد نیروی انتظامی – گشت ارشاد – و اینکه آیا قوه قضاییه از این برخورد خرسند است؟ گفت: خیر، خرسند نیست.

وی افزود: نیروی انتظامی شبانه روز تلاش می کند که امنیت مردم را برقرار کند، به شخصه از همه خدمات نیر وی انتظامی تشکر می کنم. امروز یکی از کسانی که در بخش مبارزه با مواد مخدر کار می کرد به من گفت در بخش خودشان تعداد شهدا به ٤ هزار نفر رسیده است. در همه دنیا تمرد از دستور پلیس جرم است و جرم بدی است. هم از لحاظ منطق و هم از لحاظ حق کسی که در مقابل پلیس تمرد کند قابل مجازات و تعقیب است. افرادی هستند که علاوه بر اینکه تمرد می کند آن را اشاعه هم می دهند و آن را سازماندهی می کنند؛ لذا تمرد از پلیس جرم است و سازمان یافته باشد بدتر است و اشاعه یابد بدتر است، اما پلیس هم باید مطابق قانون عمل کند و اگر از وظایفش تخطی کند، قابل پیگرد است.

چند نفر در ارتباط با موسسات فرشتگان و البرز ایرانیان بازداشت و برخی آزادند

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و توسعه البرز اظهار کرد: در ارتباط با پنج الی شش شرکت تعاونی اعتباری که در سال های اخیر و به ویژه ماه‌های اخیر دچار اشکال شدند، کمیته ای از نمایندگان سران قوا تشکیل شد. در آن کمیته تقریباً در ماه های اخیر، هر هفته جلسه داشتند و دارند. از مسئول ذی ربط در آن کمیته سئوال کردم گفتند که تکفل این شرکت تعاونی‌ها را به بانک‌ها و موسسات داده اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شرکت تعاونی بدر طوس 99.6 درصد از سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند اما کمتر از یک درصد هنوز باقی ماندند. از موسسه فرشتگان 99.8 درصد سپرده گذران، البرز ایرانیان 99.7 درصد، وحدت 99.99 درصد و افضل توس 99 درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند.

وی افزود: منظور از تعیین تکلیف این است که به اینها تا 200 میلیون تومان داده شده است. ممکن است برخی بالای 200 میلیون و برخی نیز زیر 200 میلیون داشته باشند. امیدواریم که این مقدار درصد باقی مانده که زیر یک درصد است با شناسایی اموال برطرف شود.

وی افزود: در حال حاضر به صورت جدی هیات های تسویه تشکیل شده است و همه دستگاه‌ها همه توان خود را بکار می‌برند که هر مقدار اموالی که اثبات شود از ناحیه پول سپرده گذاران است، شناسایی شود. چند نفر در ارتباط با فرشتگان و البرز ایرانیان بازداشت هستند و برخی نیز با قرار در آزادی بسر می‌برند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید