محسن غرویان: تذکرات مراجع زنگ خطری برای مسئولان است

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۰۰
    کد خبر :270863

تذکرات آیت الله جوادی آملی و دیگر علما از سر دلسوزی است و می تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد تا از رابطه مردم و حاکمیت مراقبت کنند.
اظهارات اخیر آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر کار واکنش های متفاوتی داشت . وی در ملاقاتی که روز پنج شنبه انجام شد با اشاره به مشکلات موجود در جامعه به مسئولان هشدار داد که «حواستان باشد» همچنین تاکید کرد که « اگر ملت قیام کند، همه ما را به دریا خواهد ریخت». این اظهارات که مورد توجه رسانه ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت نخستین انتقادات آیت الله جوادی آملی نیست.البته نکته اینجا بود که بعد از انتشار این اظهارات توضیحاتی از سوی دفتر ایشان به رسانه اعلام شد . در این توضیحات آمده بود:« این سخنان در دیدار وزیر کار بوده و صدر و ذیلی داشته اما متاسفانه رسانه‌ها گاهی کار بدی کرده و یک قسمت از سخنان یک عالم یا شخصیت را که می‌توانند بهره‌برداری کنند انعکاس داده و همان را پخش و تیتر می‌کنند.» آیت الله جوادی آملی همین یک ماه قبل نیز گفته بود کسی که روسری سر چوب میزند قصد مقابله با قرآن را نداشته و به شرایط معترض است. وی در دیدار با علی ربیعی گریزی نیز به بحث فضای مجازی زد و فضایی که امکان بیان اندیشه و فکر را مهیا می کند ، حقیقی خواند.
حجت الاسلام محسن غرویان مدرس حوزه علمیه قم و از شاگران آیت الله جوادی آملی نیز این سخنان را از سر دلسوزی دانسته و امیدوار است که موثر واقع شود.

وی در گفت و گو با  نامه نیوز در این باره گفت: « مرجعیت همیشه در کنار اکثریت مردم بوده اند، در خانه مراجع همواره به روی مردم باز بوده و مردم مشکلات خود را با آن ها در میان گذاشته و درخواست می کردند که با استفاده از موقعیت و نفوذ خود به حل مسائل کمک کنند. آیت الله جوادی آملی نیز از مراجعی هستند که همیشه سعی دارند در کنار مردم بوده، مشکلات مردم را بشنوند و با استفاده از نفوذ خود مسایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و … را طرح و حل کنند».

وی با اشاره به شناختی که از روحیه آیت الله جوادی آملی دارد ، گفت: «روحیه بسیار لطیف ، اخلاقی و عرفانی و مردمی دارند. دلشان می سوزد و این تذکرات را می دهند».

وی افزود: « به هرحال حوادثی در کشور اتفاق افتاد و می افتد که نشان می دهد مردم مشکلاتی دارند.آیت الله جوادی آملی برخی اختلاس ها و دست اندازی هایی که بیت المال می شود را می بینند و آزرده خاطر می شوند، تذکر می دهند که مسئولان مراقب باشند. شخصیت هایی مثل آیت الله جوادی آملی به عنوان حکیم، فهیم، فیلسوف و عارف مسئولیت اجتماعی دارند و آن این است که به مسئولین تذکر و هشدار دهند تا این اتفاقات نیفتد. به هرحال خیانت به بیت المال و … در صورت انباشته شدن با عکس العمل مردم مواجه می شود.»

غرویان با تاکید بر اینکه «مردم پشتوانه اصلی نظام و قدرت هستند» گفت: « حاکمان هر اعتباری دارند به اعتبار تایید ملت است. اگر خدای نخواسته مردم بی اعتماد شوند و ناراضی باشند، حوادث خطرناکی اتفاق می افتد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع اخیر آیت الله جوادی آملی به خاطر وخیم تر شدن مشکلات کشور است و ناامید از حل و فصل آن ها است، گفت: « طبیعتا عکس العمل های آقایان علما و مراجع ناظر بر حوادث عینی جامعه است. آن ها مسائلی را در واقعیت جامعه می بیند و این تذکرات را می دهند. به تعبیر ضرورت و اضطراری را احساس کرده و این تذکرات را پشت سر هم می دهند».

غرویان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا به موثر واقع شدن این تذکرات امیدوار هستید یا خیر، گفت: « اگر امیدوار نباشیم چه کنیم. به هر حال یاس خوب نیست و سعی می کنیم که خود را امیدوار نگاه داشته و دعا کنیم که مسئولان نیز به فرامایشان مراجع و علما توجه بیشتری داشته باشند».

وی ادامه داد: « همان طور که اشاره کردم مراجع بر اساس وظیفه شرعی و دینی خود احساس تکلیف کرده و تذکرات را بیان می کنند. به هر حال وظیفه عالمان دینی این است که وقتی انحرافی می بینند، تذکر دهند. این می تواند زنگ خطری نیز برای برخی مسئولین باشد تا توجه داشته باشند. زنگ خطری که علما از باب دلسوزی به صدا در می آورند. انتظار می رود مسئولین نیز این تذکرات را شنیده و مراقبت کنند تا رابطه مردم و حاکمیت همیشه خوب باشد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید