رئیس سازمان نهضت سوادآموزی

وجود ۲.۳ میلیون ایرانی بیسواد/ پیش‌بینی وجود ۱.۵ میلیون اتباع افغان بیسواد در کشور ‌

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴
    کد خبر :268143

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به باسواد کردن ۱۰ هزار معلول بیسواد در چندسال اخیر گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، باسوادی ایرانیان در گروه ۱۰ تا ۴۹سال بالای ۹۴ درصد است. دو میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی بیسواد داریم که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنها آموزش ناپذیرند.

به گزارش ایسنا، علی باقرزاده ضمن حضور در جمع خبرنگاران در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز هر دانش و مهارتی که به انسان کمک کند زندگی خوبی را تجربه کند سواد محسوب می‌شود گفت: انواع سواد به انسان کمک می‌کنند در این دنیای پیچیده مشکلات خود را حل و فصل کند.

وی افزود: طبق قوانین ما با سواد کسی است که توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه ما در سازمان نهضت مسئول سوادآموزی هستیم ولی وضعیت سواد را مرکز آمار ایران با اتکاء به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مشخص می‌کند اظهار کرد: گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال عمدتا در دنیا برای مهارت آموزی در مرکز توجه قرار دارند.

باقرزاده افزود: گروه سنی ۲۵ تا ۶۴ سال، بزرگسالان هستند و اگر شخصی فرصت آموزش را در سنین پایین از دست داد وارد فاز سوادآموزی می‌شود. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال متمرکز هستیم و روی گروه سنی بالای ۵۰ سال کمتر سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی با اشاره به باسواد کردن ۱۰ هزار معلول بیسواد در چندسال اخیر گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، باسوادی ایرانیان در گروه ۱۰ تا ۴۹سال بالای ۹۴ درصد است. دو میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی بیسواد داریم که حدود ۳۰۰ هزار نفر از آنها آموزش ناپذیرند.

افزایش تعداد بیسوادان 12 استان در سال‌های ۸۶ تا ۹۰
پیش بینی وجود 1.5 میلیون افغان بیسواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به افزایش ۲.۸۵ درصدی نرخ باسوادی در سالهای ۹۰ تا ۹۵ عنوان کرد: در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ نرخ باسوادی رشد ۰.۲ درصدی داشت و ۱۱۶ هزار نفر از آمار بیسوادان کاسته شد ان در حالیست که تعداد بیسوادان ۱۲ استان افزایش یافت. از سال ۹۰ تا ۹۵ آمار باسوادی ۲.۸۵ درصد رشد یافت و ۱.۵ میلیون نفر از آمار بیسوادان کاسته شد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به وجود سه میلیون اتباع مجاز رسمی و غیررسمی گفت: درصد باسوادی در افغانستان ۵۰ درصد است. تخمین زده می‌شود ۱.۵ میلیون اتباع افغان بیسواد در کشورمان داشته باشیم که البته در آمار های رسمی ۴۰۰ هزار نفر ذکر شده است.

مقایسه‌ای از نرخ باسوادی ایران و جهان

باقرزاده نرخ باسوادی ایران و جهان را با یکدیگر مقایسه کرد و افزود: در گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۴سال میانگین باسوادی جهان ۹۰ درصد و ایران ۹۷.۴ درصد است. در گروه سنی ۲۵ تا ۶۴ سال میانگین باسوادی در جهان ۸۶ درصد اما در ایران۸۸.۱ درصد است. در گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر میانگین باسوادی در جهان ۷۸ درصد و در ایران ۴۰ درصد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید