۳۰ هزار تومان جریمه برای تعقیب آمبولانس

    کد خبر :270938

بر اساس مصوبه‌ی جدید راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، سد راه یا رانندگی پشت آمبولانس و دیگر خودروهای امدادی، علاوه بر جریمه‌ی ریالی می‌تواند با توقیف خودرو همراه شود.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران دراین‌باره اعلام کرده است:

یکی از تخلفاتی که علاوه بر زیر پا گذاشتن مقررات، جنبه غیراخلاقی نیز در آن مستتر است، راه ندادن یا حرکت و تعقیب خودروهای امدادی به‌ویژه آمبولانس حین انجام مأموریت است؛ از زمانی که مصدوم یا بیماری داخل آمبولانس باشد، امدادگران و راننده آمبولانس تلاش می‌کنند در آن ثانیه‌های طلایی از تمام ظرفیت‌ها و مهارت خود بهره برند تا مصدوم یا بیمار را در کمترین زمان ممکن به بیمارستان برسانند.

این در حالی است که برخی رانندگان بی‌توجه به صدای آژیر و چراغ‌های گردان، مسیر را برای عبور آمبولانس باز نمی‌کنند یا با سرعت بالا و فاصله بسیار نزدیک، پشت سر آن حرکت می‌کنند که با کوچک‌ترین کاهش سرعتی از سوی آمبولانس (درحالی‌که خودروی پشت سری، کاملا در نقطه کور راننده قرار دارد) احتمال تصادف بسیار زیاد است، خصوصا لحظات طلایی امداد به اتفاقی تلخ و تاریک تبدیل می‌شود.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، بر این اساس قانون‌گذار برای پیشگیری از چنین حوادثی این رفتار در رانندگی را تخلف محسوب کرده و مبلغ ۳۰ هزار تومان جریمه برای رانندگان تعقیب‌کننده خودروهای امدادی در نظر گرفته است.

تصویب جریمه روز گذشته توسط پلیس راهور را می‌توان ادامه سایر اقداماتی دانست که این نهاد انتظامی از سال‌های قبل برای جلوگیری از سوءاستفاده رانندگان خاص از حرکت خودروهای امدادی و مسیر ویژه اتوبوس‌ها وضع کرده است. چند سال پیش تعقیب خودروهای امدادی و آمبولانس‎ها در مسیرهای ویژه اتوبوس‌های بی‌آر‌تی و حتی خود اتوبوس‌ها توسط رانندگان خاطی نمود ویژه‌ای در شهر تهران داشت؛ اما پلیس در سال ۱۳۹۱، مبلغ ۵۰ هزارتویمان جریمه برای آن در نظر گرفت.

حسین رحیمی، رئیس وقت پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی تهران، اعلام کرد:

عبور از خط ویژه بر اساس قانون ۵۰ هزارتویمان جریمه دارد و درعین‌حال خودروها و موتورسیکلت‌های متخلف مطابق قانون از یک هفته تا یک‌ ماه توقیف می‌شوند.

این قانون پس از آن وضع شد که ورود موتورسیکلت‌ها و خودروهای غیرمجاز به خطوط ویژه موجب اخلال در سرویس‌دهی حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش سرعت تردد خودروهای امدادرسان می‌شد. این موضوع برای بسیاری از عابران پیاده که از عرض خطوط ویژه عبور می‌کردند نیز مشکل‌ساز شده بود. بسیاری از آن‌ها با تصور اینکه در خط ویژه تنها اتوبوس و خودروهای امدادی تردد می‌کنند، از آن عبور می‌کردند؛ اما با موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های خاطی تصادف می‌کردند و مجروح می‌شدند.

سه سال قبل برای تثبیت این وضعیت و کنترل رانندگان خاطی، ۱۷ سامانه ثبت تخلف خط ویژه اتوبوس در محورهای رسالت، مولوی، امام علی (ع)، حافظ و ۱۷ شهریور راه‌اندازی شد تا خودروهای متخلف شناسایی شوند و برای آن‌ها قبض جریمه صادر شود. در همان سال ۹ سامانه ثبت تخلف تعویض خط نیز در تونل نیایش راه‌اندازی شد که تخلف خودروهایی را که نسبت به تغییر خط عبوری خود در این تونل اقدام کنند، ثبت کنند.

به‌این‌ترتیب پلیس قصد دارد با در نظر گرفتن جریمه ۳۰ هزارتومانی برای رانندگانی که خودروهای امدادی را تعقیب می‌کنند، عرصه را تنگ‌تر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید