اگر آمریکا در مذاکرات با کره شمالی به موفقیت برسد،می‌تواند بر ایران فشار آورد؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۲۶
    کد خبر :270625

یک تحلیل‌گر روابط بین‌الملل و کارشناس مسائل شرق آسیا با بیان این‌که دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی به نوعی پیشامذاکرات به شمار می‌رود، گفت: اگر آمریکا در مذاکرات با کره شمالی به موفقیت دست یابد می‌تواند بر ایران فشار وارد کند.

محسن شریعتی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا درباره دیدار رهبران دو کره شمالی و جنوبی و برخی توافق‌های صورت گرفته، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز توافقی صورت نگرفته است که نتایج آن قابل تحلیل باشد و طرفین در مرحله پیشامذاکرات به سر می‌برند و زمینه‌چینی‌های اولیه در مورد مذاکرات را انجام می‌دهند.

وی افزود: دیدار رهبران دو کره را می‌توان اقدامی پیشامذاکراتی محسوب کرد و در وضعیت فعلی نخستین نتیجه این مذاکرات تغییر فضای روانی است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای دانشگاه شهید بهشتی همچنین درباره این‌که آیا این توافق بر مذاکرات ترامپ با رهبر کره شمالی تاثیر گذار است؟ گفت: طبیعتا زمینه را برای دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی تا حدی فراهم می‌کند. اما اینکه بر مذاکرات آن دو تاثیرگذار باشد را بعید می‌دانم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: روابط آمریکا با کره شمالی تا آینده قابل پیش بینی تغییر استراتژیکی احتمالا نخواهد داشت و کوشش‌های طرفین معطوف به مذاکراتی دشوار خواهد بود. بنابراین سنجش تاثیرات این دیدارها فارغ از بعد روانی آن بر بازیگرانی چون ایران در این مقطع امکان پذیر نیست.

این تحلیل‌گر مسائل شرق آسیا در پایان تاکید کرد:‌اگر آمریکا در پیشبرد مذاکرات با کره شمالی به موفقیت های مهمی در زمانی کوتاه دست یابد، با توان بیشتری می‌تواند بر ایران فشار وارد آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید