هشدار روزنامه آمریکایی به ترامپ: برجام را حفظ کنید

    کد خبر :267563

به گفته این روزنامه، ترامپ تاکنون اشتباهات متعددی در حوزه سیاست خارجی – مانند لغو توافق آب‌وهوایی پاریس و معاهده شراکت تجاری ترانس پاسیفیک- انجام داده است. با این حال، هیچکدام از این اشتباهات با خطای بزرگ لغو برجام برابری نخواهد کرد.

اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، کره شمالی چگونه درباره یک توافق هسته‌ای مشابه، با آمریکا مذاکره خواهد کرد؟

به گزارش فرارو، همزمان با سفر ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به آمریکا گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت توافق هسته‌ای بیشتر شده است. یکی از اهداف اصلی ماکرون در این سفر، متقاعد کردن همتای آمریکایی‌اش به ماندن در برجام است. برخی رسانه‌های آمریکایی با لغو این توافق توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مخالف هستند. در همین رابطه، شورای سردبیری روزنامه یو اس‌ای تودی در یادداشتی خواستار حفظ برجام شد و نوشت: “اگر دونالد ترامپ، توافق هسته‌ای را لغو کند، چرا کیم جونگ اون، درباره (برنامه هسته‌ای) کره شمالی توافق کند؟ ”

به گفته این روزنامه، ترامپ تاکنون اشتباهات متعددی در حوزه سیاست خارجی – مانند لغو توافق آب‌وهوایی پاریس و معاهده شراکت تجاری ترانس پاسیفیک- انجام داده است. با این حال، هیچکدام از این اشتباهات با خطای بزرگ لغو برجام برابری نخواهد کرد.

ماکرون تلاش می‌کند از سفر سه روزه‌اش به واشینگتن برای نجات برجام استفاده کند.

یو اس ای تودی، دلایل اشتباه بودن لغو برجام را اینگونه برشمرد:

نخست آنکه طبق ۱۱ گزارش متوالی بازرسی‌ها، ایران به مفاد توافق پایبند بوده است. تصمیم ترامپ برای عدم تایید توافق در ۱۲ ماه می‌ آینده، راه را برای مخالفان ایرانی برجام جهت از سرگیری برنامه هسته‌ای هموار می‌کند. در این صورت بنا به ادعای این روزنامه در منطقه خاورمیانه مسابقه تسلیحات هسته‌ای اتفاق خواهد افتاد و خطر نزاع نظامی وجود خواهد داشت.

دوم: بازگشت تحریم‌های اقتصادی باعث خواهد شد که مقامات ایران، مجددا آمریکای به تازگی بدنام شده را مقصر مشکلات اقتصادی معرفی کنند.

سوم: توافق هسته‌ای ایران، بر اساس یک بده بستان ساده – یعنی رفع تحریم‌های سخت در ازای هسته‌ای‌زدایی- شکل گرفته است. قرار است ترامپ و کیم جونگ اون، به زودی با یکدیگر دیدار کنند و درباره توافق مشابهی بحث کنند. چرا کیم جونگ اون با کسی که قول‌وقرار آمریکا را زیر پا می‌گذارد، توافقی امضا کند؟

از دیدگاه این روزنامه، تاکنون دستیاران ترامپ تلاش کرده‌اند رغبت او به لغو برجام را مهار کنند. اما اکنون شخصیت‌های تعدیل کننده‌ای مانند اچ آر مک‌مستر، مشاور سابق امنیت ملی، و رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق، برکنار شده‌ و افراد تندروتری مانند جان بولتون و مایک پومپئو جایگزین آن‌ها شده‌اند.

یکی از انتقادات ترامپ به برجام تاریخ انقضا یا اصطلاحا بند‌های غروب آن است. این روزنامه با اشاره به این مسئله نوشت: “طرف‌های (توافق) سال‌ها برای بررسی دوباره این بندها، وقت دارند. در این اثنا، توافق (هسته‌ای) ایران، قوی‌ترین بازرسی‌های انجام شده در کشوری که بواسطه جنگ مغلوب نشده، را فراهم می‌کند. بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به هر جایی که نیاز دارند، می‌روند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید