استفاده بیش از ۶ ساعت از تلفن همراه در هفته نشانه اعتیاد است

    کد خبر :26710

یک کارشناس فضای مجازی گفت: قانون استفاده از گوشیهای تلفن همراه در کشورهای غربی ۱۶ ساعت در ماه است و قانون دیگری در برخی از همین کشورها وجود دارد که می‌گوید اگر فردی در یک هفته، بیش از شش ساعت از تلفن همراه استفاده کرد، معتاد به حساب می‌آید.

روح‌الله مؤمن‌نسب امروز در برنامه‌ای تلویزیونی صبحی دیگر به بیان دیدگاه «تقوا در فضای مجازی» پرداخت و اظهار کرد: «ماه رمضان»، ماه تغییر است و کسانی در پایان این ماه می‌توانند بگویند روزه‌مان قبول بوده که بیشترین میزان تغییر را در خودشان ایجاد کرده باشند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه هرچه میزان این تغییرات در فرد بیشتر باشد، قطعاً مقبولیت بیشتری در طاعات داشته است، گفت: گاهی تغییر کردن، کار سختی است زیرا فرد به‌دنبال این است تا بخشی از رفتارها و فیزیک خود را تغییر دهد.

وی افزود: البته گاهی هم تغییر دادن برخی رفتارها کار خیلی سختی نیست و تنها یک اراده می‌خواهد به‌عنوان مثال کاربران گوشیهای تلفن همراه همین الآن گوشیهایشان را بردارند و محیط آن را بررسی کنند و ببینند در چند کانال و گروه تلگرامی نامناسب عضو هستند، عضویت خودشان را در آنجاها لغو کنند.

مؤمن‌نسب با ابراز اینکه از بین بردن یک رابطه نادرست در شبکه‌های اجتماعی کار چندان سختی نیست و فقط اراده می‌خواهد، عنوان کرد: در شرایطی که خودمان بسیاری از رفتارهای اشتباه را می‌شناسیم اما با این حال باز هم نمی‌توانیم رهایشان کنیم، باید در این ماه که حال معنوی خوبی داریم، اقدام به رهایی از رفتارهای اشتباه کنیم.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه مشاهده شده برخی خانمها هنگام آشپزی یک دستشان به گوشی و دست دیگرشان به قابلمه است، اظهار کرد: تا به حال شده از خود بپرسیم چرا این میزان وابستگی به گوشی داریم؟! مگر چه خبر است؟!

وی اضافه کرد: ماه رمضان، بهترین فرصت برای این قبیل افراد است تا تقوا پیشه کنند، بیشتر به فضای خانواده بپردازند و به فکر عمق بخشیدن به روابط زن و شوهری‌شان باشند.

مؤمن‌نسب تصریح کرد: برای یک بار هم که شده بیاییم و در گروه‌هایی که عضویت داریم اعلام کنیم که امشب همه اعضاء دور هم به‌صورت حضوری در یک مکان جمع شوند و یک افطاری ساده با هم بخورند.

وی با بیان اینکه چنین اقدامی منجر به درک بیشتر فضای حقیقی می‌شود، گفت: همه ما می‌دانیم که هرچه در میدان فضای مجازی بدویم، تمامی ندارد و چنین اقدامی (دیدار حضوری) بهترین فرصت برای ترک این حلقه باطل است.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه قانون استفاده از گوشیهای تلفن همراه در کشورهای غربی 16 ساعت در ماه است، ابراز کرد: قانون دیگری در بعضی از همین کشورها وجود دارد که می‌گوید اگر فردی در یک هفته، بیش از شش ساعت از تلفن همراه استفاده کرد، معتاد به حساب می‌آید و اپراتورهای موبایل باید فرد موردنظر را به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند.

مؤمن‌نسب بار دیگر با تأکید بر اینکه میزان استفاده از گوشیهای تلفن همراه در کشور نگران‌کننده است، گفت: واقعاً بعضی اوقات نمی‌دانیم چرا سراغ گوشی می‌رویم؛ هیچ‌گاه از خود نپرسیده‌ایم که نیاز روزانه هر فرد به مرور اخبار تا چه‌اندازه است و بدون توجه به چنین موضوعی، روزانه وقت زیادی را صرف کانالهای خبری در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه وقت‌گذرانی در فضای مجازی به حدی رسیده که گاهی افراد در مقابله با دیگری وارد این فضا می‌شوند مثلاً خانمی را در نظر بگیرید که نمی‌تواند به هیچ عنوان گوشی را از دست همسرش جدا کند و برای لجبازی با او، خودش هم مشغول کار با گوشی می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی با تأکید بر اینکه هر فردی تغییر را باید از خودش و بدون توجه به دیگران شروع کند، گفت: اگر عضو خانواده‌ای هستید که اعضای آن وقت زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانند، تغییر را از خود شروع کنید و گوشی‌تان را در زمان همنشینی با خانواده کنار بگذارید؛ کاری به این نداشته باشید که دیگران هم چنین رفتاری داشته باشند.

وی با تذکر اینکه در حال حاضر شبکه «اینستاگرام» فضایی بسیار آلوده دارد و ناخواسته محتوایی را به مخاطبانش نشان می‌دهد که خارج از اراده آنهاست، عنوان کرد: یکی از تغییراتی که در تعامل با این شبکه می‌توان داشت، استفاده از شبکه جایگزین داخلی آن یعنی «لنزور» است؛ به همین ترتیب می‌توان از سروش، بیسفون، گپ و… که محصولاتی بومی هستند برای دیگر نیازها استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید