احتمال قریب الوقوع جنگ اقتصادی جدید میان آمریکا و چین

    کد خبر :267187

بر اساس گزارش های منتشر شده، انتشار قریب الوقوع لیست جدیدی از کالاهای وارداتی چینی که قرار است دولت آمریکا بر روی آن مالیات اعمال کند موجب بر افروخته شدن بیش از پیش آتش جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین شده و این باعث خواهد شد که شهروندان آمریکایی به طور مستقیم آثار این جنگ اقتصادی را تحمل کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از رویترز، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه ژانویه سال جاری بر روی واردات صفحه های خورشیدی و ماشین های ظرف شوی تعرفه اعلام کرد و پس از آن در ماه مارچ با افزودن فولاد، آلومینیوم و برخی کالاهای دیگر که مجموعا ۵۰ میلیارد دلار ارزش داشتند لیست کالاهای وارداتی ای که باید بر روی آن تعرفه اعمال می شد را تکمیل نمود.

علاوه بر این، در روز ۴ اپریل پس از آنکه چین در اقدامی مقابله جویانه عزم خود را در خصوص اعمال تعرفه بر روی لیستی از کالاهای وارداتی آمریکایی اعلام کرد دولت آمریکا تصمیم گرفت که ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر بر روی واردات کالا از چین تعرفه اعمال کند.

در حال حاضر تحلیل های صورت گرفته نشان می دهد که اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر واردات کالا از چین مستلزم این است که دولت ترامپ برخی کالاها مانند تلفن همراه، رایانه، اسباب بازی، لباس، کفش، لوازم خانه و برخی دیگر از کالاهای مصرفی دیگر را هدف قرار داده و این به نوبه ی خود باعث می شود که قیمت نهایی کالا برای خرده فروشان آمریکایی گران تر تمام شود. همچنین، گران تر تمام شدن کالا برای خرده فروشان آمریکایی به معنی افزایش قیمت نهایی برای مصرف کننده ی نهایی خواهد بود. گفته می شود که از مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه، ۴۴ میلیارد دلار آن را واردات تلفن همراه، ۳۷ میلیارد دلار را واردات لوازم کامپیوتری و ۲۲ میلیارد دلار را دستگاه های ضبط تصویر،صدا و ذخیره ی اطلاعات تشکیل خواهد داد.

در این خصوص، هان کواچ نماینده ی اتحادیه ی خرده فروشان آمریکا اذعان کرده است که ”وقتی شما به فکر اعمال تعرفه ی ۱۰۰ میلیارد دلاری علیه کالاهای چینی می افتید به هیچ طریقی نمی توانید از اعمال این تعرفه بر روی کالاهای مصرفی جلوگیری کنید”. در واقع، اعمال ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه در حالی که ارزش مجموع واردات آمریکا از چین ۵۰۶ میلیارد دلار است راهی را جز انتقال بار اقتصادی اعمال تعرفه به کالاها، فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی باقی نمی گذارد.

در عین حال باید خاطر نشان گردد اینکه تعرفه های جدید چقدر بر جیب مصرف کنندگان نهایی کالا تاثیر می گذارد به متغیر هایی نظیر میزان تمایل شرکت های آمریکایی به تقبل بخشی از این تعرفه ها یا قصد آنان بر تولید و وارد کردن کالاهای تحریمی از سایر کشورها به غیر از چین بستگی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید