دلایل افزایش شکایت از پرستاران/ضرورت آگاهی از حقوق پرستاری

    کد خبر :267073

قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: در چند سال اخیر خوانده های پرستاری به مراجع قانونی ۲۰۰ درصد افزایش داشته و این آمار بسیار نگران کننده است.

محمد شریفی مقدم در گردهمایی هیات مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور در هتل کوثر تهران، از «قانون» به عنوان یک نظام اجتماعی نام برد و اظهارداشت: قانون برای جلوگیری از زورگویی وضع شده اما در برخی موارد باز هم قوانین به نفع زورگویان است.

وی با عنوان این مطلب که وضع قانون و مقررات برای نظم بخشیدن به جامعه است، افزود: قانون هر کشوری با سایر کشورها متفاوت است و قانون کشور ما بر اساس قانون اساسی و شرع وضع شده است.

شریفی مقدم به مقوله قوانین پرستاری اشاره کرد و گفت: قوانین پرستاری بر این نکته تاکید دارد که دریافت کنندگان و گیرندگان خدمت می بایست از حقوقی برخوردار باشند، زیرا اگر ارائه دهندگان خدمت از حقوق مناسب برخوردار نباشند، گیرندگان خدمت از خدمات با کیفیتی بهره مند نخواهند شد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: یک پرستار می بایست از مسئولیت های قانونی خود آگاهی داشته باشد، اما این موضوع در سیستم پرستاری مورد غفلت واقع شده است.

وی تاکید کرد: اما در سیستم پزشکی این گونه است که پزشکان ابتدا باید از مسائل حقوقی خود آگاه باشند در این خصوص سازمان نظام پرستاری به برد پرستاری پیشنهاد داده است که ۲ واحد حقوق و مسئولیت های قانونی پرستاری را در واحدهای درسی پرستاری قرار دهد اما متاسفانه این امر صورت نگرفته است.

شریفی مقدم اظهارداشت: نخستین گام در مصونیت پرستاران از مشکلات قانونی، آگاهی از حقوق و قوانین است . براساس آمار در چند سال اخیر خوانده های پرستاری به مراجع قانونی۲۰۰ درصد افزایش داشته و این آمار بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: استقلال حرفه ای یکی دیگر از دلایل خوانده شدن پرستاران به مراجع قانونی است، زیرا بیان اینکه حرفه پرستاری مستقل است، معایب و مزایایی به همراه داشته است.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که آگاهی مردم نسبت به مسائل پزشکی و درمانی افزایش یافته و در صورت بروز مشکل امکان طرح شکایت برای آنها فراهم است، تاکید کرد: با پیشرفت تکنولوژی و عدم استفاده صحیح پرستاران از امکانات و بالطبع آن افزایش نقش و مسئولیت پرستاران، به نوعی احتمال بروز خطا بیشتر شده و از همین رو، شکایت از پرستاران روز به روز افزایش خواهد داشت.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب که افزایش هزینه های درمانی سبب بالا رفتن انتظارات بیماران و همراهان آنها از خدماتی که دریافت می کنند، می شود، گفت: اگر بیمار، خدمات مناسبی دریافت نکند از کادر درمان شکایت کرده و پیگیر حقوق خود خواهد شد.

وی افزود: افزایش آمار دفاع حقوقدانان از بیماران و همراهان آنان سبب شده است که مددجویان به هر دلیلی از جمله خدمات دریافتی و یا رفتار کادر درمان به سراغ وکلا رفته و طرح دعوا نمایند.

به گفته شریفی مقدم، بیشترین آمار شکایات از پرستاران عوامل رفتاری آنها است. زیرا، کمبود تعداد نیروی پرستاری و اضافه کاری های اجباری و خستگی ناشی از شیفت های متعدد سبب بروز رفتارهای نامناسب پرستاران با همراهان بیمار می شود و این امر سبب برانگیختگی همراهان از رفتار اخلاقی پرستاران شده و بالطبع آمار شکایت از پرستاران افزایش می یابد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نقش همکاران در مراکز درمانی بسیار حائز اهمیت است، بنابراین اگر پرستاران از یکدیگر حمایت نمایند و فعالیت های یکدیگر را پوشش دهند قطعا آمار شکایت از پرستاران کاهش خواهد یافت.

وی بر ضرورت برپایی کارگاه هایی به منظور ارتقای دانش حقوقی پرستاران تاکید کرد و افزود: آگاهی حقوقی پرستار، باعث خواهد شد تا او بر اساس شرح وظایف قانونی خود کار کند و اطمینان بیشتری به فعالیت های خود داشته باشد و در صورتی که به مراجع حقوقی و انتظامی احضار شد، از نحوه برخورد قانونی با او آگاهی داشته باشد.

به گزارش مهر، شریفی مقدم گفت: در بسیاری از موارد مراجع حقوقی و انتظامی پرستاران را به عنوان مطلع احضار می کنند زیرا اعتقاد بر این است که بیشترین زمان را پرستاران با بیماران می گذرانند و مطلع ترین فرد هستند.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر نمایندگانی از پرستاران در مراجع انتظامی، نظام پزشکی، هیات های بدوی، تجدید نظر و… حضور دارند و تنها در پزشکی قانونی نماینده ای از پرستاران نیست که طی مکاتبات انجام شده با قوه قضائیه در پزشکی قانونی هم نماینده ای از پرستاری حضور خواهد یافت.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: بنابراین اگر میزان خطا کمتر شود باعث افزایش کیفیت خواهد شد و مردم می توانند از یک خدمات مناسب پرستاری بهره مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید