جنجال ناتمام انتخاب شهردار تهران!

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۶:۲۰
    کد خبر :269246

فغال سیاسی اصلاح طلبان معتقد است شهردار باید نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشد، پاکدست بوده و به فساد حساس باشد و در عین حال بپذیرد که باید همه چیز خود را فدای شهر تهران کند.

به گزارش ایسنا:عضو شورای شهر تهران با رأی مردم این شهر وظیفه تعیین شهردار را دارند؛ ۲۱ عضوی که سوگند یاد کردند منافع شهر و شهروندان در صدر برنامه‌هایشان باشد. در جریان انتخاب شهردار انتظار چنین بود که این موارد را مورد توجه قرار دهند و از لابی‌های بی‌فایده برای شهر پرهیز کنند، اما ظاهرا برخی هدف‌های سیاسی را در اولویت قرار می‌دهند و پروژه مخالفت با هاشمی‌ها را در شورای شهر در دستور کار دارند

آن‌ها در حالی به جایگاه و تجارب محسن هاشمی برای جلوس بر کرسی شهردار بی‌توجهی کردند که پس از آن مورد نکوهش فعالان سیاسی و شهری قرار گرفتند.

حسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به محاسن انتخاب محسن هاشمی به‌عنوان شهردار تهران گفت: «محسن هاشمی با ارتباطاتی که با بزرگان، دولت و مجلس دارد، می‌تواند به‌عنوان آورده برای شهرداری باشد.» دیگران نیز چنین گفتند. در راستای بررسی انتخاب شهردار با کمترین چالش و شرایط هر یک از ۷ گزینه موجود که با چند تن از فعالان سیاسی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

اجماع و نظارت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با جلسه اخیر شورای شهر و انتخاب ۷ کاندیدا برای احراز پست شهرداری تهران اظهار داشت: شهرداری کاری تخصصی و تهران مگاشهری با پیچیدگی‌های مختلف با مشکلات مزمن جدی و مسائل انباشت‌شده است.

غلامرضا ظریفیان به «آرمان» گفت: شهرداران گذشته هرکدام به‌نوعی زحمت کشیده و تلاش‌هایی کرده‌اند و در عین حال نیز نقد‌های جدی به عملکرد برخی از آن‌ها وجود دارد. در همه جای جهان شهرداری به دلیل اینکه، چون مسائل سیاسی در کارکرد محیط تاثیر عمیق می‌گذارد پستی سیاسی محسوب نمی‌شود،

اما در ایران شهرداری پستی سیاسی شده و بدین علت که در بسیاری از اوقات این پست به سکویی برای موقعیت‌های بالاتر تبدیل شده، جناح‌ها و جریانات سیاسی نسبت به آن حساس‌اند. وی افزود: برخی شهردار‌ها متهم بوده‌اند که پروژه‌های مهم و بزرگشان در گرو شهر تهران نبوده بلکه در گرو نشان دادن آمادگی خود به افکار عمومی برای احراز سمت‌های بالاتر بوده است.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات ادامه داد: شهردار تهران باید در عرصه‌های مختلف فرهنگی و زیست‌محیطی همکارانی داشته باشد. در ارتباط با انتخاب شهردار تهران نیز با وجود پیچیدگی‌ها طبیعتا نمی‌توانیم با انبوه کاندیدا‌ها روبه‌رو شویم و باید افراد مشخصی انتخاب و گزینش شوند.

ظریفیان اضافه کرد:، چون مردم به‌صورت روزانه با شهرداری سروکار دارند و شهرداری نیز صرفا برای تهران نیست بلکه استان تهران را شامل می‌شود، انتخاب سریع‌تر شهردار اهمیت دارد. با همه این اوصاف کار شورای شهر برای انتخاب شهردار خیلی سخت است. این فعال سیاسی بیان کرد: البته ممکن است افرادی نیز صلاحیت این کار را داشته باشند، اما مایل به پذیرش این پست نباشند، چون در قضیه آقای نجفی دیدیم که وی با توجه به اینکه تمام صلاحیت‌های لازم را داشت، اما مسائل به هم پیچیده‌ای در کنار هم قرار گرفت و موجب استعفای وی شد. از این جهت شاید هرکسی مایل به حضور در شهرداری نباشد.

غلامرضا ظریفیان تصریح کرد: آنچه مهم است شورای شهر باید بتواند بر اساس خرد جمعی تصمیم‌گیری کرده و شهردار را انتخاب کند، برای انتخاب شهردار نباید به سمت اجماع رفت چرا که به هر حال شورای شهر باید بتواند نقش نظارتی خود را ایفا کند و اگر شورا به سمت اجماع برود در نظارت با مشکل روبه‌رو خواهد شد. وی عنوان کرد: از این جهت باید برای انتخاب شهردار به سمت اعتماد به افراد صلاحیت‌دار و راضی کردن آن‌ها برای پذیرش این پست رفت.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: صلاحیت‌های لازم برای شهردار توانایی نسبی و تعامل است. شهردار باید نگاه اصلاح‌طلبانه داشته باشد، پاکدست بوده و به فساد حساس باشد و در عین حال بپذیرد که این ۳ سال باید همه چیز خود را فدای شهر تهران کند و از تیم قوی و مناسبی برخوردار باشد.

حذف به بهانه میثاق‌نامه؟

دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در ارتباط با تصمیم شورای شهر در مورد شهرداری تهران و گزینه‌های پیش‌رو اظهارداشت: به‌نظر من کنار گذاشتن محسن هاشمی تنها به این دلیل که میثاقی وجود داشته و او باید تا آخر دوره در شورا باقی بماند استدلالی قوی نیست.

اگرچه وی در شورا نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کرد، اما با پشتوانه رأی میلیونی و به‌دلیل شناخت خوبی که از شهرداری دارد در عین پاکدستی می‌توانست با نهاد‌های مختلف هم ارتباط برقرار کند. فیاض زاهد به «آرمان» گفت: بسیار متعجبم از تصمیم شورا و اگر باور کنیم که اتفاق دیگری رخ نخواهد داد برخی از گزینه‌های انتخابی سوال‌برانگیزند.

چطور آقای مکارم که نامش در داستان املاک نجومی مطرح شده می‌تواند ۱۶ رأی از شورای اصلاح‌طلب بگیرد؟ دوستان ما در شورای شهر چگونه می‌خواهند به افکار عمومی پاسخ دهند؟ وی در مورد کاندیداتوری وزیر جهاد کشاورزی برای شهرداری تهران افزود: آقای حجتی در اشل ادراک مدنی از فرایند اداره شهر و جامعه شهری نیست.

من فکر می‌کنم که شهردار مطلوب باید درک روشنی از نهاد شهر، معماری، مشکلات حاشیه‌نشینی و توسعه‌یافتگی داشته و از همه مهم‌تر با گفتمان مدنی و شهری آشنا باشد. از این جهت برخی از این گزینه‌ها برای تصدی این پست مناسب نیستند. این استاد دانشگاه ادامه داد: مثلا آقای حناچی بیش از اینکه شهرداری پابه‌کار و عملیاتی باشد، بیشتر در قالب یک معمار و شهرساز ظاهر شده است.

شهرداری تهران ترکیبی از مدیریت بسیار عملیاتی و اجرایی است و شخصی که بتواند با گروه‌های مختلف درگیر در توسعه و اداره شهر، نهاد‌های بالادستی و دولت و نهاد‌های موثر ارتباط برقرار کند، می‌تواند موفق‌تر باشد.

زاهد در مورد گزینه‌های دیگر عنوان کرد: در بین اسامی ذکر شده می‌توان به آقای افشانی اشاره کرد که مهم‌ترین نقطه ضعفش فقدان اتوریته و کاریزما برای اداره شهر است، اما از نظر عمرانی سابقه روشنی دارد.

آقای انصاری لاری شخص خوشنامی است و تنها مدیری است که در بین این نفرات نزدیک‌ترین کاراکتر را به مدیریت آقای نجفی دارد. آقای محمود حسینی نیز چهره‌ای خوشنام و استانداری موفق بوده که در سیستان‌و‌بلوچستان به اسطوره تبدیل شد و کاندیدای شهرداری اصفهان نیز بوده و بسیار پاکدست و برنامه‌ریز است. وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم شورا باید میان آقای انصاری لاری، افشانی و محمود حسینی دست به انتخاب شهردار بزند.

باید هاشمی شهردار می‌شد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد گزینه‌های انتخابی شورا برای تصدی پست شهردار با اظهار تاسف از عدم گزینش محسن هاشمی به‌عنوان کاندیدای شهرداری اظهار داشت: اعضای شورا کنار نیامدند تا آقای هاشمی از ریاست کنار رفته و شهردار شود، واقعا در این شرایط به شهرداری، چون او نیازمند بودیم.

علی‌محمد نمازی گفت: تاسف دومم به‌خاطر اعلام انصراف آقای مرعشی بود، چون وی نباید انصراف می‌داد و باید می‌ماند، اما با این حال از بین این ۷ نفری که رأی آورده‌اند به‌نظرم اگر آقای مهندس حجتی مشکلی از جهت خروج از دولت و حضور در شهرداری نداشته باشد، شانس نخست را دارد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود: تا آنجایی که اطلاع دارم یکی از کاندیدا‌های احزاب اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی آقای حجتی بوده است. بدین جهت انتظار می‌رود، نخستین گزینه آقای حجتی و پس از او آقای مهندس افشانی مطرح باشند و آقای حناچی نیز به‌واسطه سابقه حضور در وزارت مسکن و شهرسازی از شانس سوم برخوردار است. وی شانس چهارم را نیز آقای حسینی مکارم سرپرست فعلی شهرداری دانست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید