نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۴۹ درصد کمتر از مردان است

    کد خبر :269809

میانگین نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سال ۱۳۹۵ عدد ۶۴.۱ درصد را نشان می‌دهد در حالی که این میزان برای زنان با کاهش بیش از ۴۹ درصدی به ۱۴.۹ درصد رسیده است.

بررسی جداول منتشر شده مرکز آمار از شاخص‌های عمده بازار کار مربوط به سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی برای مردان ۳۵ تا ۳۹ ساله برابر با ۹۴.۲ درصد بوده و برای زنان در همین گروه سنی ۲۲.۴ درصد است. (نرخ مشارکت اقتصادی، شاخصی که تابع سن و جنس است.)
مردان در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۴۰ تا ۴۴ سال نیز هر کدام با ۹۲.۹ درصد در مرتبه‌های بعدی بیشترین نرخ مشارکت را به خود اختصاص داده اند.
بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال ۹۵ به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۲۵.۱ درصد است. همچنین دو گروه سنی از ۳۰ تا ۳۹ سال نیز با ۲۲.۴ درصد در رتبه‌های بعدی نرخ مشارکت اقتصادی قرار دارند.

** مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در سال‌های ۸۴ تا ۹۵
روند نرخ مشارکت اقتصادی مردان و زنان از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ صعودی نیست به طوری که در سال ۱۳۸۴ این نرخ برای گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال از ۲۲.۷ درصد به ۱۱.۱ درصد در سال ۹۴ رسیده است.
تحلیل‌های مرکز آمار بیانگر مطلوب بودن این کاهش نرخ از سال‌های ۸۴ تا ۹۵ است، زیرا گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال باید به تحصیل بپردازند.
همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی بالا (۶۵ سال به بالا) روند نزولی داشته که این کاهش نیز مطلوب است، زیرا به دلیل بهبود شرایط بازنشستگی است.
نرخ مشارکت اقتصادی گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله در سال‌های ۸۴ تا ۹۵ نیز از ۴۹.۳ به ۴۰.۳ درصد رسیده است. با افزایش ظرفیت دانشگاه‌های کشور این روند نزولی قابل پیش بینی بود.
به گزارش ایرنا، آمار منتشر شده بهترین نماگر شرایط اجتماعی است.
در نمودار‌هایی که مرکز آمار ایران از شاخص نرخ مشارکت اقتصادی به تفکیک گروه‌های سنی ارائه داده، منحنی مردان به تقارن نزدیکتر است.
منحنی نرخ مشارکت اقتصادی برای گروه‌های سنی کل کشور به طور تقریب شبیه به منحنی مشارکت اقتصادی مردان است به طوری که سن مشارکت اقتصادی از سن ۱۰ سالگی شروع می‌شود و تا ۴۵ سالگی در اوج است و به تدریج رو به افول می‌رود. این روند برای منحنی مردان نیز مشاهده می‌شود.
در حالی که منحنی مشارکت اقتصادی زنان که از ۱۰ سالگی شروع به رشد می‌کند در ۲۵ تا ۲۹ سالگی به اوج می‌رسد و سپس رو به افول می‌رود که دلیل آن را می‌توان به مهیا نبودن بازار کار برای حضور آنان، ازدواج و یا مادر شدن جست وجو کرد.
بسیاری از زنان در سنین یاد شده ازدواج می‌کنند و یا فرزندی به دنیا می‌آورند و از بازار کار کشور خارج می‌شوند؛ به همین دلیل شیب منحنی مشارکت اقتصادی زنان به سمت پایین است.
برخی از کارشناسان حوزه کار معتقدند، نرخ مشارکت اقتصادی زنان بالاتر از آن است که در آمار‌های رسمی اعلام می‌شود؛ بسیاری از زنان در خانه کار می‌کنند و درآمد دارند، در هنگام سرشماری خود را بیکار اعلام می‌کنند.
نرخ مشارکت اقتصادی، شاخصی است که با رونق اقتصادی افزایش می‌یابد و هر چه تولید اعم از کالا و یا خدمات در جامعه فزونی یابد متعاقب آن، این نرخ افزایش خواهد یافت.
یکی از شاخص‌های مهمی که امر توسعه را محقق می‌سازد حضور زنان در عرصه بازار کار کشورهاست. کشور‌هایی که زنان حضور موثری در تولید ثروت دارند توسعه یافته ترند به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در آن کشور‌ها بیش از ۶۰ درصد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید