روزگار سرد قاليباف بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری

    کد خبر :269990

حسين قربانزاده در گفت‌و گو با «اعتماد» می گوید: مطالبه شكايت از جهانگيري در بدنه اجتماعي حامي قاليباف مطرح است.
ماجراي «املاك نجومي» دوران رياست قاليباف بر «بهشت» از آن دست پرونده‌هايي است كه نه به پايان رسيده و مختومه به حساب مي‌آيد، نه همچنان بر زمين مانده و ماجراي تخلف ٢ هزار ميلياردي ناديده گرفته شده است.

از همين رو شايد اظهارات كساني كه در دو سوي اين پرونده ايستاده‌اند كمي با يكديگر متناقض به نظر مي‌رسد. عليرضا رحيمي، ‌نماينده فراكسيون اميد مجلس روز گذشته به ايسنا گفته حساسيت پرونده‌هاي تخلفات شهردار اسبق تهران (كه مشمول املاك نجومي هم مي‌شود) ايجاب مي‌كند، دستگاه قضايي جهت شفافيت اعلام كند در كدام شعبه در حال رسيدگي است و همزمان در خصوص روند رسيدگي به اين پرونده اطلاعات اوليه به جامعه داده تا جلوي شايعات گرفته‌شود.

با اين حال حسين قربانزاده، سردبير سابق روزنامه همشهري و دبيركل جمعيت پيشرفت و عدالت كه قاليباف نقش پدر معنوي آن را ايفا مي‌كند به «اعتماد» گفته اساسا پرونده‌اي وجود ندارد كه نيازمند رفع ابهام باشد و چه بسا محمدباقر قاليباف خود دست به كار شده و از رقيب انتخاباتي سابق، ‌اسحاق جهانگيري به قوه قضاييه شكايت برد.

با توجه به اظهارات اخير عليرضا رحيمي، شما در مورد شعبات رسيدگي به اتهامات شهردار تهران در قوه قضاييه اطلاعاتي داريد؟

در مورد اين موضوع بي‌اطلاع هستم. تا جايي كه من خبر دارم بحث مربوط به پرونده تخلفات تا پايان دوره قاليباف در شهرداري مطرح بود. البته موضوع مطرح شده اين بود كه شكايتي از كساني كه باعث شدند پرونده املاك نجومي به اينجا برسد، شكايتي صورت گيرد.

به جز ماجراي املاك نجومي، شكايتي از شخص قاليباف به عنوان شهردار تهران صورت گرفته است؟

در مورد امور حقوقي و شخصي ايشان اطلاعات دقيق و جزيي ندارم. تنها موضوع مربوط به املاك نجومي بود كه آقايان سخنگوي قوه قضاييه و دادستان در مورد آن صحبت كرده‌اند. در مورد كساني كه نام‌شان در اين پرونده مطرح بود هم قرار منع تعقيب صادر شده، ‌گرچه قرار منع تعقيب به مثابه حكم نيست اما به هر حال تا اينجا پيش رفته است. پس از آن هم افرادي كه نام‌شان در پرونده املاك نجومي منتشر شده‌بود از منتشركنندگان به اتهام نشر اكاذيب شكايت كردند. البته شخص قاليباف اعلام كرد كه شكايتي ندارد.

پس موضوعي كه عليرضا رحيمي مطرح كرده در مورد كدام پرونده است؟ آيا پرونده جديدي براي شهردار اسبق باز شده است؟

از اظهارات رحيمي بي‌اطلاع هستم. هر دو هفته هم آقاي اژه‌اي در اين مورد اطلاع‌رساني مي‌كنند. آخرين بار هم سخنگو گفت گزارشي از شهرداري تهران (دوران نجفي) فرستاده شده اما صحبتي درمورد باز شدن پرونده جديد نبود. نه كسي شكايتي كرده و نه مدعي‌العموم وارد شده است. البته من سخنگوي قوه قضاييه نيستم و خبر ندارم. ممكن است يك نفر همين ديروز شكايتي كرده‌باشد اما بر اساس آنچه در فضاي سياسي و محافلي كه وجود دارد شنيده‌ام شكايت يا احضاريه‌اي دركار نيست.

آيا گزارش نجفي شهردار سابق، پرونده جديدي براي قاليباف باز نكرده است؟

اين گزارش جنبه قضايي نداشته است اما مردد هستم و بايد به آخرين صحبت‌هاي آقايان دولت‌آبادي يا اژه‌اي مراجعه كنيد.

آيا پرونده‌هايي هم وجود دارد كه شخص قاليباف شاكي باشد؟

اطلاعي ندارم.

بحث‌هايي در مورد حضور قاليباف در ستاد اجرايي فرمان امام يا بنياد مستضعفان مطرح بود. فكر مي‌كنيد پرونده املاك نجومي و فسادهاي شهرداري در به تعويق افتادن اين سمت براي قاليباف تاثيري داشته است؟

بيشتر در ايام انتخابات تاثير ناجوانمردانه‌اي داشت. صحبتي كه آقاي جهانگيري در مناظرات مطرح كرد، كذب محض بود. از همين روي افراد زيادي را مي‌شناسم كه اين روزها و بعد از قرار منع تعقيب (براي نام‌هاي منتشر شده در فهرست املاك نجومي) يكي از مطالبات‌شان شكايت از جهانگيري است. البته نمي‌دانم اين اتفاق رخ خواهد داد يا نه. الان شما از تاثير پرونده املاك نجومي در يك پست مديريتي مي‌پرسيد در حالي كه پس از صدور قرار منع تعقيب قاعدتا بايد مطالبه اين باشد كه از افراد مطرح‌كننده اين اتهام همچون سايت معماري نيوز يا خبرنگاري كه برخي اسناد را منتشر كرد، شكايت شود. مطالبه زيادي وجود دارد كه آقاي قاليباف اعاده حيثيت كند.

يعني قاليباف قصد اعاده حيثيت عليه جهانگيري را دارد؟

اين موضوع مطرح است اما دقيق نمي‌دانم. ممكن است شكايت كرده‌باشند اما من بي‌اطلاع هستم. بعد از اعلام نظر دستگاه قضايي اين مطالبه صورت گرفته چون رقم اعلام شده از سوي جهانگيري كذب بود.

با همه اين تفاسير بحث پرونده املاك نجومي در پست اجرايي قاليباف موثر بوده يا نه؟

اصلا پستي در كار نبود. مگر آقاي قاليباف قرار بود پستي داشته‌باشد؟ شايعه است.

هيچ پيشنهادي هم مطرح نشد؟

اين پروژه را بخشي از جريان اصلاح‌طلبي دنبال مي‌كند. اين جريان وقتي مي‌بيند كسي در جناح مقابل مستعد حضور در عرصه‌هاي بزرگ اجرايي و مقاطع انتخاباتي است، همواره در مظان نقد و تخريب قرار مي‌دهد. يك نمونه آن هم طرح مناصبي چون ستاد اجرايي فرمان امام است. خود اصلاح‌طلبان اين شايعه را مطرح كردند. دقيق خاطرم نيست اما سايت يا كانالي تحت عنوان صداي اصلاحات يا اصلاحات نيوز اين گمانه را مطرح كرد بلافاصله توييت‌هايي منتشر كرد كه چرا كسي با چنين اتهاماتي، چنين پست مهم اقتصادي بگيرد. چند روز بعد خودشان خبر منتفي شدن را منتشر كردند و به كساني كه بحث پرونده‌هاي قضايي در انتخاب فردي براي يك منصب اجرايي را در نظر داشتند احسنت گفتند. كل اين موضوع يك پروژه رواني است.

چه سودي براي اين جريان دارد؟ مگر اينكه شما معتقد باشيد طرح اين موضوع در فضاي رسانه‌اي در عدم دسترسي قاليباف به اين پست موثر بوده ‌باشد.

اين شايعه هم مطرح شد تا عدم تحقق چنين پستي براي قاليباف به دليل وجود پرونده‌هاي املاك نجومي را رسانه‌اي كنند و آن را دستاورد خودشان بدانند.

با توجه به صحبت‌هاي شما پس اساسا چنين پستي به قاليباف پيشنهاد داده نشده‌؟

از پشت پرده و اينكه چه كسي چه پيشنهادي داده مطمئن نيستم اما در تحليل اين موضوع بايد جريان رسانه‌اي را هم درنظر داشت. وقتي همه اخبار را رصد كنيد متوجه مي‌شويد كه تدبيري پشت اين فضاي خبري است. اگر اخبار را رهگيري كنيد به ايستگاه‌هايي مي‌رسيد. مي‌خواهند اين شايعات را مطرح كنند تا اتهامات عليه قاليباف دوباره در فضاي مجازي و رسانه‌اي رو بيايد.

در حال حاضر قاليباف به جز حضور در مجمع تشخيص، مشغول چه كاره هستند؟

در اردوهاي جهادي به خصوص در غرب كشور فعاليت دارند. هر چند وقت يك بار هم در قالب همين اردوها به غرب كشور مي‌روند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید