دلیل اصلی تنش‌های درون خانوادگی معتادان

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۱۳
    کد خبر :268404

یک مددکار اجتماعی در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می گوید: باید برای تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر، سرمایه‌های اجتماعی شامل اعتماد و مشارکت در کشور ایجاد شود و مردم در تمامی مراحل مقابله با اعتیاد از جمله تفکر اولیه، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی آگاه شوند تا بتوانند حضور فعالانه در فرآیند این مبارزه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، الهام سرشتی افزود:در حال حاضر دولت ،مجلس ، دستگاه قضایی ، نیروهای انتظامی و امنیتی به مسئله مبارزه جدی با مواد مخدر صنعتی و شیمیایی اذعان دارند و باید مردم و رسانه ها نیز این امر را بپذیرند در این صورت می توان اعتیاد را یک مسئله اجتماعی دانست و برای مسئله اجتماعی باید راه حل اجتماعی پیدا کرد.

وی ، به نقش مهم مددکاران اجتماعی در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر اشاره کرد و ادامه داد: مددکاران اجتماعی باید در کنار روانشناسان و پزشکان به امر درمان اعتیاد بپردازند و مسوولان آماده کردن فرد معتاد برای ورود به درمان و پیگیری مداخلات را به مددکاران اجتماعی و روانشناسان و مشاوران بسپارند.

سرشتی با بیان اینکه اجتماعی شدن به معنای همگام شدن متخصصان و صاحبنظران با افراد درگیر در اعتیاد است، تصریح کرد: در این رویکرد باید همه مردم در صحنه باشند و وقتی کار به یک گروه محدود شود ،آسیب زا خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به گفته وی ، باید علل گرایش به مصرف مواد نیز بررسی شود. تحقیقات ثابت کرده تنشهای درون خانواده‌های درگیر با اعتیاد بیش از آنکه به دلیل وابستگی یک عضو به مواد مخدر باشد به دلیل عدم آگاهی اعضای خانواده با فرد مصرف کننده است، بنابراین خانواده ها علی رغم آنکه بسیار علاقمند به مشارکت در امر مبارزه با وابستگی مواد هستند به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات درست، کارآمدی مناسبی ندارند.

این مددکار پیشنهاد داد جلسات توجیهی و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها از سوی دست اندکاران امر مبارزه با مواد مخدر در اماکن عمومی برگزار شود تا آنان با آگاهی بیشتر ، بتوانند مسوولیت اجتماعی را در امر مقابله با اعتیاد برعهده بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید