پایان روزهای سخت پدیده تکواندو ایران

  • ورزشی
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۲۶
    کد خبر :270892

ملی پوش تکواندو ایران که سال ۲۰۱۴ با کسب دو مدال طلای آسیا و بازیهای آسیایی خود را به عنوان پدیده معرفی کرد، بعد از یک دوره ناکامی در آغاز راهی جدید قرار گرفته است.

فرزان عاشورزاده اواخر سال ۹۲ در اوج جوانی با موفقیت در رقابتهای انتخابی تیم ملی، بیژن مقانلو را که چندماه قبل هدایت تیم ملی را پذیرفته بود، مجاب کرد تا به او در مسابقات قهرمانی آسیا فرصت دهد. کمتر کارشناسی فکر می کرد که یک جوان ۱۷ ساله بتواند در میدان آسیایی موفق باشد، ولی طلای او در روز نخست مسابقات، گام بلندی برای قهرمانی ایران در سالن «کاخ ورزش» تاشکند بود.

این آغاز راهی بود که به طلای بازیهای آسیایی، قهرمانی جهان و مدالهای متعدد گرندپریها انجامید و سونامی تکواندو جهان لقب گرفت و با رنکینگ یک دنیا بخت نخست کسب مدال طلا در المپیک ریو به شمار می رفت. قصد واکاوی آنچه در ریو بر تکواندو ایران گذشت را نداریم، ولی ناکامی در همان گام نخست، باعث گوشه گیری فرزان شد و تلاشها برای بازگشت او ثمری نداشت و حتی تک نقره و برنز ها نیز جوابگو نبود و فرزان آن شادابی و طراوت لازم را نداشت.

اما، سرانجام سونامی تکواندو ایران خود را از شر نامهربانی ها خلاص کرد و پس پشت سرگذاشتن تمرینات سخت و فشرده در اردوی تیم ملی که سکان هدایتش این بار در دستان فریبرز عسگری بود، در دو تورنمنت جام فجر و باشگاههای آسیا نشان داد که آهسته آهسته در حال بازگشت به روزهای اوج است.

او با دو پیروزی در رقابتهای انتخابی موفق شد جواز حضور در ترکیب ثابت تیم ملی برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا را کسب کند و حالا همانند سال ۲۰۱۴ با کادر فنی جدید، رقابتهای قهرمانی آسیا و پس از آن بازیهای آسیایی را پیش رو دارد. اما این بار با وجود جوانی در آستانه 22 سالگی، با تجربه بالا و انگیزه مضاعف، می رود که با استفاده از تجربیات تلخ گذشته، به روزهای طلایی بازگردد.

عاشورزاده در گفتگو با مهر گفت: بعد از بازیهای المپیک ریو، روزهای سختی را پشت سر گذاشتم، بار روانی زیادی را متحمل شده و همین موضوع تاثیر منفی زیادی روی عملکردم داشت. واقعا دوران بسیار سختی بود که خدا را شکر تمام شد.

وی افزود: خدا را شکر با موفقیت در مسابقات انتخابی توانستم به ترکیب اصلی تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا رسیده و با آرامش خوبی که در اردوی تیم ملی دارم، بتوانم یکبار دیگر به روزهای خوب نه چندان دور بازگردم. برای این موضوع عجله ندارم و می خواهم ابتدا با کسب موفقیت در ویتنام، به مسابقات بعدی برسم.

این عضو تیم ملی ادامه داد: همانند سال ۲۰۱۴ که از ابتدا در مسابقات انتخابی شرکت کرده و به اردوی تیم ملی رسیده و قهرمان آسیا و بازیهای آسیایی شدم، در این دوره نیز همه مراحل رسیدن به ترکیب اصلی را طی کرده و به امید خدا را هدایت کادر فنی شرایط روز به روز بهتر شده و با شرایط خوبی راهی مسابقات آسیایی خواهم شد.

قهرمان آسیا و جهان با بیان اینکه تمام اتفاقات ۱۸ ماه اخیر را به دست فراموشی سپرده است، اظهار داشت: نمی خواهم کار خارق العاده ای انجام داده و یا بگویم فرزان جدیدی را خواهید دید، به هیچ عنوان چنین نیست، من می خواهم همان فرزان عاشورزاده باشم که هر مسابقه و تورنمنتی را با دست پر ترک می کرد. رسیدن به شرایط آن روزها دور از دسترس نیست و این موضوع را ثابت خواهم کرد.

وی در خصوص تاثیر کم کردن وزن بر عملکرد فنی اش گفت: چیزی که واضح و قطعی اینکه، تا المپیک ۲۰۲۰ در وزن ۵۸- کیلوگرم مبارزه خواهم کرد، برای این موضوع نیز پزشک تغذیه دارم و با رژیم مناسب پیش می روم که نیازی به کاهش وزن نیاز ندارم. در این خصوص نیز شرایط خوبی دارم. در المپیک ریو به دنبال حق خود از این بازیهای مهم هستم و پس از آن وزن خود را تغییر خواهم داد.

عاشورزاده در مورد کادر فنی تیم ملی گفت: این سومین کادر فنی است که من اردوی تیم ملی با آنها کار می کنم، فریبرز عسگری در همین مدت نشان داده که با برنامه وارد کار شده و معتقدم می تواند تیم ملی را به روزهای خوب گذشته بازگرداند. ارتباط خوبی با اردونشینان برقرار کرده و همه باید کمک کنیم تا تیم ملی نتایج خوبی در مسابقات پیش رو کسب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید