رایزنی تلفنی آبه و ترامپ درباره شبه‌جزیره کره

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۱:۵۸
    کد خبر :270815

نخست‎وزیر ژاپن و رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی بر مثبت بودن نتیجه نشست داخلی شبه‌جزیره کره بر عاری‌سازی این منطقه از تسلیحات هسته‎ای تاکید کردند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، دفتر نخست‌وزیری ژاپن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور در همراهی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از نشست روز جمعه رهبران ۲ کره استقبال و آن را گامی تاریخی در راستای صلح و ثبات آسیای شمال شرقی تلقی کرده است.

گفتنی است این بیانیه نتیجه مکالمه تلفنی است که آبه و ترامپ به مدت ۳۰ دقیقه درباره تحولات شبه‌جزیره کره داشتند و در جریان آن بر اهمیت جدیت پیونگ‌یانگ در عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای تاکید کردند.

به گفته آبه، مهم این است که ببینیم آیا کره شمالی در آینده اقدامات موثری در این زمینه انجام می‌دهد یا خیر.

این در حالی است که ترامپ و مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی هم در تماس تلفنی که بعد از نشست داخلی شبه‌جزیره کره انجام گرفت بر ضروت دیدار میان رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، تاکید کردند.

ترامپ هم شب گذشته از دیدار احتمالی خود با رهبر کره شمالی طی ۳ یا ۴ هفته آینده خبر داد.

گفتنی است دیدار داخلی شبه جزیره کره روز جمعه با عبور کیم از خط مرزی و ورود به خاک کره جنوبی انجام گرفت.

در این دیدار تاریخی، کیم و مون برای عاری‌سازی شبه‌جزیره از تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای حصول توافق صلح که از پایان جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) بلاتکلیف مانده است، به توافق رسیدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید