نماینده نجف‌آباد: مقام‌های قضایی باید حساسیت معضل کودکان متکدی را درک کنند

    کد خبر :267348

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: متاسفانه امروز به دلیل گرفتاری‌هایی که وجود دارد مقام‌های قضایی در رابطه با مساله کودکان متکدی توجیه نیستند. مقام‌های قضایی باید حساسیت این مساله را درک کنند.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با ضرورت ساماندهی کودکان متکدی، بیان کرد: در رابطه با کودکان متکدی از یک بعد بحث عدم کفایت پدر و مادرها مطرح است که در این زمینه دادستان و بهزیستی باید ایفای نقش کنند. همکاران قضایی در این موارد توجیه نیستند، بهزیستی باید برای آنها کلاس‌هایی برگزار کند. متاسفانه به دلیل گرفتاری‌ها، دادستان‌ها عمق مطلب و مساله کودکان متکدی را درک نمی‌کنند. باید حساسیت این موضوع مورد توجه دادستان‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دادستان‌ها متاسفانه در پرونده‌ها وارد این بحث که آیا پدر و مادر صلاحیت نگهداری از کودک را دارد یا نه، نمی‌شوند؟ گفت: دادستان‌ها باید خودشان را به کودکان متکدی نزدیک کنند. در این زمینه برخی از این کودکان فقیر هستند و پدر و مادر نیز صلاحیت نگهداری از کودکان را دارد. در این زمینه کمیته امداد باید ورود پیدا کند و حمایت لازم را انجام دهد. از آموزش و پرورش نیز انتظار داریم تا به این موضوع ورود پیدا کند چرا که خیلی از این کودکان ترک تحصیل کرده‌اند. در تهران نیز بعضی خیرین برای این کودکان مکان‌هایی را برای آموزش فراهم کرده‌اند. با کمک مردم و خیرین می‌توان عرصه را باز کرد و خیلی از این کودکان را به مدرسه بازگرداند.

نماینده نجف آباد درباره اینکه در آینده این کودکان چه آسیب هایی می‌توانند به جامعه وارد کنند؟ بیان کرد: خیلی از این کودکان ممکن است در آینده بزه‌کار شوند و بعضی از آنها نیز به سراغ مشاغل کاذب نظیر فروش موادمخدر بروند و تعدادی از آنها که به راه خلاف کشیده نشوند در سر چهارراه‌ها گل خواهند فروخت، این مساله اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که آیا برای رسیدگی به این کودکان نیاز به تصویب قانون جدیدی است؟ بیان کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اخیرا در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به تصویب رسیده و اکنون در نوبت صحن علنی مجلس است ولی در مجموع باید گفت که ما مشکل قانونی نداریم. یکی از مسائلی که در رسیدگی به این کودکان وجود دارد اختلاف دستگاه‌هاست. بین شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی باید هماهنگی‌های لازم جهت کمک به این کودکان شکل گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید