بازنشستگی در سایه امنیت اجتماعی

معیار بازنشستگی در کشورهای مختلف چیست؟

    کد خبر :269953

بهترین سن برای بازنشستگی، سنی است که برنامه‌های بازنشستگی به‌اندازه کافی برای فرد سودمند باشد. ملیسا پیپز، پژوهشگر خدمات اجتماعی در مقاله‌ای به بررسی روند بازنشستگی در آمریکا و برنامه‌هایی پرداخته است که برای بهبود خدمات کیفی به بازنشستگان در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی ارائه می‌شود.

روزنامه آسمان آبی – راضیه زرگری:مقدمه این مقاله به مفهوم سن بازنشستگی می‌پردازد. منابع بسیاری برای مطالعه سن «نرمال یا معمول» بازنشستگی وجود دارد، اما مسئله این است که واقعا سن طبیعی بازنشستگی چه سن و سالی باید باشد؟ این روزها، حتی تشخیص سن بازنشستگی مشکل است چراکه بعضی از افراد به‌اندازه کافی ثروتمند هستند و کار را قبل از 50 سالگی متوقف می‌کنند.

جدای از آن، عده‌ای دیگر در 18 سالگی هم در زندگی کاری خود به چالش برمی‌خورند و نمی‌توانند به کار ادامه دهند. البته این بازنشستگی ارادی نیست. اگر شما از آن دسته افراد باشید که دنبال برنامه بازنشستگی منحصربه‌فرد و مخصوص به خودتان هستید، باید ترکیبی از سن و سال‌های استخدام تا آن سالی که می‌توانید به کار ادامه دهید را در نظر داشته باشید. در بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین برنامه بازنشستگی آمریکا، امنیت اجتماعی، حقوق و مزایای کامل تا حد زیادی براساس سن افراد تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، حداقل باید به‌اندازه کافی پیر و با سابقه باشید تا بازنشسته شوید و جالب این است که هیچ سن خاصی برای این تعریف نمی‌توان ارائه کرد.

سن عادی بازنشستگی در سایه امنیت اجتماعی بیشتر شامل افرادی که 65 ساله هستند، می‌شود. این افراد از مزایای کامل بازنشستگی در این سن برخوردار می‌شوند؛ البته این برنامه برای 67 ساله‌ها هم با تاخیر وجود دارد. اداره تامین اجتماعی، تاریخ تولدهای این برنامه خدمات اجتماعی برای برخورداری از مزایای بازنشستگی را در وب‌سایت خود فهرست کرده است.

سن بازنشستگی معمول و امنیت اجتماعی

برای این‌که بتوانیم یک توضیح جامع ارائه دهیم، باید گفت سن عادی بازنشستگی شما در هنگام تقاضا برای برخورداری از تامین اجتماعی به دو دلیل مهم است. قبل از رسیدن به سن بازنشستگی عادی (قبل از 65 سالگی)، مزایای دریافتی شما کاهش می‌یابد، اما پس از رسیدن به آن سن، مزایای شما افزایش می‌یابد، در واقع درست هنگامی که میزان سود ماهانه هم بالا می‌رود. سن به شما کمک می‌کند مبلغ پرداخت مزایای ماهانه خود را تعیین کنید و از طرفی به شما اطلاع‌رسانی می‌کند که آیا برای کسب درآمد در زمانی که مزایا دریافت می‌کنید، جریمه خواهید شد یا نه.

شما می‌توانید برآورد سریعی از مزایای ماهانه خود براساس سن و درآمد فعلی خود، از طریق ماشین حساب سالانه بازنشستگی اداره تامین اجتماعی، دریافت کنید. در این سیستم هر کسی می‌تواند مزایای تامین اجتماعی را حتی در 62 سالگی یا بعد از آن بدون توجه به سن عادی بازنشستگی خود دریافت کند. اما پرداخت ماهانه به‌طور دائمی برای بازنشستگان زودهنگام کاهش می‌یابد. به گفته اداره تامین اجتماعی، کسانی که در 62 سالگی اقدام به بازنشستگی می‌کنند، تقریبا مزایای دریافتی آن‌ها به میزان 30 درصد کاهش می‌یابد.

برعکس، کسانی که تا رسیدن به سن قانونی بازنشستگی خود، صبر می‌کنند، می‌توانند پرداخت‌های ماهانه‌ای به‌طور دائمی داشته باشند. سال‌هایی که افراد متقاضی این شکیبایی را دارند «اعتبار بازنشستگی» به تعویق افتاده آن‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند درآمدشان را افزایش دهد. اگر شما با پشت سر گذاشتن سن عادی بازنشستگی، مزایای امنیت اجتماعی دریافت کنید، تمام مبلغ به شما تعلق می‌گیرد، اما اگر قبل از سن بازنشستگی معمول چنین ادعایی را در اداره تامین اجتماعی داشته باشید، ممکن است براساس دستمزدی که قرار است دریافت کنید، مبلغی به‌عنوان جریمه از شما کسر شود؛ رقمی که با حساب‌کردن طول زمان تا رسیدن به سن بازنشستگی معمول هر فرد به‌دست می‌آید.

بازنشستگی، یک حس درونی

مفهوم سن بازنشستگی عادی به برنامه‌های بازنشستگی هر کشوری مربوط می‌شود. با توجه به قوانین و مقررات ‌ای اس آی، برنامه بازنشستگی هر فرد می‌تواند مزایای یک بازنشسته در 62 سالگی یا بالاتر را بپردازد، حتی اگر هنوز نیروی فعال کار و در استخدام باشد. مقررات مربوط به جوان‌ترین سن قانونی بازنشستگی قابل قبول 62 سالگی است.
برنامه‌های دیگر اغلب مزایای بازنشستگی را سالانه بر پایه 65 سالگی محاسبه می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد تعریف یک سن بازنشستگی «معمول» به مدت زمان مشغول به کار بودن و سن افراد متقاضی و نحوه دسترسی به انواع مزایای بازنشستگی مربوط می‌شود.

سن متوسط بازنشستگی در این برنامه 64 سالگی برای مردان و 62 سالگی برای زنان است، اما تعریف هر فردی از عبارت سن معمول می‌تواند متفاوت باشد و در واقع این سن مربوط به زمانی است که فرد احساس می‌کند مدت زمان مفید کارکردنش به پایان رسیده است و در این شرایط با پذیرش ضوابط می‌تواند برای شروع سن بازنشستگی و بهره‌بردن از مزایای این دوره اقدام کند.

سلامت روان، نرخ فقر و روابط اجتماعی در سالمندی

گفتنی است سیستم بازنشستگی در کشورهای مختلف متفاوت است و به‌همین دلیل زندگی سالمندان در هر کشور تفاوت زیادی با دیگر کشورها دارد. مقاله‌ای منتشر شده در «گاردین» درباره برترین سیستم‌های بازنشستگی در دنیا که سه فاکتور را در نظر گرفته است نشان می‌دهد اولین مسئله، وضعیت سلامت روانی سالمندان است.برمبنای سهم افراد بیش از ۵۰ ساله که حس می‌کنند زندگی آن‌ها در مقایسه با سال‌های ۳۵ تا ۴۹سالگی معنای متفاوت و بهتری پیدا کرده است؛ دومین مسئله، نرخ فقر در دوره سالمندی برمبنای سهم افراد بالای ۶۰ سال است که درآمدی کمتر از نصف متوسط دستمزد شاغلان دریافت می‌کنند.

سومین فاکتور هم روابط اجتماعی سالمندان است برمبنای سهم افراد بالای ۵۰ سال که اعلام می‌کنند خانواده یا دوستانی دارند که در مواقع سختی می‌توانند از حمایت‌های آن‌ها برخوردار شوند. این فاکتور در تأمین امنیت روانی در سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که زندگی را برای این قشر، بهتر و آسان‌تر می‌کند. هر سه شاخص برای کشورهای مختلف محاسبه می‌شود و برآیند این سه، معیاری را ایجاد می‌کند که وضعیت کشورها را برای زندگی سالمندان نشان می‌دهد. این رده‌بندی برمبنای اطلاعات سال ۲۰۱۵ میلادی تهیه شد و نشان داد کدام کشورها بهترین خدمات را به سالمندان ارائه می‌دهند. استرالیا، آلمان، ژاپن و نروژ به‌ترتیب بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات مطلوب سالمندی شناخته شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید