جدیدترین اخبار
۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸ اقتصادی کد خبر :27007

تبلیغات بانکی در برنامه ششم توسعه ساماندهی می‌شود

توجه به مقوله ساماندهی تبلیغات بانکی در برنامه ششم توسعه، یکی از نقاط قوت قانون مذکور بوده و اجرای صحیح آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت در نظام بانکی کشور شود.

یکی از نقاط قوت مهم قانون برنامه ششم توسعه در حوزه پول و بانکداری، ساماندهی تبلیغات محصولات پولی و بانکی است. در این رابطه در بند ت ماده ۱۴ از قانون مذکور آمده است: «هرگونه تبلیغ برای ارائه خدمات پولی و بانکی براساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که ظرف مدت چهارماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط بانک مرکزی تهیه و به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایبِنا،علاوه بر اقدامات نظارتی انتظامی که بر مؤسسه پولی بانکی و اعتباری اعمال می‌گردد، تخلف رسانه‌ها از این حکم مستوجب جریمه نقدی تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورت‌گرفته است که به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود».

به نظر می‌رسد انجام این اقدام منافع متعددی برای نظام بانکی کشور داشته باشد که اولین مورد آن جلوگیری از تبلیغات گمراه کننده و اغوای عموم مردم است. توضیح آنکه در گذشته به کرات مشاهده شده است که برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با برخی تبلیغات گمراه‌کننده زمینه جذب منابع و سوء‌استفاده از آنها در راستای منافع شخصی را پدید آورده‌اند که سامان‌دهی تبلیغات مذکور می‌تواند تا حد قابل قبولی جلوی این چالش را بگیرد.

حمایت از عموم مردم و جلوگیری از بین رفتن اموال آنها، دومین منفعت مورد انتظار از سامان‌دهی تبلیغات بانکی است. در واقع، با توجه به اینکه عموم مردم معمولا از توانایی تخصصی مالی و اقتصادی برخوردار نیستند، امکان تحلیل تبلیغات کاذب پولی و بانکی را ندارند. به همین دلیل، معمولا به ظاهر تبلیغات اکتفا می‌کنند و به ریسک‌ها و چالش‌های احتمالی تبلیغات توجه کافی ندارند. همین مسئله سبب می‌شود که در برخی موارد تبلیغات بانکی زمینه فریب برخی از مردم و سوء‌استفاده از منابع نقد آنها را فراهم کند.

سومین منفعت مورد انتظار از ساماندهی تبلیغات بانکی، بهبود فضای شفافیت و پاسخگویی در بازار پول و اعتبار است. توضیح آنکه یکی از ویژگی‌های بانکداری مدرن به صورتی که در کشورهای توسعه‌یافته عملیاتی شده، شفاف و دقیق بودن کلیه محصولات و خدمات ارائه شده جهت جذب مشتریان است. بر این اساس، تبلیغات بانکی نیز باید اطلاعات کاملا دقیق و روشنی در اختیار عموم قرار دهند و در کنار نقاط قوت محصولات و ابزارهای خود، به ریسک‌های آنها و خطراتی که مشتریان را تهدید می‌کند نیز اشاره کنند.

این در حالی است که در گذشته بعضا مشاهده می‌‌شد که برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در تبلیغ محصولات و ابزارهای خود به اصل شفافیت پایبند نبودند (در حال حاضر نیز این مشکل در مواردی مشاهده می‌شود). به عنوان نمونه، در مواردی نرخ واقعی سود تسهیلات یا محصول پیشنهادی توسط بانک، از نرخی که در تبلیغات مطرح می‌شد، به میزان قابل توجهی متفاوت بود. مثلا، نرخ سود یک نوع تسهیلات خاص ۱۸ درصد اعلام می‌شد؛ اما به این مسئله که شرط پرداخت این تسهیلات مسدود شدن ۲۰ درصد از آن نزد بانک است هیچ اشاره‌ای نمی‌شد. این مسدودی به لحاظ فنی، معادل افزایش قابل توجه نرخ سود واقعی است. همین مسئله زمینه گمراهی مشتریان در رابطه با جزئیات فنی محصولات را فراهم می‌کرد.

در پایان لازم به ذکر است که توجه به مقوله ساماندهی تبلیغات بانکی در برنامه ششم توسعه، یکی از نقاط قوت قانون مذکور بوده و اجرای صحیح آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت در نظام بانکی کشور شود و از ایجاد بحران‌ها و چالش‌های آتی جلوگیری کند.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • تهدیدات عربستان را با تشدید جنگ علیه متجاوزان پاسخ می‌دهیم
  • برنج وارداتی پای “حجتی” را به مجلس کشاند
  • ۱۰تولیدکننده بزرگ نفت در جهان
  • لابی عربستان برای تمدید ۹ماهه توافق نفتی
  • تشکیل کارگروه مشترک با هند برای صادرات نرم‌افزار
  • کاغذ ۲۰درصد گران شد
  • نسخه‌های چینی برای موتورهای ایرانی
  • صندوق‌ها، نهادهای مالی مدرن یا اخلال اقتصادی
  • سهم صنایع کانی غیر فلزی در آلودگی هوا
  • هولولنز مایکروسافت تحت شکایت بابت نقض دو حق اختراع است
  • بازار مسواک های قاچاق و تقلبی داغ می شود/ تبعات یک ممنوعیت
  • افزایش قیمت خودرو در پی ممنوعیت ثبت سفارش
  • شناسایی فاکتورهای پرخطر «بی اشتهایی عصبی»
  • مراقب عوارض چشمی جراحی زیبایی صورت باشید
  • آزمون وسع تاثیری در کاهش هزینه های بیمه سلامت ندارد
  • تصمیم دستیارپیشین ترامپ به همکاری با بازرس پرونده روسیه
  • ۲۶ آذر سیارکی از کنار زمین می گذرد
  • استفاده از یک برنامه کامپیوتری برای درمان سرطان
  • گفت و گوی جانسون و بن سلمان درباره بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه صنعا
  • آخرین آمار فعالیت کاربران ایرانی درتلگرام/ثبت ۶۷۸هزار کانال فارسی
  • سکوت ۲۴ ساعته و بی‌سابقه رسانه‌های متعلق به داعش
  • استقبال آمریکا از گزارش آمانو درباره ایران و برجام
  • آهنگ رشد اقتصادهای توسعه یافته آهسته شد
  • جهانگیری: ایران درتعیین سیاست ها برای توسعه سبد انرژی جهان جایگاه مهمی دارد
  • اسرائیل با دولتهای عرب بطور مخفیانه همکاری می کند
  • شمار نظامیان آمریکا در خاورمیانه ۳۳ درصد افزایش یافت
  • پوتین از ثبات تقاضا برای محصولات نظامی روسیه خبر داد
  • دولت زیمبابوه به موگابه مصونیت قضایی اعطا کرد
  • ازدواج جنجالی دوباره برد پیت و آنجلینا جولی/عکس
  • زاخارووا: مسکو حضور آمریکا در سوریه را به منزله «اِشغال» می داند