از دیدگاه روحانی چه کسانی یا نهاد‌هایی مالیات نمی‌دهند؟

    کد خبر :267257

در مورخه 1 اردیبهشت 97 حسن روحانی رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت به وزیر اقتصاد گفت که در سایت اعلام کنید که چه کسانی یا نهادهایی مالیات نمی دهند. البته این اولین باری نبود که روحانی موضوع مالیات ندادن برخی افراد یا نهادها را پیش می کشید. مقصود روحانی بیشتر چه کسانی یا نهادهایی است؟

به گزارش تابناک، در مورخه 1 اردیبهشت 1397 حسن روحانی رئیس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت گفت: مالیات را نباید از تولیدکننده مدام بالا برد. از آن هایی که مالیات نمی دهند، هر کسی که هستند باید مالیات گرفته شود. اگر عذر قانونی دارند، اعلام کنید. روحانی ادامه داد: آقای وزیر اقتصاد در سایت اعلام کنید چه کسانی مالیات نمی دهند. شما در سایتتان بنویسید که این افراد و نهادها مالیات نمی دهند تا مردم بدانند که از او نباید کالا بخرند چون او حق مردم را نمی دهد.

پرسشی که مطرح می شود این است که مقصود رئیس جمهور از افراد یا نهادهایی که مالیات نمی پردازند چه کسانی یا نهادهایی است؟

برای پاسخ به این پرسش به مورخه 18 دی ماه 1396 و دیدار روحانی با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی رجوع می کنیم. در این نشست روحانی اعلام کرد: اولاً اینکه همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی پردازد. همه باید مالیات بدهند، حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می شوند، باید مالیاتشان مشخص شود اما دریافت نکنند ولی مهم است که میزان مالیات آن ها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد.

در این صحبت ها، روحانی به کلمه آستان اشاره نموده است و قطعاً مقصود وی آستان قدس رضوی می باشد چرا که حسن روحانی در سفر انتخاباتی خود به ارومیه در مورخه 17 اردیبهشت 96 در بخشی از سخنان خود گفت: می گویند باید مالیات بدهید، ولی کسی نمی پرسد در آنجایی که شما مدیریت می کنید، مالیات داده اید؟ مخاطب این سخنان روحانی مستقیماً رقیب انتخاباتی او یعنی سید ابراهیم رئیسی بود.

همچنین در گذشته نیز مسئولین دولتی آدرس هایی را از نهادهایی که مالیات نمی دهند، داده بودند. به عنوان نمونه، در 25 بهمن 1394، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت گفته بود که دولت باید از بنیادها، آستان ها و قرارگاه ها مالیات دریافت کند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

البته مسئولین آستان قدس رضوی بارها اعلام نموده اند که این آستان علیرغم معافیت های مالیاتی، مالیات خود را پرداخت نموده است. به عنوان نمونه سید ابراهیم رئیسی در دیدار با دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) در مورخه 8 اردیبهشت ماه 1396 اعلام کرد که در تمام این سال ها آستان قدس رضوی خود را مکلف به شفافیت مالی و پرداخت دقیق مالیات های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده می دانسته و به عنوان نمونه در سال 1395، آستان قدس رضوی (شامل سازمان مرکزی، موسسات فرهنگی و شرکت های اقتصادی) مجموعاً 532 میلیارد ریال به شرح ارقام جدول زیر به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نموده است.

همچنین محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان در مورخه 16 تیر 1396 طی مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده بود که این بنیاد در طول 11 سال گذشته یکی از شفاف ترین و دقیق ترین کارنامه ها در عرصه پرداخت مالیات را داشته است به طوری که ما از سال 1384 تا 1394 بیش از 4 هزار میلیارد تومان پرداخت مالیات بر اساس حسابرسی داشته ایم.

به هر صورت برای روشن تر شدن موضوع ما نیز بی صبرانه منتظر آن خواهیم ماند تا وزیر اقتصاد به دستور رئیس جمهور، در سایت اسامی نهادها و کسانی که مالیات پرداخت نمی کنند را اعلام کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید