سئول: کره شمالی سایت آزمایش اتمی خود را در ماه می تعطیل می‌کند

    کد خبر :270581

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی قصد دارد ماه آینده میلادی، سایت آزمایش اتمی خود را تعطیل کند.
«چئونگ وا دای» دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که کره شمالی پیشنهاد داده است که در ماه می (ماه آینده میلادی)، سایت آزمایش اتمی خود در «پانگیی-ری» را تعطیل کند.

خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد، در حین برنامه پخش زنده، «یون یانگ چان» سخنگوی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی، گفت که مون و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی توافق کردند زمانیکه این سایت آزمایش هسته‌ای تعطیل شد، این مسئله را علنی کنند.

کیم تصریح کرد که کارشناسان امنیتی و خبرنگاران را به محل آزمایشات اتمی کره شمالی دعوت خواهد کرد.

یون تصریح کرد: «برخی می‌گویند که ما در حال تعطیل کردن تأسیساتی هستیم که فعالیتی ندارند، اما شما شاهد خواهید بود که ما دو تونل دیگر خواهیم داشت که بزرگتر از تونل‌های فعلی است و وضعیت خوبی دارند».

کیم همچنین گفت که «تاریخ دردناک جنگ کره» را تکرار نمی‌کند و در ادامه افزود که «اقدامات منسجمی برای جلوگیری از وقوع تقابل نظامی تصادفی لازم و ضروری است».

ماه گذشته میلادی، کره شمالی اعلام کرد که قصد دارد سایت «پانگیی-ری» را امحا کند. بنا بر گزارش‌ها، پیونگ یانگ، تمامی ۶ انفجار اتمی خود را در این سایت انجام داده است که در استان «هامگیونگ شمالی» قرار گرفته است.

اولین آزمایش در ۹ اکتبر ۲۰۰۶ انجام گرفت و بعد از آن دومین آزمایش در ۲۵ می ۲۰۰۹ انجام گرفت، دیگر آزمایشات اتمی در ۱۲ فوریه ۲۰۱۳، ۶ ژانویه و ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ انجام گرفت. ششمین آزمایش و جدیدترین آن در ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ انجام گرفت.

روز جمعه هفته گذشته، «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی در منطقه حائل نظامی با یکدیگر دیدار کرده و با یکدیگر دست دادند.

«کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی از منطقه غیرنظامی میان دو کره عبور کرد و وارد خاک کره جنوبی شد تا اولین رهبر کره شمالی باشد که از زمان جنگ دو کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) پا به خاک همسایه جنوبی می‌گذارد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در این کنفرانس خبری گفت که دو کره توافق کردند به منظور کاستن از تنش‌ها، ماه آینده مذاکرات سطوح بالای نظامی بین دو کشور برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، از طرف دیگر ترامپ نیز قصد دارد طی هفته‌های آتی با رهبر کره شمالی دیدار کند و روز جمعه هفته گذشته، ترامپ گفت که تاریخ و محل دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هم مشخص و تنظیم شده است.

از دیدار رئیس‌جمهور کره جنوبی و کره شمالی به عنوان پیش‌زمینه دیدار رهبران واشنگتن و پیونگ‌یانگ یاد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید