“بانک مرکزی ایران” را تحریم کنید!

    کد خبر :267267

به گفته گولدبرگ، ماکرون در سفر به واشینگتن دو موضوع مهم را پیگیری خواهد کرد: ابقای نیرو‌های آمریکایی در سوریه و ترغیب ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران. ماکرون ماموریت دشواری خواهد داشت. زیرا رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا اعلام کرده که می‌خواهد از هر دو خارج شود. تنها شانس ماکرون این است که با ترامپ به یک راه حل میانه برسد.

ماکرون خواهان باقی ماندن آمریکا در برجام و سوریه است و به همین دلیل باید به ترامپ امتیازاتی دهد.

به گزارش فرارو، همزمان با نزدیک شدن پایان ضرب الاجل برجامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای “اصلاح” توافق هسته‌ای، تلاش‌های اروپایی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام بیشتر می‌شود. جدیدترین تلاش‌ها در این زمینه، سفر سه روزه ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، به واشینگتن است. سفری که رسانه‌ها معتقدند در آن ماکرون، ترامپ را به استمرار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران ترغیب خواهد کرد.

در همین رابطه، ریچارد گولدبرگ، معروف به معمار تحریم‌های ایران، طی یادداشتی در وبگاه پالیتیکو، پیشنهاداتی به ماکرون برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام داد.

به گفته گولدبرگ، ماکرون در سفر به واشنگتن دو موضوع مهم را پیگیری خواهد کرد: ابقای نیرو‌های آمریکایی در سوریه و ترغیب ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران. ماکرون ماموریت دشواری خواهد داشت. زیرا رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا اعلام کرده که می‌خواهد از هر دو خارج شود. تنها شانس ماکرون این است که با ترامپ به یک راه حل میانه برسد.

از دیدگاه گولبدرگ، فرانسه “هرگز” برجام را نپسندیده و مقامات فرانسوی در محافل خصوصی به همه “نقص‌های” توافق هسته‌ای – از جمله موشک‌ها، بازرسی‌ها و تاریخ انقضا- اذعان کرده‌اند و از فقدان اهرم اقتصادی بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ناراحت هستند. با این حال، آن‌ها اصرار می‌کنند که فرانسه از تغییر مفاد برجام حمایت نمی‌کند. به همین دلیل است که گفت‌وگو‌های آمریکا و اروپا درباره مطالبه اصلاح برجام، احتمالا به خروج آمریکا منتهی خواهد شد.

خارج از برجام، فرانسه مواضع غیرملایمی علیه سیاست منطقه‌ای ایران اتخاذ کرده است. ماکرون در فوریه گذشته خواستار نظارت بین‌المللی بر برنامه موشک‌های بالستیکی ایران شد. به گفته گولدبرگ، ماکرون با توجه به منافعی که فرانسه در سوریه دارد، از سرازیر شدن منابع ایران به سوریه برای حفظ نظام این کشور، آزرده خاطر است.

این مشاور اندیشکده دست‌راستی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در ادامه با متهم ساختن بانک مرکزی ایران به حمایت از حزب الله و بشار اسد، از ماکرون خواست جریان مالی ایران را قطع کند.

گلدبرگ نوشت: “از دیدگاه ترامپ، موضع فرانسه در قبال برجام، با اهداف اعلام‌شده‌اش در سوریه متناقض است. ماکرون از ترامپ می‌خواهد ارتش آمریکا در سوریه، نه تنها برای منع بازگشت داعش بلکه برای افزایش احتمال چانه‌زنی برای برکناری اسد، مستقر بماند. با این حال، موضع فرانسه درباره برجام، مانع هرگونه بازگشت تحریم‌های مالی بر ایران می‌شود. امری که تضمین می‌کند اسد با فشار اقتصادی بسیار کمتری برای کناره‌گیری مواجه خواهد شد و نیرو‌های آمریکایی را تا بی‌نهایت در سوریه نگه می‌دارد”.

گولدبرگ در ادامه مدعی شد که تنها یک راه وجود دارد که ماکرون از طریق آن می‌تواند نیاز‌های سیاسی ترامپ را با نیازهایش همسو کند. این راه این است که ماکرون برای بازگشت تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران آماده شود.

ترامپ برای “اصلاح یا لغو” توافق هسته‌ای ضرب الاجلی تعیین کرده که در ۱۲ ماه می‌ آینده به پایان خواهد رسید. این ضرب الاجل با موعد تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکایی علیه بانک مرکزی ایران، مصادف است. اگر تا این تاریخ، ترامپ از پیشنهاد اصلاحی اروپا راضی نشود، او ممکن است تحریم‌ها را بازگرداند.

گولدبرگ، اما، معتقد است جایگزین دیگری برای این سناریو وجود دارد: “حتی اگر ترامپ از تمدید تعلیق تحریم‌های بانک مرکزی خودداری کند، او مجبور نیست کل بازگشت سریع (تحریم‌ها) را به راه بیندازد. این امر به ماکرون یک گشایش می‌دهد: رئیس‌جمهور آمریکا را متقاعد کند که مذاکره با اروپا درباره اصلاح (برجام) را ادامه دهد و از بازگشت تحریم‌های چندجانبه خودداری کند”.

در این حالت، ماکرون چه امتیازی به ترامپ می‌دهد؟ گولبدرگ در پاسخ به این پرسخ معتقد است که ماکرون باید مشروعیت بازگشت تحریم‌ها علیه بانک‌های ایران، حتی بانک مرکزی، را بپذیرد و آن‌ها را نه بر اساس لغو برجام بلکه بر اساس پاسخگو کردن ایران در مسائل سوریه، از سیستم سوئیفت حذف کند. علاوه بر این، گولبدرگ از ماکرون خواست کل حزب الله و سپاه پاسداران را به عنوان نیرو‌های “تروریستی” تعیین کند.

گولدبرگ در پایان مدعی شد هیچ چیز در برجام، غرب را از اعمال مجدد تحریم‎‌ها علیه ایران به خاطر آنچه او رفتار “غیرقانونی غیر هسته‌ای” می‌نامد، منع نمی‌کند. بنا به توصیه این کارشناس، ماکرون باید به ترامپ کمک کند در سوریه فشار بر ایران را افزایش دهد و همچنین به محقق شدن تهدید ترامپ به بازگشت تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران کمک کند. در غیر این صورت ترامپ کاملا از سوریه و برجام خارج خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید