پروبیوتیک ها موجب مهار بیماری ها می شوند

    کد خبر :268355

رئیس چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، گفت: پروبیوتیک ها موجب مهار بیماری های مختلف می شوند.

دکتر مریم تاج آبادی ابراهیمی در آستانه برگزاری این همایش، اظهارداشت: این سمپوزیوم هر سال در یکی از کشورهای آسیایی برگزار می گردد و روسای انجمن های علمی و متخصصین از ۱۲ کشور آسیایی در این سمپوزیوم حضور خواهند داشت.

رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران ادامه داد: ایران میزبان این سمپوزیوم است و انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند به عنوان عضو هیئت مدیره این فدراسیون با همکاری ستاد توسعه فناوری و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با حمایت سازمان ها و انجمن های علمی کشور، برگزار کننده این رویداد علمی است.

وی خاطرنشان کرد: پروبیوتیک‌ها از طریق جایگزینی یا مستقر شدن در بخشی از بدن میزبان، تغییراتی ایجاد می‌کنند که باعث اعمال اثرات مفید همچون مهار بیماری‌های مختلف، کنترل سرطان، تعدیل سیستم ایمنی، برسلامتی میزبان می‌شوند. تحقیقات نشان می دهد پروبیوتیک ها از طریق مکانیزم‌های مختلف تاثیرات قابل‌ توجهی بر روی سلامت دارند.

تاج آبادی ابراهیمی ادامه داد: امروزه به خصوص در کشورهای پیشرفته دامنه تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها بسیار متنوع شده و محصولات تجاری با ارزشی با استفاده از پروبیوتیک‌ها در بازارهای جهانی معامله می‌شود. در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی جداسازی پروبیوتیک‌ها از این محصولات مثل پنیرهای سنتی یا ترخینه بسیار مثمر ثمر بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که تفاوت پروبیوتیک‌ها با پری‌بیوتیک‌ها چیست، اظهار کرد: تفاوت پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها در این است که پروبیوتیک‌ها گونه‌های باکتری غیربیماری زایی هستند که وارد بدن می‌شوند در حالی که پری‌بیوتیک‌ها باعث تحریک و افزایش فلور روده‌ای می‌شوند که از قبل در بدن وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر فرآورده‌های لبنی مثل شیر، انواع پنیر، دوغ، ماست نوشیدنی، ماست سفت و هم زده، بستنی، خامه ترش، بهترین گزینه برای افزودن پروبیوتیک هستند. امروزه تولید محصولات غذایی بر پایه غلات به خصوص در کشورهای اروپایی و آمریکایی گسترش روز افزونی داشته است.

تاج آبادی ابراهیمی با عنوان این مطلب که فرآورده‌های غذایی پروبیوتیک بیش از ۶۰ درصد بازار فرآورده‌های فراسودمند را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا، تعداد پروبیوتیک‌ها در ماده غذایی حامل آن، در لحظه مصرف حداقل باید cfu/g ۱۰۷-۱۰۶ باشد.

به گزارش مهر، رئیس چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند، گفت: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند کیفیت حیات میزبان را بهبود بخشند. امروزه صنعت پروبیوتیک در دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و محصولات تجاری مختلفی بر پایه پروبیوتیک تولید می‌شود. در ایران نیز به تازگی استفاده از پروبیوتیک ها مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های زیادی شروع به فعالیت در این زمینه کرده اند. سیاست تولید کنندگان داخلی بر این اصل استوار است تا محصولاتی با کیفیت و در شان مصرف‌کنندگان، عرضه نماید.

ششمین سمپوزیوم بین المللی فدراسیون انجمن های آسیایی باکتری های اسیدلاکتیک و چهارمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ، از ۱۵ الی ۱۷ اردیبهشت ۹۷ در مرکز همایش های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید