ردپای دو میلیاردر ضدایرانی در انتصاب بولتون و پومپئو

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۲:۲۴
    کد خبر :268306

گروه SAN برای نابود ساختن توافق هسته‌ای، تبلیغات متفاوتی انجام داده است. در مارس ۲۰۱۷، متن آهنگ “دختر جسی” را به یک متن ضدبرجامی تغییر داد و بدین شکل آن را منتشر کرد: “ایرانیان توافقی بدست آوردند و اکنون هر چه انجام می‌دهند، دروغ است؛ و آن‌ها بواسطه جاسوسان‌شان ما را رصد می‌کنند؛ و آن‌ها در آن توافق جدید فریبکاری می‌کنند و من فقط این را می‌دانم؛ و آن‌ها دقیقا از همه چیز دارند بهره می‌برند. می‌دانی که من آرزو می‌کنم که‌ ای کاش هیچ توافقی در کار نبود”.

گروهی که از سوی سرمایه‌داران ضدایرانی حمایت مالی می‌شود، از ارتقای پومپئو و بولتون حمایت تبیلغاتی کرده است.

به گزارش فرارو، در روز‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دو شخص جنجالی را برای تصدی سمت‌های مهمی در دولت آمریکا، معرفی کرد. جان بولتون، به عنوان مشاور امنیت ملی، کار خودش را آغاز کرده و مایک پومپئو، توانست تایید کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را برای به دست گرفتن زمام امور وزارت خارجه این کشور به دست آورد.

انجام تغییرات در دولت آمریکا، برای ترامپ چندان آسان نبود. با توجه به مواضع جنگ‌طلبانه بولتون و پومپئو، بویژه در قبال ایران، رسانه‌ها و ناظران درباره ورود این دو چهره جنجالی به دولت ترامپ هشدار دادند. در این میان، برخی گروه‌های متنفذ و وابسته به حامیان مالی قدرتمند حزب جمهوریخواه، تلاش‌هایی برای ارتقای بولتون و پومپئو انجام داده‌اند.

در ارتقای پومپئو، نام دو تن از سرمایه‌داران آمریکایی حامی دونالد ترامپ مطرح شده است. وبگاه لوبلاگ در این باره نوشت: “به نظر می‌رسد که پومپئو از حمایت – حداقل به طور غیرمستقیم- برخی از بزرگ‌ترین متحدان مالی رئیس‌جمهور، یعنی رابرت و ربکه مرسر و شلدون ادلسون برخوردار است”.

رابرت مرسر، میلیاردر آمریکایی

وبگاه افشاگر اوپن‌سیکرتس، در اوایل ماه جاری میلادی، افشا کرد که رابرت مرسر، میلیاردر آمریکایی، بزرگ‌ترین اهداکننده پول به گروه تبلیغاتی “آمریکا را همین الان امن کن” (SAN) بوده است. این گروه در روز‌های قبل از انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا ویدئوی عجیب و غریبی درباره اشغال آمریکا توسط مسلمانان منتشر کرد.

علاوه براین، مرسر از وبگاه محافظه‌کار بریت‌بارت و کمبریج آنالیتیکا هم حمایت کرده است. استفن بنن، استراتژیست سابق ترامپ، مدیر بریت‌بارت بود و اخیرا معلوم شد که شرکت کمبریج آنالیتیکا از داده‌هایش برای کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات استفاده کرده‌‎ است.

مرسر در سال مالیاتی ۲۰۱۶، دو میلیون دلار به گروه SAN ارسال کرده است. مضاف براین، گروه مزبور دو میلیون دلار هم از سازمان سیاسی موسوم به کیمته ۴۵ دریافت کرده است. رد پای شلدون ادلسون، بزرگ‌ترین حامی مالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، در همین جا قابل شناسایی است. ادلسون قبل از انتخابات ۲۰۱۶، ۲۵ میلیون دلار به کیمته ۴۵ کمک مالی کرده است.

شلدون ادلسون

هنگامی که زمزمه تغییر ژنرال مک‌مستر، مشاور سابق امنیت ملی، مطرح شد، گروه SAN سلسله‌ای از ویدئو‌ها در حمایت از تصمیم ترامپ برای جایگزینی بولتون با مک‌مستر تولید و منتشر کرد. علاوه بر این، به گفته لوبلاگ، بولتون با خانواده مرسر و شلدون ادلسون، رابطه نزدیکی دارد.

ادلسون، سرمایه‌گذار یهودی آمریکایی در سال ۲۰۱۳، اظهارات جنجالی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود. او از مقامات آمریکایی درخواست کرد یکی از بیابان‌های ایران را بمباران اتمی کنند تا ایرانی‌ها از قدرت آمریکا نگران شده و برنامه هسته‌ای را تعطیل کنند.

با توجه به اینکه پومپئو برای رسیدن به وزارت خارجه، نیازمند تایید سنا است، گروه SAN مجددا فعال شده و در حمایت از پومپئو ویدئو‌هایی تولید کرده است. بنا به گزارش لوبلاگ، این ویدئو‌ها در فیسبوک توسط افراد زیادی مشاهده شده‌اند امری که نشان می‌دهد احتمالا SAN برای انتشار این ویدئو‌ها پول‌هایی پرداخت می‌کند.

یکی از ویدئو‌های این گروه در حمایت از پومپئو، ۱۳۹ هزار بازدید داشته است. ویدئوی دیگری ۵۲ هزار بازدید داشته است. در این میان، ویدئو سومی هم وجود دارد که مستقیما با ایران ارتباط دارد. این ویدئو که ۴۴ هزار بازدید داشته، هفت دلیل برای چرایی درستی انتخاب پومپئو برای وزارت خارجه آمریکا می‌شمارد. دلیل پنجم اینگونه است: “پومپئو به رئیس‌جمهور ترامپ کمک خواهد کرد تا توافق هسته‌ای خطرناک ایران را لغو کند”.

گروه SAN برای نابود ساختن توافق هسته‌ای، تبلیغات متفاوتی انجام داده است. در مارس ۲۰۱۷، متن آهنگ “دختر جسی” را به یک متن ضدبرجامی تغییر داد و بدین شکل آن را منتشر کرد: “ایرانیان توافقی بدست آوردند و اکنون هر چه انجام می‌دهند، دروغ است؛ و آن‌ها بواسطه جاسوسان‌شان ما را رصد می‌کنند؛ و آن‌ها در آن توافق جدید فریبکاری می‌کنند و من فقط این را می‌دانم؛ و آن‌ها دقیقا از همه چیز دارند بهره می‌برند. می‌دانی که من آرزو می‌کنم که‌ ای کاش هیچ توافقی در کار نبود”.

اگر SAN از طرف بزرگ‌ترین حامیان مالی ترامپ، حمایت مالی نمی‌شد و همیشه تندروترین مواضع سیاست خارجی را ترویج نمی‌داد، اشتیاق آن برای انتشار اطلاعات نادرست از طریق شبکه‌های اجتماعی، چندان غیرطبیعی به نظر نمی‌رسید.

قبل از اینکه SAN از ارتقای بولتون به شورای امنیت ملی حمایت کند، او یکی از اعضای آن بود. بیانیه‌های مطبوعاتی SAN نشان می‌دهد که بولتون حداقل تا سال ۲۰۱۴، عضو هیئت مشاوره آن بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید