منابع غیرمتعارف انرژی در دریای عمان و خلیج فارس کشف شده است

    کد خبر :268569

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که طرح مروارید خلیج فارس منجر به شناسایی منابع جدید انرژی در دریای عمان و خلیج فارس شده است، گفت: با توجه به دارا بودن ذخایر متعارف عظیم نفت و گاز طبیعی در کشور، استخراج منابع غیر متعارف انرژی در دستور کار نیست.

به گزارش ایرنا، جعفر توفیقی روز چهارشنبه در نشست خبری با تشریح دستاوردهای فناورانه صنعت نفت کشور، درباره کشف نفت شیل در لرستان نیز گفت: این طرح به شناسایی منابع جدید شیل اویل و منابع غیرمتعارف منجر شد.
نفت غیرمتعارف نوعی از منابع نفتی است که با روش‌های غیرمتعارف به دست می ‌آید. نفت فوق سنگین، ماسه‌های نفتی و نفت شیل از انواع نفت‌های غیرمتعارف هستند.
توفیقی درباره اجرای طرح های پژوهشی صنعت نفت، گفت: تلاش داریم که نیازهای صنعت نفت را شناسایی کنیم و بر اساس نیاز طرح های تحقیقاتی را اجرا کنیم.
وی به اجرای طرح «مرکاپتان زدایی» از میعانات گازی پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: در حال راه اندازی این طرح هستیم که اجرای آن باعث ارتقای کیفیت میعانات گازی می شود.
مرکاپتان ها نوعی از سولفیدهای آلی هستند که بطور گسترده ای در محصولات نفتی وجود دارند و اغلب موجب افت کیفیت محصول نهایی آنها می شوند. به همین خاطر حذف ترکیبات سولفوره از هیدروکربن های نفتی که در صنایع نفت و گاز به عملیات شیرین سازی مشهور است، به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان داشت: شیرین سازی گاز و بررسی «سنتزهای کاهنده هرز رفت گل حفاری» از جمله طرح های در دست اجرا توسط پژوهشگاه صنعت نفت است.
توفیقی همچنین از بومی سازی «کاتالیست های پالایشی» خبر داد و گفت: این طرح با همراهی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و یک شرکت خصوصی انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین چندی پیش قراردادی را با سازمان انرژی اتمی برای ساخت یک نوع سانتریفیوژ امضا کردیم که به بومی سازی این سانتریفیوژ منجر شد و تولید آن، پیش از این در اختیار کشورهای اروپایی و آمریکا قرار داشت.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره همکاری با شرکت های خارجی، بیان داشت: با کشورهایی مانند فرانسه، کره جنوبی، روسیه و چین مذاکراتی را برای اجرای طرح های تحقیقاتی را در دست اجرا داریم.
توفیقی با بیان اینکه با چین و کره جنوبی در حال مذاکره درباره ال.ان.جی هستیم، اضافه کرد: با شرکت های روسی نیز در زمینه شیرین سازی گاز همکاری می کنیم.
وی درباره طرح های زیست محیطی برای کاهش آلودگی نیز، گفت: طرح هایی را با شرکت های پتروشیمی، نفتی و پالایشگاه ها در دستور کار داریم که بر اساس آن کاهش آلودگی آب های زیرزمینی، خاک و هوا پیگیری شده است.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: با انجام اقداماتی برای کاهش آلودگی منابع آب و خاک در پارس جنوبی توانسته ایم، چند هزار تن از آلودگی را از بین ببریم که بر اساس ارزیابی انجام شده توسط انجمن سبز اروپا در خاورمیانه رتبه نخست و در جهان رتبه سیزدهم را دارا هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید