اجرای برنامه غربالگری کودکان اوتیسم در دستور کار وزارت بهداشت

    کد خبر :269613

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی همزمان با هفته سلامت گفت:خدمات توانبخشی به گروههای هدف گسترش می یابد.

دکتر محمدتقی جغتایی با اشاره به موضوع هفته سلامت امسال و نیز شعار یکی از روزهای این هفته مبنی بر «عدالت در دسترسی به خدمات سلامت؛ حق مردم، مسئولیت حکومت» گفت: امروزه خدمات توانبخشی بسیار گسترده شده است و دیگر صبر نمی کنند بیمار ناتوان شود تا اقدامات توانبخشی را آغاز کنند، بلکه در مرحله ای که بیم ناتوان شدن بیمار وجود دارد، اقدامات توانبخشی آغاز می شود. به همین جهت، خدمات توانبخشی، در بهداشت، درمان و توانبخشی ارائه و ادغام می شود.
وی ضمن تاکید بر ضرورت پرداختن به مساله توانبخشی اظهار داشت: کودکان مبتلا به اوتیسم، فلج مغزی و دیگر اختلالات مشابه تکاملی، بیماران ضایعه مغزی و نخاعی، سکته مغزی و مبتلایان به اختلالات پیشرونده مانند پارکینسون، آلزایمر و ام اس، گروه هایی هستند که نیاز مبرمی به دریافت خدمات توانبخشی دارند.وی گفت: وزارت بهداشت، خدمات توانبخشی را مورد توجه قرار داده است و در نظر دارد تا با استفاده از واحدهای خود، بخش خصوصی و نیز با همکاری هلال احمر و بنیاد شهید به تدریج ارائه خدمات به این گروه ها را گسترش دهد و در عین حال، سازمان بهزیستی نیز ارائه خدمات توانبخشی را تداوم بخشد.
جغتایی با بیان اینکه وزارت بهداشت، اجرای برنامه هایی را در جهت برقراری عدالت در دسترسی به خدمات سلامت آغاز کرده است، ادامه داد: در همین راستا، اقدامات متعددی می توان انجام داد که تشخیص و شناسایی به موقع کودکان دچار اختلالات تکاملی از جمله این اقدامات است چرا که انجام درمان های ضروری و توانبخشی، مانع از ناتوانی آنان می شود. بر همین اساس، وزارت بهداشت، برنامه غربالگری اختلالات تکاملی را در دستور کار خود قرار داده و مقرر است غربالگری کودکان مبتلا به او تیسم را نیز در برنامه خود قرار دهد.
به گزارش مهر، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: اغلب کودکان در پنج سال اول زندگی خود برای دریافت خدماتی مانند واکسیناسیون و دیگر خدمات، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند که با گسترش خدمات غربالگری و مداخلات به موقع در مراکز تکامل کودک، موضوع عدالت در سلامت یا دسترسی به خدمات که یکی از ابزارهای عدالت در سلامت است، گسترش پیدا می کند تا خدمات اولیه توانبخشی تنها منحصر به نقاط خاصی نباشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید